Atzinums

Projekta ID
24-TA-2157
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija"
Atzinums iesniegts
17.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret Noteikumu projekta tvērumu.

Pamatojums:
Tā kā Digitālo pakalpojumu akts neskar valstu tiesības veikt pasākumus pret nelikumīgu saturu saskaņā citiem Savienības vai valstu tiesību aktiem, piemēram:
- valsts tiesības ierobežot audiovizuālo mediju pakalpojumus atbilstoši direktīvai 2010/13/EU  
- valsts tiesības ierobežot sprāgstvielu tirdzniecību atbilstoši Regulai 2019/1148
- valsts tiesības ierobežot, apturēt vai izbeigt tiešsaistes tirdzniecību atbilstoši Regulai 2019/1150
- valsts tiesības vērsties pret teroristiska satura izplatīšanu tiešsaistē atbilstoši Regulai 2021/784
- valsts tiesības vērsties pret seksuālu vardarbību pret bērniem un bērnu pornogrāfiju tiešsaistē atbilstoši Regulai 2021/1232,
tad būtu loģiski Patērētāju tiesību aizsardzības centra, Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas un citu institūciju bloķēšanas lēmumus pret nelikumīgu saturu, kurus neskar Digitālo pakalpojumu akts, neiekļaut Noteikumu projekta tvērumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret Noteikumu projekta 1.punktu.

Pamatojums:
Saskaņā ar Noteikumu projekta 1.punktu, MK noteikumi noteiks regulējumu attiecībā uz Digitālo pakalpojumu akta 9. pantā minēto lēmumu (rīkojumu vērsties pret nelikumīgu saturu). Digitālo pakalpojumu akts nosaka, ka:
- rīkojumi pret nelikumīgu saturu var tikt izdoti starpniecības pakalpojumu sniedzējiem vērsties tikai pret konkrētiem nelikumīga satura elementiem;
- informācijas pieprasījumi un rīkojumi pret nelikumīgu saturu jāadresē tam konkrētajam pakalpojumu sniedzējam, kuram ir tehniskas un operatīvas spējas vērsties pret konkrētajiem nelikumīgā satura elementiem, lai novērstu un mazinātu jebkādu iespējami negatīvo ietekmi uz tādas informācijas pieejamību un piekļūstamību, kura nav nelikumīgs saturs.

Iebilstam pret Noteikumu projekta 1.punkta redakciju, jo tā neatbilst principiem un tai kārtībai, kādu paredz Digitālo pakalpojumu akts attiecībā uz 9.pantā minētajiem lēmumiem/rīkojumiem par vēršanos pret nelikumīgu saturu. Noteikumu projekts nosaka, kā institūcijas sagatavo un nosūta elektronisko sakaru komersantiem lēmumus par tiešsaistes resursu ierobežošanu, par piekļuves ierobežošanu tiešsaistes saskarnei elektronisko sakaru tīklā, par piekļuves ierobežošanu (bloķēšanu) tīmekļvietnei vai mobilajai lietotnei. Digitālo pakalpojumu akts pieļauj vēršanos tikai pret konkrētiem nelikumīga satura elementiem, nevis ierobežot piekļuvi (bloķēt) visu resursu, saskarni, tīmekļvietni vai lietotni. Rīkojumi visiem elektronisko sakaru komersantiem par visas tīmekļvietnes bloķēšanu neatbilst Digitālo pakalpojumu aktā ietvertajam regulējumam.

Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centra, Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas un citu institūciju lēmumi pret nelikumīgo saturu tiek iekļauti MK noteikumu tvērumā, tad uz tiem attiecināmas Digitālo pakalpojumu akta normas - šie lēmumi nevar skart saturu, kas ir likumīgs (visu tīmekļvietni), tos nevar adresēt visiem elektronisko sakaru komersantiem, bet tikai konkrētam mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, kuram ir tehniskas un operatīvas spējas vērsties pret konkrētajiem nelikumīgā satura elementiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret Noteikumu projekta 5.punktu.

Pamatojums:
Digitālo pakalpojumu akts nosaka prasību starpniecības pakalpojumu sniedzējiem noteikt īpašu kontaktpunktu, uz kuru dalībvalstu iestādes sūta rīkojumus vērsties pret nelikumīgu saturu vai informācijas pieprasījumus (Digitālo pakalpojumu akta 9.panta otrās daļas c)punkts). Noteikumu projekta 5.punkts labojams atbilstoši minētajam.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums:
Izteikt Noteikumu projekta 5.puntu šādā redakcijā:
“5. Lēmumu par vēršanos pret nelikumīgu saturu lēmuma adresātam – nosūta uz kontaktpunktu, kuru tas noteicis saskaņā ar Digitālo pakalpojumu akta DPA 11.pantu, saziņai ar dalībvalstu iestādēm un Eiropas Komisiju.”

