Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-705
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projektu, skaidri nostiprinot Liepājas Jūrniecības koledžas identitātes saglabāšanu un tradīciju turpināšanu pēc reorganizācijas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projektā un tā anotācijā nav skaidroti apsvērumi rīkojuma projekta 1.punktā minētā reorganizācijas termiņa izvēlei. Lūdzam sniegt skaidrojumu reorganizācijas datuma pamatojumam un izvērtēt iespēju paredzēt reorganizācijas termiņu saiknē ar akadēmisko gadu, nodrošinot pakāpenisku un iepriekš izvērtētu pāreju, jo reorganizācijas pāreja akadēmiskā gada vidū var atstāt negatīvu ietekmi ne tikai uz studiju procesa organizāciju, bet arī uz mācību kvalitāti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projekta 11.punktā tekstu iekavās, izsakot to jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
11. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 2. panta ceturto daļu, 42. panta pirmo daļu un 43. pantu atļaut Izglītības un zinātnes ministrijai nodot bez atlīdzības aģentūras īpašumā izglītības funkcijas īstenošanai mācību kuģi M-03 “Namejs” (reģistrēts Latvijas Kuģu reģistra grāmatā ar reģistrācijas Nr. 5010).
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.2. sadaļā ietvertajā mērķa aprakstā ir skaidrots, ka Liepājas Jūrniecības koledžas reorganizācijas mērķis ir saglabāt autonomu jūrniecības izglītības sistēmu. Šāds skaidrojums ir nekorekts. Nododot Liepājas Jūrniecības koledžu Rīgas Tehniskajai universitātei, jūrniecības izglītības sistēmas autonomija mazināsies, nevis saglabāsies. Mērķa aprakstā ir ietverts arī apgalvojums, ka jūrniecības jomas izglītības konsolidācija ļaus izveidot pārdomātu un efektīvu jūrniecības izglītības sistēmu Latvijā. Šāds apgalvojums liek domāt, ka Latvijā šobrīd pastāvošā jūrniecības izglītības sistēma ir nepārdomāta un neefektīva. Tas neatbilst patiesībai. Starptautiskās Jūrniecības organizācijas (IMO) un Eiropas Jūras drošības aģentūras (EMSA) veikto Latvijas jūrnieku sagatavošanas un sertificēšanas sistēmas auditu rezultāti liecina par pretējo - pastāvošā sistēma ir viena no vislabākajām (visaugstāk novērtētajām) sistēmām pasaulē, tātad ir pārdomāta un efektīva. Bez šaubām jebkuru sistēmu ir iespējams uzlabot, tomēr radīt iespaidu, ka pasaules mērogā viena no visaugstāk novērtētajām sistēmām nav pārdomāta un efektīva, ir kā minimums nekorekti pret tiem jūrniecības nozares darbiniekiem, kuri šo sistēmu ir veidojuši un uzturējuši.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt rīkojuma projekta anotācijas 1.2. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3. sadaļā “Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?” ietvertais apraksts faktiski neatbild uz minēto jautājumu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt rīkojuma projekta anotācijas 1.3. sadaļu “Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3. sadaļā "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?” ir minēts, ka Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - IZM) ir analizējusi Jūrniecības nozares izstrādāto koncepciju, secinot, ka šajā koncepcijā piedāvātos būtiskākos attīstības priekšlikumus ir iespējams īstenot ministrijas virzītajā reorganizācijas modelī. Nav skaidrs, kurus tieši jūrniecības nozares izstrādātajā koncepcijā piedāvātos attīstības priekšlikumus IZM uzskata par būtiskākajiem un kā tieši tos plānots īstenot IZM virzītajā reorganizācijas modelī. Nav skaidrs arī tas, kāpēc IZM ieskatā jūrniecības nozares izstrādātais reorganizācijas modelis ir konceptuāli noraidāms, proti, nevar tikt ņemts par pamatu Latvijas jūrniecības izglītības sistēmas tālākai attīstībai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši papildināt rīkojuma projekta anotācijas 1.3. sadaļu “Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3. sadaļā “Problēmas apraksts” otrajā atkāpē nav aprakstīta neviena konkrēta problēma, bet minētajā atkāpē ietvertais teksts rada iespaidu, ka Latvijā šobrīd pastāvošā jūrniecības izglītības sistēma nav kvalitatīva, nav starptautiski konkurētspējīga, ir ar zemu reputāciju un prestižu utt. Tas neatbilst patiesībai. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta anotācijas 1.3. sadaļā “Problēmas apraksts” svītrot otro atkāpi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.4. sadaļa “Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību” nav aizpildīta, no kā secināms, ka atbilstoši izvērtējumi/pētījumi nav veikti. Līdz ar to nav ievērots viens no Valsts kancelejas Vadlīnijās tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā minētajiem regulējuma sākotnējās ietekmes izvērtēšanas pamatprincipiem, proti, objektivitātes jeb precizitātes princips. Saskaņā ar šo principu “analīzē jāizmanto statistika, kvantitatīvie un kvalitatīvie dati, pētījumi (pierādījumi) un atbilstošās novērtēšanas metodes”.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši aizpildīt rīkojuma projekta anotācijas 1.4. