Projekta ID
24-TA-2238Atzinuma sniedzējs
Ārvalstu investoru padome Latvijā
Atzinums iesniegts
25.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Konkurences likumā
Priekšlikums
Ārvalstu investoru padome Latvijā ir iepazinusies ar grozījumiem Konkurences likumā (projekta ID 24-TA-2238) (turpmāk – Likumprojekts) un kopumā atbalsta Likumprojekta virzību. Joprojām uzskatām, ka nepieciešams noteikt stingus un efektīvas sankcijas personām, kas īsteno, jo īpaši, karteļu vienošanos. Vienlaikus Likumprojekta redakcija būtu pilnveidojama, lai sasniegtu tās mērķi, proti, veicināt individuālu atbildību smagu Konkurences likuma pārkāpumu novēršanai.
Pirmkārt, Likumprojekts ietver atbildības attiecināšanu par Konkurences likuma 11.panta pārkāpumiem, taču šo pārkāpumu starpā ir arī viegla smaguma pārkāpumi, kuri nereti ir neviennozīmīgi vērtējami un šobrīd Konkurences padomes prakse nav pietiekami attīstīta, lai būtu tiesiska noteiktība par tirgus dalībnieka rīcības tiesiskumu. Pašreizējā Likumprojekta redakcija nevērš uzmanību arī uz smagiem pārkāpumiem, tādiem kā dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana, kuru ietekme uz tirgus attīstību ir daudzkārt lielākā, salīdzinot ar viegla smaguma pārkāpumiem. Līdz ar ko aicinām attiecināt amatpersonu atbildību uz smagiem un sevišķi smagiem Konkurences likuma pārkāpumiem, lai izvairītos no amatpersonu atbildības par neviennozīmīgiem viegla smaguma pārkāpumiem.
Otrkārt, Likumprojekta 43.panta pirmā daļa būtu precizējama, paredzot, ka amatpersonu atbildība ir nosakāma vienīgi par Konkurences padomes konstatētiem likuma pārkāpumiem. Vēršam uzmanību, ka arī vispārējām tiesām ir tiesības atsevišķi konstatēt likuma pārkāpumus, kas varētu novest pie pierādījumu nepietiekamības, vērtējot amatpersonu atbildību.
Treškārt, Likumprojektā nav skaidri priekšnoteikumi atbildības piemērošanai. FICIL uzskata, ka amatpersonas, par kurām nav iegūti pierādījumi par personīgu iesaisti likuma pārkāpumā vai kuras nav atbildīgas tirgus dalībnieka organizatoriskajā struktūrā par darbības atbilstības likumam jomu, nebūtu vainojamas par konstatēto pārkāpumu.
Ievērojot augstāk minēto, lūdzam precizēt Likumprojektu, lai panāktu efektīvu regulējumu par smagu un sevišķi smagu Konkurences padomes konstatētajiem Konkurences likuma pārkāpumiem.
Pirmkārt, Likumprojekts ietver atbildības attiecināšanu par Konkurences likuma 11.panta pārkāpumiem, taču šo pārkāpumu starpā ir arī viegla smaguma pārkāpumi, kuri nereti ir neviennozīmīgi vērtējami un šobrīd Konkurences padomes prakse nav pietiekami attīstīta, lai būtu tiesiska noteiktība par tirgus dalībnieka rīcības tiesiskumu. Pašreizējā Likumprojekta redakcija nevērš uzmanību arī uz smagiem pārkāpumiem, tādiem kā dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana, kuru ietekme uz tirgus attīstību ir daudzkārt lielākā, salīdzinot ar viegla smaguma pārkāpumiem. Līdz ar ko aicinām attiecināt amatpersonu atbildību uz smagiem un sevišķi smagiem Konkurences likuma pārkāpumiem, lai izvairītos no amatpersonu atbildības par neviennozīmīgiem viegla smaguma pārkāpumiem.
Otrkārt, Likumprojekta 43.panta pirmā daļa būtu precizējama, paredzot, ka amatpersonu atbildība ir nosakāma vienīgi par Konkurences padomes konstatētiem likuma pārkāpumiem. Vēršam uzmanību, ka arī vispārējām tiesām ir tiesības atsevišķi konstatēt likuma pārkāpumus, kas varētu novest pie pierādījumu nepietiekamības, vērtējot amatpersonu atbildību.
Treškārt, Likumprojektā nav skaidri priekšnoteikumi atbildības piemērošanai. FICIL uzskata, ka amatpersonas, par kurām nav iegūti pierādījumi par personīgu iesaisti likuma pārkāpumā vai kuras nav atbildīgas tirgus dalībnieka organizatoriskajā struktūrā par darbības atbilstības likumam jomu, nebūtu vainojamas par konstatēto pārkāpumu.
Ievērojot augstāk minēto, lūdzam precizēt Likumprojektu, lai panāktu efektīvu regulējumu par smagu un sevišķi smagu Konkurences padomes konstatētajiem Konkurences likuma pārkāpumiem.
Piedāvātā redakcija
-