Projekta ID
21-TA-636Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebilstam pret noteikumu projekta tālāko virzību piedāvātajā redakcijā, ņemot vērā, ka š.g. 18.oktobra Ekonomikas ministrijas organizētajā sanāksmē ar Finanšu ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk - VID) tika panākta vienošanās par atsevišķu tiesību normu pilnveidošanu, kā arī par turpmākās diskusijas turpināšanu š.g. 20.oktobrī.
Tā, piemēram, tika panākta vienošanās, ka tiks pārskatīti nosacījumi attiecībā uz uzņēmumiem, kuri darbojas nozarē ar NACE 2 red. kodu 56.30. Proti, tā kā šobrīd no noteikumu projekta izriet, ka minētā nozare ir gan pilnībā slēgta, gan ierobežota, un pilnībā slēgtajiem un ierobežotajiem ir atšķirīgi nosacījumi atbalsta saņemšanai, Ekonomikas ministrija apņēmās pārskatīt un pilnveidot atbalsta saņemšanas nosacījumus. Tāpat tika lūgts izvērtēt, vai noteikumu projektā ietvertie atbalsta kvalificējošie kritēriji nodrošina to, ka atbalsts būs mērķēts, proti, vai to nebūs iespēja saņemt arī uzņēmumam, kuram ir vairāki darbības veidi un viens no tiem ir aizliegts vai ierobežots, bet citos darbības veidos tas turpina savu saimniecisku darbību. Tāpat tika vērsta uzmanība, ka apgrozījuma kritēriju nenoteikšana attiecībā uz pilnībā aizliegtajām nozarēm neizslēdz iespēju atbalstam kvalificēties sezonāla rakstura pakalpojuma sniedzējiem.
Tādējādi, kamēr Ekonomikas ministrija atbilstoši panāktajai vienošanai ar Finanšu ministriju un VID nav pilnveidojusi tiesību normu redakcijas, noteikumu projekta tālāko virzību nevaram atbalstīt.
Vienlaikus, pilnveidojot tiesību normas, aicinām ņemt vērā turpmāk minētos Finanšu ministrijas (VID) iebildumus un priekšlikumus.
Tā, piemēram, tika panākta vienošanās, ka tiks pārskatīti nosacījumi attiecībā uz uzņēmumiem, kuri darbojas nozarē ar NACE 2 red. kodu 56.30. Proti, tā kā šobrīd no noteikumu projekta izriet, ka minētā nozare ir gan pilnībā slēgta, gan ierobežota, un pilnībā slēgtajiem un ierobežotajiem ir atšķirīgi nosacījumi atbalsta saņemšanai, Ekonomikas ministrija apņēmās pārskatīt un pilnveidot atbalsta saņemšanas nosacījumus. Tāpat tika lūgts izvērtēt, vai noteikumu projektā ietvertie atbalsta kvalificējošie kritēriji nodrošina to, ka atbalsts būs mērķēts, proti, vai to nebūs iespēja saņemt arī uzņēmumam, kuram ir vairāki darbības veidi un viens no tiem ir aizliegts vai ierobežots, bet citos darbības veidos tas turpina savu saimniecisku darbību. Tāpat tika vērsta uzmanība, ka apgrozījuma kritēriju nenoteikšana attiecībā uz pilnībā aizliegtajām nozarēm neizslēdz iespēju atbalstam kvalificēties sezonāla rakstura pakalpojuma sniedzējiem.
Tādējādi, kamēr Ekonomikas ministrija atbilstoši panāktajai vienošanai ar Finanšu ministriju un VID nav pilnveidojusi tiesību normu redakcijas, noteikumu projekta tālāko virzību nevaram atbalstīt.
Vienlaikus, pilnveidojot tiesību normas, aicinām ņemt vērā turpmāk minētos Finanšu ministrijas (VID) iebildumus un priekšlikumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Valsts ieņēmumu dienests, izvērtējot iepriekšējā ierobežojumu vilnī izsniegto grantu izlietojumu, konstatēja, ka atbalsts izmantots arī šādiem mērķiem:
- dividenžu izmaksa;
- aizdevumu izsniegšana;
- nekustāmā īpašuma iegāde;
- transportlīdzekļu iegāde.
Tā kā šāds piešķirtā finansējuma izlietojums neatbilst atbalsta mērķim, aicinām izvērtēt iespēju noteikumos skaidri atrunāt atbalsta izmantošanas ierobežojumus, vai arī skaidrot ierobežojumus anotācijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka grantu lietošana nemateriāliem ieguldījumiem nebūtu jāierobežo, jo uzņēmumi var veidot/iegādāties programmnodrošinājumu klientu apkalpošanai neklātienē.
- dividenžu izmaksa;
- aizdevumu izsniegšana;
- nekustāmā īpašuma iegāde;
- transportlīdzekļu iegāde.
