Atzinums

Projekta ID
22-TA-339
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
14.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums: Lūdzam paplašināt attiecināmo izmaksu tvērumu, papildinot to ar projekta vadības, t.sk. investoru piesaistes izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums: Rosinām Noteikumu projekta 22.2. punkta redakciju izteikt šādā redakcijā:

“22.2. ūdenssaimniecības (dzeramā ūdens ieguves, sagatavošanas un piegādes infrastruktūras, sadzīves notekūdeņu savākšanas, attīrīšanas un novadīšanas infrastruktūras, izņemot ražošanas notekūdeņu priekšattīrīšanu, dūņu pārstrādi un apsaimniekošanu), siltumapgādes un elektroapgādes infrastruktūras izbūve, pārbūve vai atjaunošana (jaudas palielināšana, apakšstaciju izbūve), izņemot izmaksas, kas saistītas ar elektrostacijas vai koģenerācijas stacijas būvniecību".
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums: Lai neierobežotu atbalstāmo darbību loku, kas saistītas ar projekta īstenošanu, lūdzam MK noteikumu projekta 22.4.2. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
“22.4.2. ēkas funkcionalitātes nodrošināšanai nepieciešamās ūdenssaimniecības, siltumapgādes un elektroapgādes infrastruktūras, t.sk. inženiertīklu izbūve, pārbūve vai atjaunošana;”
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums: Vēršam uzmanību, ka neskatoties uz to, ka nevalstiskās organizācijas (biedrības, nodibinājumi) nav vērstas uz peļņas gūšanu, tās var palīdzēt sasniegt 3.1.1.3.i. investīcijas mērķi – sekmēt uzņēmējdarbības attīstību, pie nosacījuma, ja to darbības mērķis ir saistīts ar uzņēmējdarbības attīstības veicināšanu.
Piemēram, nodibinājumu mērķis var būt ne tikai apsaimniekot nodibinājuma pārziņā esošo teritoriju un infrastruktūru, bet sekmēt augsto tehnoloģiju nozaru, jaunu produktu, platformu un uzņēmumu attīstību un konkurētspējas celšanu pilsētā un valstī kopumā. Ņemot vērā minēto, biedrības un nodibinājumus saskatām kā sadarbības partnerus investīciju mērķu sasniegšanā un tādēļ atkārtoti rosinām Noteikuma projekta 29. punktu izteikt šādā redakcijā:
“29. Projekta iesniedzējs, slēdzot rakstisku sadarbības līgumu, par sadarbības partneri var piesaistīt komersantu, biedrību, nodibinājumu, pašvaldību, pašvaldības iestādi, speciālās ekonomiskās zonas pārvaldi vai pašvaldības kapitālsabiedrību, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, ja tā iesaiste ir pamatota un nepieciešama projekta mērķu sasniegšanai un paredzēta industriālā parka attīstības stratēģijā.” 
Attiecīgi lūdzam precizēt arī citus Noteikumu projekta punktus, piemēram, 44.3., 45.3.,46.3. apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta pielikums
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji
4.2. Projekta zaļā izaugsme
Projekta zaļās izaugsmes koeficientam (K2) piešķir vērtību (X), (Y) un (Z), ja projekta ietvaros:
plānota turpmākas vides degradācijas novēršana un plānots attīstīt esošās rūpnieciskās apbūves teritoriju, kas šobrīd rada vides piesārņojumu un kur notiek šīs teritorijas degradācija un plānots veikt vides sanācijas darbus, kur tas būs nepieciešams, t.i., tiks  novērsta turpmāka vides degradācija, tādējādi novēršot piesārņojumu zemē un ūdenī;
[..]
K2 = X + Y + Z,
kur:
K2 –  Projekta zaļās izaugsmes koeficients;
X – 0,3, ja projektā plānots attīstīt esošās rūpnieciskās apbūves teritorijas, kas šobrīd rada vides piesārņojumu un kur notiek šo teritoriju degradācija un plānots veikt vides sanācijas darbus, kur tas būs nepieciešams, t.i., tiks  novērsta turpmāka vides degradācija, tādējādi novēršot piesārņojumu zemē un ūdenī, vai 0, ja projektā nav plānots attīstīt esošu rūpnieciskās apbūves teritoriju;
[..]

