Atzinums

Projekta ID
25-TA-745
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Beztabakas Produktu Asociācija"
Atzinums iesniegts
27.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Biedrība “Beztabakas Produktu Asociācija”, reģistrācijas numurs: 40008305780, (turpmāk – BPA) ir iepazinusies ar likumprojektu Nr. 25-TA-745 “Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā” (turpmāk – Likumprojekts).BPA izsaka pateicību par tās informēšanu par Likumprojektu un iespēju izteikt par to iebildumus.
2. Par Likumprojektu atbildīgā ministrija Klimata un enerģētikas ministrija Likumprojekta anotācijā (turpmāk – Anotācija) norāda, ka tā mērķis ir noteikt dabas resursu nodokli (turpmāk – DRN) elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm. Anotācijas 1.2. punktā tāpat norādīts, ka Likumprojekta spēkā stāšanās termiņš paredzēts 2026. gada 1. aprīlī.
3. Anotācijas 4.1.1. apakšpunktā norādīts, ka Likumprojekts un likumprojekts Nr. 25-TA-1179 "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā" (turpmāk – likumprojekts Nr. 25-TA-1179) ir savstarpēji saistīti, jo grozījumi nosaka jaunās Elektronisko smēķēšanas ierīšu depozīta sistēmas ieviešanu.
4. Likumprojekts Nr. 25-TA-1179 nosaka depozīta sistēmas darbības principus, pienākumus un atbildību, savukārt Likumprojekts nosaka jaunās depozīta sistēmas lietotāju, nodokļa maksātāju pienākumus maksāt no jauna noteikto nodokļa likmi elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm, kā arī piemērojamo nodokļa atbrīvojumu, ja elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājs vai tirgotājs ir iesaistījies depozīta sistēmā.
5. Pirmkārt, līdzīgi kā par likumprojektu Nr. 25-TA-1179, par kuru BPA jau ir sniegusi iebildumus, tā arī par Likumprojektu lūdz norādīt aprēķinus, kas ir pamatā noteiktajām nodokļu likmēm pašām par sevi. Šis ļautu arī nozarei iepazīties ar aprēķiniem, kas pamato tiem uzliktās nodokļu likmes.
6. BPA konceptuāli neiebilst pret depozīta sistēmas ieviešanu, bet uzskata Likumprojektus par sasteigtiem vairāku iemeslu dēļ. Piemēram, Eiropas Komisija ir norādījusi, ka tā uzskata vienreizlietojamo elektronisko smēķēšanas ierīču aizliegumu par labāku līdzekli gan nepilngadīgo personu, gan vides aizsardzībai, nekā šo produktu aizliegums. (sk.: European Commission implementing decision of 25.9.2024. Pieejams: https://health.ec.europa.eu/document/download/7dfc1451-89e8-41bc-84b7-6ad9ada9027d_en?filename=tobacco_c_2024_6680_en.pdf) Tas liecina, ka iespējams tuvākajā nākotnē vienreizlietojamie produkti varētu tik aizliegti kopumā un visā Eiropas Savienībā, padarot depozīta sistēmu lieku.
7. Ja Klimata un enerģētikas ministrija tam nepiekrīt, BPA lūdz tiem sniegt vismaz iespēju iepazīties ar depozīta sistēmu kopumā, proti, ne tikai konceptuālā līmenī, kā tas norādīts Anotācijā, bet visaptverošā veidā gan attiecībā uz aprēķiniem, nodokļu apmēriem, kopējo nodokļu par vienu produktu aprēķiniem, depozīta sistēmas darbību un tīklu, un citiem elementiem, kas ir nozīmīgi, lai nozare vispār varētu pilnvērtīgi šo sistēmu ieviest un pielāgoties jaunajam regulējumam, kā arī efektīvi izteikt par to iebildumus vai priekšlikumus.