Tā kā šāds piešķirtā finansējuma izlietojums neatbilst atbalsta mērķim, aicinām izvērtēt iespēju noteikumos skaidri atrunāt atbalsta izmantošanas ierobežojumus, vai arī skaidrot ierobežojumus anotācijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka grantu lietošana nemateriāliem ieguldījumiem nebūtu jāierobežo, jo uzņēmumi var veidot/iegādāties programmnodrošinājumu klientu apkalpošanai neklātienē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
No anotācijas ir skaidrs, ka otrais vilnis ir sekmīgi pārvarēts, savukārt Eiropā jau runā par ceturto vilni. Lūdzam precizēt redakciju.
Papildus lūdzam precizēt noteikumu projektu, precīzāk nosakot noteikumu mērķi, lai tas atbilstu Pagaidu regulējuma 21.punktam, kā arī nosakot izmaksas, kas ir/nav pieļaujamas noteikumu ietvaros kā likviditātes atbalsts.
Papildus lūdzam precizēt noteikumu projektu, precīzāk nosakot noteikumu mērķi, lai tas atbilstu Pagaidu regulējuma 21.punktam, kā arī nosakot izmaksas, kas ir/nav pieļaujamas noteikumu ietvaros kā likviditātes atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 4.2.3.apakšpunktu, ņemot vērā, ka 2019.gadā reģistrētiem uzņēmumiem 2020.gada ietvaros bija vai nu jāuzsāk darbība, vai jālikvidējas, līdz ar to tiesību normas nosacījumi šobrīd nav aktuāli.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ierosinām precizēt 4.3.apakšpunkta redakciju un aizstāt vārdu “darbība” ar vārdu “pamatdarbība”, kā arī papildināt tiesību normu ar atsauci uz 3.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar atsauci uz 3.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt tiesību normu ar papildu kritērijiem atbalsta piemērošanai, ievērojot, ka bāru darbība ir iespējama līdz plkst.21.00 un šādu darbību nevar kvalificēt kā pilnīgi slēgtu nozari. Lūdzam papildināt 4.4 punktu, ka apgrozījuma kritums netiek vērtēts pilnībā slēgtajās nozarēs sākot ar 2021.gada 1.oktobri.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 6.1.apakšpunktu un norādīt atsauci uz 3.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 6.1.apakšpunktu ar atsauci uz 3.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumu Nr.676 9.2.2 apakšpunktā noteikts, ka iesniegumā norāda šādu informāciju: norāde par atbilstību vienam no šo noteikumu 4.2.1., 4.2.2., 4.2.3 vai 4.2.4. apakšpunktiem.
Aicinām izvērtēt grozījuma nepieciešamību, jo nav konstatējamas redakcionālas izmaiņas salīdzinājumā ar spēkā esošo Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumu Nr.676 9.2.2 apakšpunkta redakciju
Aicinām izvērtēt grozījuma nepieciešamību, jo nav konstatējamas redakcionālas izmaiņas salīdzinājumā ar spēkā esošo Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumu Nr.676 9.2.2 apakšpunkta redakciju
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumu Nr.676 9.3.3 apakšpunktā noteikts, ka iesniegumā norāda šādu informāciju: tie trīs 2020. gada mēneši pēc 2020. gada 1. aprīļa, kuros apgrozījums pārsniedzis vismaz 10 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī, ja pieprasa atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 4.2.4. apakšpunktu.
Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā ietvertais grozījums paredz izteikt 4.2.4. apakšpunktu šādā redakcijā :
"4.2.4. atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī un apgrozījums kopš 2021.gadā vismaz trīs mēnešus ir pārsniedzis 10 % no 2019. gada atbilstošā kalendāra mēneša apgrozījuma".
Līdz ar to tiek saglabāts spēkā esošajam regulējumam analogs regulējums un iesnieguma izvērtēšanai VID ir nepieciešams saņemt informāciju par konkrētiem tiem 3 mēnešiem, kuros ir apgrozījuma pārsniegums par 10% un Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumu Nr.676 9.3.3 apakšpunkts nav svītrojams.
Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā ietvertais grozījums paredz izteikt 4.2.4. apakšpunktu šādā redakcijā :
"4.2.4. atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī un apgrozījums kopš 2021.gadā vismaz trīs mēnešus ir pārsniedzis 10 % no 2019. gada atbilstošā kalendāra mēneša apgrozījuma".
Līdz ar to tiek saglabāts spēkā esošajam regulējumam analogs regulējums un iesnieguma izvērtēšanai VID ir nepieciešams saņemt informāciju par konkrētiem tiem 3 mēnešiem, kuros ir apgrozījuma pārsniegums par 10% un Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumu Nr.676 9.3.3 apakšpunkts nav svītrojams.
Piedāvātā redakcija
12.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
No anotācijas ir skaidrs, ka otrais vilnis ir sekmīgi pārvarēts, savukārt Eiropā jau runā par ceturto vilni. Lūdzam precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt, vai atsauce nav jāsniedz uz noteikumu projekta 4.4 punktu, ņemt vērā, ka noteikumu projektā nav 4.4.apakšpunkta
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt tiesību normas redakciju vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādā piemērojami šā punkta nosacījumi kopsakarā ar VID pienākumu ievērot Administratīvā procesa likuma 64.pantā noteikto iesniegumu izskatīšanas viena mēneša termiņu, kā būs iespējams izskatīt apstrīdēšanas iesniegumus. No tiesību normas regulējuma izriet, ja iesniegumu atbalsta piešķiršanai par novembri iesniedz līdz 25.decembrim (kas ir brīvdiena, tātad nākamā darba diena ir 27.decembris), VID sākotnējā lēmuma pieņemšanai atliek 3 darba dienas.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam pēc vārdiem "..20 darbadienu laikā no lēmuma" papildināt ar vārdiem "par atbalsta piešķiršanu", lai nodrošinātu vienotas terminoloģijas lietošanu.