Tā kā attiecībā uz kārtību, kādā attiecīgās iestādes ierobežo piekļuvi tiešsaistes saskarnei elektronisko sakaru tīklā, pastāv tiesiskā sadrumstalotība, priekšlikums to novērst ārpus šo Noteikumu tvēruma.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Gadījumā, ja Noteikumu projekts tiek virzīts esošajā redakcijā, lūdzam ņemt vērā faktu, ka praksē elektronisko sakaru komersanti attiecīgo iestāžu lēmumus, piemēram, par piekļuves ierobežošanu tiešsaistes saskarnēm elektronisko sakaru tīklā, pilda sadarbībā ar kiberincidentu novēršanas institūciju (CERT.LV), izmantojot CERT.LV veidotos un uzturētos mašīnlasāmos sarakstus jeb DNS RPZ ierakstus, un:
1.1. nostiprināt Noteikumu projektā elektronisko sakaru komersantu tiesības pildīt attiecīgo iestāžu lēmumus sadarbībā ar, piemēram, CERT.LV, izmantojot tikai un vienīgi CERT.LV uzturētos sarakstus - līdzīgi kā tas šobrīd ir noteikts arī Nacionālās kiberdrošības likumā. Šādas elektronisko sakaru komersanta tiesības mazinātu birokrātisko slogu visām iesaistītajam pusēm un iespējamās kļūdas apstrādājot lēmumus manuālā režīmā;
1.2. precizēt Noteikumu projekta 3.punktu, paredzot Iestādei, kas izdevusi lēmumu, pienākumu ievietot lēmumā vai pielikumā norādīto informāciju Iestādes uzturētā sarakstā. Pretējā gadījumā veidojas situācija, kad Iestādes uzturētais saraksts nesatur aktuālo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums papildināt Noteikumu projektu un izdarīt sekojošus labojumus:

Lai saglabātu Patērētāju tiesību aizsardzības centra, Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas un citu institūciju tiesības izdot efektīvus nelikumīga satura bloķēšanas lēmumus tajās jomās, kuras neskar Digitālo pakalpojumu akts, un Noteikumu projekts atbilstu  minētajam aktam, nepieciešams Noteikumu projektu būtiski papildināt:

-- Noteikumu projektā ietvert norādi uz kāda veida lēmumiem MK noteikumi neattiecas (lēmumi, kas vēršas pret audiovizuālo mediju pakalpojumu saturu, pret sprāgstvielu un ieroču tirdzniecību, pret nelikumīgu tiešsaistes tirdzniecību, pret teroristiska satura izplatīšanu tiešsaistē, pret seksuālu vardarbību pret bērniem un bērnu pornogrāfiju tiešsaistē, pret autortiesību pārkāpumiem, patērētāju aizsardzības lēmumiem);

-- Lietoto frāzi “Lēmums par piekļuves ierobežošanu tiešsaistes saskarnei elektronisko sakaru tīklā” jāaizstāj ar Digitālo pakalpojumu aktā lietoto “Lēmums par vēršanos pret nelikumīga satura elementiem”;

-- Labojot Noteikumu projekta II.nodaļu – nosaukumu labot atbilstoši Digitālo pakalpojumu aktam  uz “II.Rīkojumi vērsties pret nelikumīgu saturu” un nodaļas punktus labot atbilstoši Digitālo pakalpojumu aktā noteiktajam:
- Rīkojumi var tikt izdoti starpniecības pakalpojumu sniedzējiem vērsties pret konkrētiem nelikumīga satura elementiem;
- Informācijas pieprasījumi un rīkojumi jāadresē tam konkrētajam pakalpojumu sniedzējam, kuram ir tehniskas un operatīvas spējas vērsties pret konkrētajiem nelikumīgā satura elementiem, lai novērstu un mazinātu jebkādu iespējami negatīvo ietekmi uz tādas informācijas pieejamību un piekļūstamību, kura nav nelikumīgs saturs.

-- Noteikumu projekta III. un IV.nodaļa no projekta jāsvītro.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti sniedzam savus komentārus, kas tika izteikti publiskās apspriešanas laikā un no kuriem neviens nav ņemts vērā pie projekta aktualizācijas uz saskaņošanas fāzi.

Lai mazinātu elektronisko sakaru komersantu administratīvo slogu, monitorējot lēmumu termiņus, priekšlikums svītrot Noteikumu projektā terminētos Iestādes lēmumus, un noteikt, ka lēmumu elektronisko sakaru komersants izpilda līdz brīdim, kad iestāde, kas pieņēma šo lēmumu paziņo par citu lēmumu ar ko maina vai atceļ iepriekšējā lēmumā norādītos tiesiskos pienākumus. Vienlaikus priekšlikums papildināt Noteikumu projektu, paredzot, ka Iestāde izstrādā iekšējo kārtību, kādā pēc tiešsaistes saskarnes valdītāja lūguma Iestāde var atcelt attiecīgo lēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai sekmētu sadarbību starp Iestādi un elektronisko sakaru komersantu, un veicinātu lēmuma ātrāku un efektīvāku izpildi, priekšlikums papildināt Noteikumu 6.punktu, paredzot, ka Iestādes lēmumā par vēršanos pret nelikumīgu saturu, papildus ir jānorāda arī kontaktpersona un/vai kontaktinformācija, kur elektronisko sakaru komersants var vērsties ar lēmuma izpildi saistītu neskaidrību vai papildu jautājumu gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-