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 2.2. sadaļā “Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību”, skaidrojot ietekmi uz nozaru konkurētspēju (2.2.2. apakšsadaļa), konkurenci (2.2.5. apakšsadaļa) un nodarbinātību (2.2.6. apakšsadaļa), ir ietverti apgalvojumi, kas rada iespaidu, ka Latvijā šobrīd pastāvošā jūrniecības izglītības sistēma nav kvalitatīva, nav starptautiski konkurētspējīga, ir ar zemu reputāciju un prestižu, bez Liepājas Jūrniecības koledžas nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei vispār beigs pastāvēt utt. Tas neatbilst patiesībai. Reāls (faktos un pētījumos balstīts) ietekmes uz tautsaimniecību izvērtējums rīkojuma projekta anotācijā nav aprakstīts. Tas liek secināt, ka šāds izvērtējums nav veikts.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt rīkojuma projekta anotācijas 2.2. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.2.5. uz konkurenci:
Iebildums
Saskaņā ar rīkojuma projekta 1. punktu Liepājas Jūrniecības koledža tiks nevis pievienota Rīgas Tehniskajai universitātei, bet gan nodota tai. Lūdzam atbilstoši precizēt rīkojuma projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5.2. Citas starptautiskās saistības
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projekta anotācijas 5.2.sadaļā "Citas starptautiskās saistības" minēto informāciju, kā arī norādīt korektus iestāžu nosaukumus. Vienlaikus lūdzam papildināt anotācijas 5.2.sadaļu "Citas starptautiskās saistības" ar informāciju par vērtējumu, kā Liepājas Jūrniecības koledžas reorganizācijas process ietekmēs Latvijas izdoto kompetences sertifikātu atzīšanu un ar kādiem riskiem var sastapties jūrniecības izglītības programmu absolventi, lai pretendētu uz kvalifikācijas sertifikātiem atbilstoši 1978.gada Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 6.3. sadaļā ir ietverts kļūdains 1978. gada Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu nosaukums. Attiecīgi lūdzam rīkojuma projekta anotācijas 6.3. sadaļā kļūdaino konvencijas nosaukumu aizstāt ar iepriekš tekstā jau ietverto saīsinājumu "STCW konvencija".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Lūdzam svītrot rīkojuma projekta anotācijas 7.1.sadaļā "Projekta izpildē iesaistītās institūcijas" vārdus “Satiksmes ministrija”, jo rīkojuma projektā Satiksmes ministrijai nav paredzēti uzdevumi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktā ir ietverts regulējums, kas aizsargā interesi reorganizācijas rezultātā neapdraudēt Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanu, bet nav ietverts regulējums, kas aizsargātu ne mazāk svarīgu interesi - reorganizācijas rezultātā neapdraudēt topošo Latvijas jūrnieku tiesības saņemt starptautiski atzītu kompetences sertifikātu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar punktu, nosakot termiņu, līdz kuram Rīgas Tehniskā universitāte pēc reorganizācijas iesniedz Akadēmiskās informācijas centrā iesniegumu jaunu rīkojuma projekta 2. punktā minēto studiju programmu licenču un studiju virzienu akreditācijas lapu saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā rīkojuma projekta 2.3., 2.4. un 2.5.apakšpunktā minēto, lūdzam rīkojuma projekta 2.1.apakšpunktā vārdus “un īsteno” aizstāt ar vārdiem “un turpina īstenot”.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt rīkojuma projekta 6.punktā saīsinājumu “RTU”, ņemot vērā, ka šāds saīsinājums rīkojuma projektā nav ietverts.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt rīkojuma projekta anotācijā visas atsauces uz Latvijas Jūras administrāciju un Latvijas Jūras administrācijas Jūrnieku reģistru, vienveidojot un, kur nepieciešams, salabojot izteiksmi.
Korekti nosaukumi ir attiecīgi: valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Jūrnieku reģistrs.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt rīkojuma projekta anotācijas 6.2. sadaļu "Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi", ņemot vērā, ka ir aizpildīta 6.3. sadaļa "Sabiedrības līdzdalības rezultāti", kas liek noprast, ka IZM kaut kāda veida sabiedrības līdzdalību ir organizējusi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikums
Lūdzam pilnā apjomā pārskatīt rīkojuma projekta anotācijas 6.3. sadaļu "Sabiedrības līdzdalības rezultāti", svītrojot visu to tekstu, kas sabiedrības līdzdalības rezultātus patiesībā neapraksta, piemēram, fakts, ka IZM ir kaut ko izstrādājusi un Liepājas Jūrniecības koledža, Latvijas Jūras akadēmija un Augstākās izglītības padome to ir izskatījusi, nav sabiedrības līdzdalības rezultāts.
Vienlaikus lūdzam precizēt rīkojuma projekta anotācijas 6.3. sadaļas "Sabiedrības līdzdalības rezultāti" pēdējo rindkopu, ņemot vērā, ka rīkojuma projektam ir pievienots Augstākās izglītības padomes atzinums.
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā vārdus “Latvijas Jūrniecības koledža” ar vārdiem “Liepājas Jūrniecības koledža”.
Piedāvātā redakcija
-