Papildus lūdzam ar detalizētu skaidrojumu par Lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanu papildināt arī anotāciju.
Papildus lūdzam ar detalizētu skaidrojumu par Lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanu papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Nav skaidrs vai minētais ierobežojums attiecas uz visu nozaru primārajiem ražotājiem. Nepieciešams skaidojums anotacijā
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Pagaidu regulējuma 22. e)apakšpunktam, lūdzam precizēt redakciju, lai būtu viennozīmi skaidrs, ka nosacījums attiecas uz uzņēmumiem, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu tirdzniecību, nevis jebkuru tirdzniecības uzņēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt regulējumu un tiesību normā noteikt augstāku nomaksāto nodokļu sliegsni, proti, 200 euro vietā noteikt 500 euro
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam ar detalizētu skaidrojumu par Lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanu papildināt arī anotāciju. Vienlaicīgi lūdzam šo redakciju precizēt atbilstoši noteikumu projekta 1.25 punkta redakcijai, jo šobrīd lēmumus atbilstoši Pagaidu regulējumam var pieņemt līdz 31.12.2021.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam saprecizēt pamatojumā ietvertos pēdējos divus teikumus atbilstoši MK noteikumu projekta 2. un 3.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā paskaidrot, ka atbalstu var saņemt tikai tie uzņēmumi, kuriem atbilstošais NACE kods deklarēts kā pamatdarbība.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijā norādīto, ka gadījumā, ja tas piesakās uz atbalstu 60% apmērā, tam obligāti ir jāizpilda nosacījums par darbinieku skaita saglabāšanu atbalsta perioda mēnesī salīdzininājumā ar vidējo darbinieku skaitu 2021.gada jūlija, augusta un septembra mēnesī, lūdam anotācijā skaidrot, vai šis nosacījums ietver tikai darba devēja uzteikumus, kā arī skaidrot, vai šajā periodā darba devējam jānodrošina darba samaksa.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par rīcību, kad iesniedzams iesniegums par 2021.gada decembri (vai 25.janvārī 2022.gadā) un līdz kuram datumam VID būs tiesīgs pieņemt lēmumu par atbalstu, ņemot vērā Administratīvā procesa likuma 64.pantā noteiktos iesniegumu izskatīšanas, tai skaitā, arī pagarināšanas termiņus., un kā tas atbilst Pagaidu regulējuma noteiktajam atbalsta izsniegšanas termiņam.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļas "risinājuma apraksts" 4.punktā tiek noteikts., ka "Vienlaikus tiek noteikts papildus kritērijs, ka uzņēmumiem, kuri darbojas kādā no šīm nozarēm (NACE 93.21 (atrakciju un atpūtas parku darbība), 93.29 (cita izklaides un atpūtas darbība) un 56.30 (bāru darbība)) netiek skatīts apgrozījuma kritums.Tiek uzskatīts, ka šiem uzņēmumiem apgrozījums ir 0 euro." Lūdzam papildināt ar informāciju, kādā periodā tiek uzskatīts, ka šiem uzņēmumiem apgrozījums ir 0 euro.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" 1.punktā lūdzam skaidrot, kāpēc atbalsta periods ir noteikts no 2021.gada 1.oktobra, ja ārkārtas situācija tika izsludināta 2021.gada 13.oktobrī.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas III.sadaļas 6.punktu un Cita informācija ar informāciju par VID nepieciešamo finansējumu VID IS izmaiņu veikšanai
Piedāvātā redakcija
Papildināt 6.punktu: Ar MK noteikumu Nr. 676 grozījumiem veikto izmaiņu iestrādāšanai VID IS 2021. gadā nepieciešams papildu finansējums provizoriski 50 000 euro, tai skaitā izmaiņu veikšanai Datu noliktavas sistēmā (DNS), Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā (MAIS), Nodokļu informācijas sistēmā (NIS), Publiskojamās informācijas datu bāzes sistēmā (PDB).
Cita informācija: Finansējums izmaiņu veikšanai VID IS tiks pārdalīts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiskajai finansējuma nepieciešamībai.
Cita informācija: Finansējums izmaiņu veikšanai VID IS tiks pārdalīts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiskajai finansējuma nepieciešamībai.
27.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Lūdzam pārskatīt Komisijas Regulas Nr.651/2014 CELEX ievadīto Nr.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijā ietverto noteikumu projekta punktu atbilstības izvērtējumu, jo šobrīd ir iekļautas kļūdainas references uz noteikumu projekta punktiem.
Piedāvātā redakcija
-