Atzinums

Projekta ID
22-TA-3345
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
20.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijas sadaļa “Atbalstāmās darbības”:
Atveseļošanas fonda plāna finansējums 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas ietvaros ir plānots šādu atbalstāmo darbību finansēšanai:
1) Projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas izstrādei. Lai arī 3.1.2.3.i. investīcijas pirmās kārtas projekta ietvaros tiks izstrādāts tipveida būvprojekts senioru ĢVPP infrastruktūras izveidei, pašvaldībai būs nepieciešams finansējums piesaistes būvprojekta izstrādei, lai pielāgotu būvi konkrētai teritorijai, piesaistītu ārējos inženiertīklus u.c.
Lai novērstu interpretācijas iespējas, aicinām MK noteikumu anotācijas sadaļas “Atbalstāmās darbības” 1) apakšpunktu papildināt ar informāciju, vai ēkai funkcionāli nepieciešamo ārējo inženiertīklu izveides izmaksas ir iekļaujamas projekta atbalstāmajās darbībās atbilstoši MK noteikumu projekta 31.2.apakšpunktam un sedzamas no Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma. Pretējā gadījumā sniegtā informācija “…pašvaldībai būs nepieciešams finansējums piesaistes būvprojekta izstrādei, lai pielāgotu būvi konkrētai teritorijai, piesaistītu ārējos inženiertīklus u.c.” ir interpretējama arī, ka šie izdevumi ir sedzami no pašvaldības pašu finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
6. Finanšu ministrijai likumprojekta par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam izstrādes procesā,  izvērtējot  valsts budžeta iespējas, izstrādāt priekšlikumu pašvaldību  aizņemšanās iespējām  3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanai, tajā skaitā  papildu  pašvaldības izmaksām līdz 10 procentiem no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma.
Iebildums
Rīgas valstspilsētas pašvaldība pauž šādu iebildumu. Izvērtējot Labklājības ministrijas sniegtos skaidrojumus Izziņas 116. un 118.punktā sniegtajiem skaidrojumiem, Rīgas valstspilsētas pašvaldība vērš uzmanību, ka savu dalību 3.1.2.3.i investīcijas otrās kārtas pasākumā izvērtēs pēc iepirkuma rezultātu apkopošanas par vienas jaunas ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes pakalpojuma ēkas pensijas vecuma personām izbūves un izveides tā brīža faktiskajām cenām, vienlaikus izvērtējot pašvaldībai pieejamos finanšu resursus. Piekrītam Labklājības ministrijas paustajam, ka Finanšu ministrijai un Latvijas pašvaldību savienībai likumprojekta par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam izstrādes procesā ir jāvienojas par pašvaldību aizņemšanās mērķu izmaiņām un īpašu atbalstu 3.1.2.3.i. investīcijas projektiem.
Papildus minētajam situācijā, ja iepirkuma rezultātā faktiskās vienas jaunas ēkas būvniecības un izveides izmaksas pārsniegs 1 273 204 euro bez PVN (atbilstoši MK noteikumu projekta 12.punktam) un pašvaldībai nebūs iespēju segt šo pārsnieguma daļu no valsts aizņēmuma līdzekļiem, Rīgas valstspilsētas pašvaldība vērtēs savas finanšu iespējas un šāda projekta īstenošanas nepieciešamību atbilstoši tā brīža faktiskajai situācijai. Atbilstoši iepriekš minētajam, vienlaikus vēlamies norādīt, ka pašvaldības finanšu pieejamības trūkuma dēļ var neatbalstīt šāda veida projektus, neskatoties uz rindām uz pašvaldību ilgstošas aprūpes institūciju pakalpojuma saņemšanu. Līdz ar to pastāv risks nesasniegt 3.1.2.3.i. investīcijas MK noteikumu 7.punktā Laklājības ministrijas nospraustos mērķrādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
6. Finanšu ministrijai likumprojekta par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam izstrādes procesā,  izvērtējot  valsts budžeta iespējas, izstrādāt priekšlikumu pašvaldību  aizņemšanās iespējām  3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanai, tajā skaitā  papildu  pašvaldības izmaksām līdz 10 procentiem no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma.
Iebildums
MK noteikumu projekta 13.punkts paredz, ka pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un izmaksas investīcijas otrās kārtas projekta atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās pārsniedz investīcijas otrās kārtas projektam pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu, sedz no finansējuma saņēmēja līdzekļiem.
Situācijā, ja šīs izmaksas ir nepieciešamas noteiktā mērķrādītāja sasniegšanai un šādas izmaksas ir iekļaujamas investīcijas otrās kārtas projektā kā attiecināmais pašvaldības finansējums vai privātais finansējums, tad MK protokollēmumā ir jābūt precīzam uzdevumam Finanšu ministrijai nākošā gada budžetā un vidēja termiņa ietvarā nodrošināt iespēju pašvaldībām aizņemties šim mērķim. Lai tiktu izmantots Atveseļošanas fonda finansējums un sasniegti konkrētie mērķi (šajā gadījumā - nodrošināta pāreja no institucionālas ilgtermiņa aprūpes sniegšanas uz kopienā balstītas aprūpes modeli un attīstīta ģimeniskai videi pietuvināta sociālā pakalpojuma pieejamība pašvaldībās pensijas vecuma personām, saglabājot personas neatkarību un tās aprūpē iesaistīto ģimenes locekļu nodarbinātību), tad jautājums ir jāskata kompleksi, svarīgi, lai nosacījumi jau uzreiz būtu skaidri.
Lūdzam attiecīgi precizēt protokollēmuma 6.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt investīcijas otrās kārtas īstenošanas ietvaros sasniedzamo mērķrādītāja termiņu, ņemot vērā, ka jau ir 2023.gada jūlijs.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt sasniedzamā mērķrādītāja termiņu, ņemot vērā, ka jau ir 2023.gada jūlijs.
Piedāvātā redakcija
-