8. Anotācijas 1.2. punktā norādīts, ka spēkā stāšanās termiņš ir noteikts 2026. gada 1. aprīlī tieši tādēļ, lai dotu ražotājiem un tirgotājiem pienācīgu laiku pielāgoties izmaiņām, tādēļ BPA savu biedru vārdā lūdz nesasteigt tādas sistēmas ieviešanu, kura šobrīd ir neskaidri aprakstīta un neveicina tiesisko drošību. BPA atgādina par citām šobrīd spēkā esošajām tiesību normām un prasībām, kas pieprasa vēl ilgāku termiņu pirms depozīta sistēmas ieviešanas. Un, proti, Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 440 “Kārtība, kādā sniedz un apstrādā informāciju par tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem” 18. punkts nosaka, ka ražotāji un importētāji iesniedz Veselības inspekcijā paziņojumu par elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm un uzpildes flakoniem, kurus plāno laist tirgū. Paziņojumu iesniedz sešus mēnešus pirms elektroniskās smēķēšanas ierīces vai uzpildes flakonu paredzētās laišanas tirgū, kā arī ik reizi, kad produktu sastāvs tiek būtiski mainīts.
9. Šie nav vienīgie Ministru kabineta noteikumi, kuri nosaka termiņus, kādus jāievēro pirms produktu laišanas tirgū un tirdzniecības uzsākšanas. Lai varētu nodrošināt, ka produkti ir savlaicīgi un pareizi noteiktajā termiņā marķēti ar depozīta apzīmējumu, nepieciešams ņemt vērā to saskaņošanas un laišanas tirgū ilgumu.
10. BPA norāda, šādas nianses un regulējums, kas vienlaicīgi iedarbojas uz nozari, noteiktos gadījumos var būt nozīmīgas gan Likumprojekta, gan likumprojekta Nr. 25-TA-1179 izstrādē. Galu galā likumprojekta Nr. 25-TA-1179 anotācijā tika uzsvērts arī likums “Par pievienotās vērtības nodokli”.
11. Šajā ziņā BPA vēlas atkārtoti lūgt sniegt informāciju par aprēķiniem un to, kā veidosies izmaksas gan ražotājiem, gan tirgotājiem, gan gala patērētājiem. Tāpat ir būtiski uzsvērt, ka gan 2 EUR lielā samaksa par vienu produkta vienību, kas norādīta Likumprojektā, gan 1 EUR lielā depozīta maksa, kas norādīta likumprojektā Nr. 25-TA-1179 pašas par sevi ir līdzīgas un tām piemīt nodokļa raksturs. Depozīta maksas jēga ir atgūt izlietotās ierīces. Ja persona nenodod ierīci, tā zaudē depozīta maksu, kura jau ir iemaksāta. Aplikt šo summu ar pievienotās vērtības nodokli nav loģiski, jo šo summu nevis ietver produkta cenā, bet gan tāpat kā citu produktu gadījumā – atsevišķi norāda čekā.
12. Arī Finanšu ministrijas 2025. gada 19. jūnija iebildumos uz to norāda:
“Atbilstoši likumprojektā iekļautajai definīcijai depozīta maksa nav pielīdzināma elektronisko smēķēšanas ierīču iepakojuma vērtībai, bet ir definēta kā naudas summa, kuru galalietotājs brīdī, kad iegādājas depozīta elektronisko smēķēšanas ierīci, iemaksā kā drošības naudu par tās atpakaļatdošanu un kuru tam atmaksā depozīta elektroniskās smēķēšanas ierīces nodošanas brīdī. Ņemot vērā minēto, depozīta maksa ir ārpus Pievienotās vērtības nodokļa likuma piemērošanas jomas, kā rezultātā jau sākotnēji nav iekļaujama prece ar PVN apliekamajā vērtībā.”
13. Papildus šim jānorāda, ka nodokli ar nodokli nav pieļaujams aplikt. Apliekot ar pievienotās vērtības nodokli depozīta maksu, viens nodoklis tiek aplikts ar citu nodokli un gala patērētājam ir obligāti jāmaksā pievienotās vērtības nodoklis, ja tas nodot depozīta preci depozīta sistēmā.
14. BPA norāda, depozīta sistēma ir vērtīga un vēlama iniciatīva, bet tai ir jāspēj iekļauties esošajā, nākotnē paredzamajā regulējumā un faktiskajā realitātē, kuru tā noregulē.
BPA izskata pateicību par iespēju sniegt šos iebildumus un cer uz turpmāku sadarbību ar likumdevēju Atkritumu apsaimniekošanas un depozīta sistēmas tiesiskā regulējuma izstrādē.
 
Piedāvātā redakcija
-