Iebildums: Vēršam uzmanību, ka degradēta teritorija var būt arī teritorija bez piesārņojuma ūdenī un augsnē. Mūsu skatījumā, degradēta teritorija ir piesārņota teritorija, vidi degradējoša teritorija, kā arī potenciāli attīstāma teritorija uzņēmējdarbības aktivitātēm.
Lai nerastos pārpratumi ieviešot šo aktivitāti, aicinām papildināt Noteikumu projektu ar degradētas teritorijas definīciju, saglabājot to tādā redakcijā, kāda tā tika noteikta 2014.-2020.gada Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda darbības programmā “Izaugsme uz nodarbinātība”:
“Degradēta teritorija ir vieta vai pilsētas daļa, kas līdzšinējā laikā ir izmantota, apbūvēta vai plānota uzņēmējdarbības aktivitātēm, bet šobrīd tur uzņēmējdarbības aktivitātes un nodarbinātība nav apmierinošā līmenī. Teritorijas vai tajās esošie objekti ir pilnībā vai daļēji pamesti vai nolaisti vai arī nereti — piesārņoti”.
Balstoties uz minēto, rosinām kritēriju Nr.4.2. “Projekta zaļā izaugsme” izteikt šādā redakcijā:
“Projekta zaļās izaugsmes koeficientam (K2) piešķir vērtību (X), (Y) un (Z), ja projekta ietvaros:
plānota turpmākas vides degradācijas novēršana vai plānots attīstīt esošās rūpnieciskās apbūves teritoriju, kas šobrīd var radīt vides piesārņojumu vai kur notiek šīs teritorijas degradācija un plānots veikt vides sanācijas darbus, kur tas būs nepieciešams, t.i., tiks  novērsta turpmāka vides degradācija;
[..]
K2 = X + Y + Z,
kur:
K2 –  Projekta zaļās izaugsmes koeficients;
X – 0,3, ja projektā plānots attīstīt esošās rūpnieciskās apbūves teritorijas, kas šobrīd rada vides degradāciju vai var radīt piesārņojumu un kur notiek šo teritoriju degradācija un plānots veikt vides sanācijas darbus, kur tas būs nepieciešams, vai 0, ja projektā nav plānots attīstīt esošu, ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu noteiktu rūpnieciskās apbūves teritoriju;
[..]”
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
3. PROJEKTA SPECIFISKIE ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI
3.6. Projektam ir pievienots viena vai vairāku komersantu (potenciālo nomnieku vai īpašnieku) apliecinājums par interesi vai sadarbības līgumu, kurā iekļauta vismaz šāda informācija:
par to, ka komersanta attīstībai ir nepieciešama infrastruktūra, kuru plānots attīstīt projekta ietvaros, tai skaitā apliecina interesi nomāt telpas vai teritoriju, kā arī, ja projektā tiek paredzēta notekūdeņu attīrīšanas un dzeramā ūdens ieguves un sagatavošanas infrastruktūras pieslēguma izbūve, komersants apliecina pakalpojuma nepieciešamību, tostarp iekļaujot informāciju par aptuveno pakalpojumu izmantošanas apjomu (kubikmetri diennaktī);
[..]

Iebildums: Lai nodrošinātu kritērija atbilstību Noteikumu projekta 22.2 punkta redakcijai, lūdzam Noteikuma projekta pielikuma 3.6. kritērija pirmo daļu izteikt šādā redakcijā:
“1) par to, ka komersanta attīstībai ir nepieciešama infrastruktūra, kuru plānots attīstīt projekta ietvaros, tai skaitā apliecina interesi nomāt telpas vai teritoriju, kā arī, ja projektā tiek paredzēta notekūdeņu savākšana, attīrīšana un novadīšana, un dzeramā ūdens ieguves un sagatavošanas infrastruktūras izbūve, komersants apliecina pakalpojuma nepieciešamību, tostarp iekļaujot informāciju par aptuveno pakalpojumu izmantošanas apjomu (kubikmetri diennaktī);”
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā 3.1.1.3.i. investīcijas “Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos” nozīmi un plānoto ietekmi tautsaimniecības attīstībā LLPA uzskata, ka 80 milj. eiro no kopējā Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā pieejamajiem 2,1 mljrd. eiro industriālo parku (ar augstu pievienoto vērtību un uz eksportu orientētu) attīstībai nav pietiekams.
Ierosinām pie ANM plāna pasākumu ieviešanas izvērtēšanas un finansējuma sadalījuma pārskatīšanas  gadījumā palielināt 3.1.1.3.i. investīcijas pasākumam paredzēto finansējumu līdz 140 milj. eiro, paredzot katrā plānošanas reģionā vismaz divus industriālo parku attīstības projektus, tādējādi nodrošinot līdzsvarotu reģionālo attīstību.  
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vispārīgs komentārs:

Izziņā par neformālai saskaņošanai nosūtīto Ministru kabineta noteikumu projektu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.3.i. investīcijas “Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos” īstenošanas noteikumiem ir minēts, ka “… ka pašvaldības, kurām ir pietiekamas zināšanas un resursi, pašas sagatavo stratēģijas Likumā par pašvaldībām noteiktās kompetences ietvaros, bet šādā gadījumā nav iespējams izvairīties no situācijas, ka LIAA ietvaros būs jāveic izvērtējums un korekcijas, lai nodrošinātu programmas mērķu sasniegšanu. …” (12.lp.), vai tas nozīmē, ka, ja pašvaldība vai speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei patstāvīgi izstrādājot industriālās teritorijas attīstības stratēģiju tā būs jāsaskaņo ar LIAA?
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums precizēt: “jaunu darba vietu radīšana industriālajos parkos ar vidējo algu, kas pārsniedz vidējo samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē attiecīgajā plānošanas reģionā (mērķis): līdz 2026.gada 31.jūlijam ir iesniegts to 328 darba vietu saraksts, ko radījuši industriālo parku operatori (apsaimniekotāji) vai privātie investori (komersanti), un algas, kas apliecina tādu jaunu darba vietu izveidi, kuru algas pārsniedz vidējo samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē attiecīgajā plānošanas reģionā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums precizēt, kas uzkrāj datus un par kādu periodu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums precizēt: “komersants plāno  uzsākt preču un pakalpojumu eksportu trīs gadu periodā pēc infrastruktūras izbūves”
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums skaidrot, kas ir “laba” korporatīvā pārvaldība un kā tā tiks vērtēta?
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums precizēt: “komersants uzņēmumā, kas nomā industriālā parka teritorijā telpas, paredz izveidot jaunas darba vietas ar vidējo darba algu, kas pārsniedz vidējo darba samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē attiecīgajā plānošanas reģionā”
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs (skat. 28.p.).
Priekšlikums precizēt “Projekta iesniedzējs ievēro šādus papildu nosacījumus izmaksu iekļaušanai projektā:”
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs (skat. 28.p.).

Priekšlikums precizēt “Projekta iesniedzēja un sadarbības partnera tiesībām veikt ieguldījumus zemes īpašumā līdz  līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu  noslēgšanai jābūt nostiprinātām valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā.”
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
30. “…Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sniedz metodisko atbalstu pašvaldībām industriālā parka attīstības stratēģijas izstrādē.

Vai tas nozīmē, ka VARAM izstrādās vadlīnijas par industriālo parku attīstības stratēģiju izstrādi?
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums precizēt: “darbinieku vidējā darba alga uzņēmumā, kas darbojas projekta ietvaros attīstītajā industriālajā parkā, nomā industriālā parka teritorijā telpas vai gūst labumu no izbūvētās publiskās infrastruktūras, pārsniedz vidējo darba samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē attiecīgajā plānošanas reģionā”
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums precizēt: “plāno uzsākt preču un pakalpojumu eksportu trīs gadu periodā pēc infrastruktūras izbūves”
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums precizēt: “ievērojot minimālo attiecību starp investīcijai pieejamo kopējo AF finansējumu un investīcijas ietvaros kopējo sasniedzamo mērķa vērtību, līdz 2026.gada 31.jūlijam projekta ietvaros attīstītajā industriālā parka teritorijā radīta vismaz 41 jauna darba vieta (ja iesniedz projektu ar minimālo AF finansējumu 10 000 000 euro apmērā) vismaz 62 jaunas darba vietas (ja iesniedz projektu ar maksimālo AF finansējumu 15 000 000 euro apmērā) ar vidējo darba algu, kas pārsniedz vidējo darba samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē attiecīgajā plānošanas reģionā, saskaņā ar projekta iesniegšanas brīdī pieejamo aktuālo informāciju par darba samaksu attiecīgajā reģionā, nodrošinot, ka vidējā darba alga nav mazāka par vidējo darba samaksu valstī 2020.gadā. Mērķa izpilde tiek pamatota ar finansējuma saņēmēja iesniegtu pārskatu, kuram pievieno noslēgto darba līgumu sarakstu un kuru apstiprina CFLA, pārbaudot iesniegto datu atbilstību”
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt 46.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
komersantu, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto teritoriju vai ēku un ar to saistīto infrastruktūru, vai komersantu, kas veiks nekustamā īpašuma apsaimniekošanu, izvēlas atklātā, caurskatāmā un nediskriminējošā veidā, par infrastruktūras izmantošanu nosakot tirgus cenu. Šajā apakšpunktā minēto nomas līgumu noslēdz ne ātrāk kā pēc projekta iesnieguma  apstiprināšanas CFLA;

Lai būtu iespēja organizēt nomas izsoli pirms projekta iesnieguma iesniegšanas CFLA, kad ir gatava tehniskā dokumentācija.
Piedāvātā redakcija
-