Projekta ID
22-TA-1791Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Valsts kontrole
Atzinums iesniegts
17.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Valsts kontrole revīzijā Nr.2.4.1-40/2020 sniedza ieteikumu – Satiksmes ministrijai izveidot uzraudzības kārtību, lai nodrošinātu, ka valsts kapitāla daļu turētāja rīcībā pirms priekšlikuma par atšķirīgu dividenžu izmaksu virzīšanas uz Ministru kabinetu un akcionāru (dalībnieku) sapulces rīcībā pirms lēmuma pieņemšanas par peļņas sadali būtu informācija par (1) kapitālsabiedrības rīcībā esošajiem finanšu līdzekļiem un to plānoto izlietojumu un (2) skaidri kapitālsabiedrības rīcībā atstātās peļņas izlietošanas principi, finansējuma apjoms un sasniedzamie rezultāti, pēc kuriem pēc tam būtu iespējams uzraudzīt peļņas izlietošanu un mērķu sasniegšanu. Ieteikuma ieviešanas termiņš 01.09.2022.
Iepazīstoties ar Ministru kabineta rīkojuma anotāciju redzams, ka tajā nav atspoguļoti iepriekš minētie aspekti, kas atbilstu ieteikuma būtībai.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar informāciju VSIA “Autotransporta direkcija” gada pārskatos laika posmā no 2014. līdz 2021.gadam kapitālsabiedrības rīcībā ir ievērojami naudas līdzekļu atlikumi, kas līdz 2019.gadam tika noguldīti bankās arī termiņnoguldījumos. Tas, savukārt, var liecināt, ka tie ir kapitālsabiedrības rīcībā esoši brīvie līdzekļi, kas nav nepieciešami arī īstermiņa saistību segšanai. Piemēram, šajā laikā bilances posteni “Nauda” veido 1,4 līdz 3,8 milj. euro (2021.gada beigās – 3,8 milj. euro), kā arī līdz 2019.gadam tika veikti termiņnoguldījumi no 1 līdz 1,5 milj. euro, bet 2020. un 2021.gadā lielākos naudas atlikumus veido nauda norēķinu kontos un/vai krājkontā.
Anotācijā ir minēts, ka tā kā deleģētā uzdevuma (ritošā sastāva iegāde pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu) īstenošanai Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā nav paredzēts finansējums, kā arī šāds finansējums nav paredzēts valsts budžetā, lai izdevumu palielinājums neradītu negatīvas sekas uz kapitālsabiedrības darbību, Satiksmes ministrija kā valsts kapitāla daļu turētāja izsaka priekšlikumu par atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, lai gan kapitālsabiedrībai ir ievērojami naudas līdzekļu atlikumi.
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām (1) izvērtēt, vai ir pamatoti samazināt kapitālsabiedrības dividendēs izmaksājamo peļņas daļu par 2021.gadu un vai šo deleģēto uzdevumu nav iespējams veikt ar kapitālsabiedrības rīcībā esošajiem līdzekļiem no iepriekšējo gadu nesadalītās peļņas un (2) papildināt anotāciju gan ar informāciju par kapitālsabiedrības rīcībā esošajiem finanšu līdzekļiem un to plānoto izlietojumu, gan ar skaidri kapitālsabiedrības rīcībā atstātās peļņas izlietošanas principiem un sasniedzamajiem rezultātiem, pēc kuriem pēc tam būtu iespējams uzraudzīt peļņas izlietošanu un mērķu sasniegšanu.
Iepazīstoties ar Ministru kabineta rīkojuma anotāciju redzams, ka tajā nav atspoguļoti iepriekš minētie aspekti, kas atbilstu ieteikuma būtībai.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar informāciju VSIA “Autotransporta direkcija” gada pārskatos laika posmā no 2014. līdz 2021.gadam kapitālsabiedrības rīcībā ir ievērojami naudas līdzekļu atlikumi, kas līdz 2019.gadam tika noguldīti bankās arī termiņnoguldījumos. Tas, savukārt, var liecināt, ka tie ir kapitālsabiedrības rīcībā esoši brīvie līdzekļi, kas nav nepieciešami arī īstermiņa saistību segšanai. Piemēram, šajā laikā bilances posteni “Nauda” veido 1,4 līdz 3,8 milj. euro (2021.gada beigās – 3,8 milj. euro), kā arī līdz 2019.gadam tika veikti termiņnoguldījumi no 1 līdz 1,5 milj. euro, bet 2020. un 2021.gadā lielākos naudas atlikumus veido nauda norēķinu kontos un/vai krājkontā.
Anotācijā ir minēts, ka tā kā deleģētā uzdevuma (ritošā sastāva iegāde pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu) īstenošanai Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā nav paredzēts finansējums, kā arī šāds finansējums nav paredzēts valsts budžetā, lai izdevumu palielinājums neradītu negatīvas sekas uz kapitālsabiedrības darbību, Satiksmes ministrija kā valsts kapitāla daļu turētāja izsaka priekšlikumu par atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, lai gan kapitālsabiedrībai ir ievērojami naudas līdzekļu atlikumi.
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām (1) izvērtēt, vai ir pamatoti samazināt kapitālsabiedrības dividendēs izmaksājamo peļņas daļu par 2021.gadu un vai šo deleģēto uzdevumu nav iespējams veikt ar kapitālsabiedrības rīcībā esošajiem līdzekļiem no iepriekšējo gadu nesadalītās peļņas un (2) papildināt anotāciju gan ar informāciju par kapitālsabiedrības rīcībā esošajiem finanšu līdzekļiem un to plānoto izlietojumu, gan ar skaidri kapitālsabiedrības rīcībā atstātās peļņas izlietošanas principiem un sasniedzamajiem rezultātiem, pēc kuriem pēc tam būtu iespējams uzraudzīt peļņas izlietošanu un mērķu sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-