Projekta ID
24-TA-2092Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
26.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(13) Ekonomikas ministrija nodrošina atbalstu būvniecības jautājumos Rail Baltica projekta īstenošanai.
Iebildums
Rail Baltica projekta īstenošanas likumprojekta 3.panta trīspadsmitajā daļā ir ietverts regulējuma priekšlikums, ka Ekonomikas ministrija nodrošina atbalstu būvniecības jautājumos Rail Baltica projekta īstenošanai. Lūdzam skaidrot anotācijā, kas šī likumprojekta ietvaros tiek sagaidīts no Ekonomikas ministrijas. Vēršam uzmanību uz to, ka Ekonomikas ministrija būvniecības procesa ietvaros nav tiesīga kādam dot saistošus norādījumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(4) Ja tehnisko vai īpašo noteikumu izdevējs nav ievērojis šā panta pirmajā daļā noteiktos ierobežojumus, būvniecības ieceres īstenotājs ir tiesīgs vērsties Būvniecības valsts kontroles birojā, kas izvērtē Rail Baltica projekta īstenošanai izdotajos tehniskajos vai īpašajos noteikumos ietverto prasību atbilstību šā panta pirmajai daļai un pieņem lēmumu par prasību atbilstību šā panta pirmajā daļā noteiktajiem ierobežojumiem.
Iebildums
No Rail Baltica projekta īstenošanas likumprojekta 5.panta ceturtajā un piektajā daļā ietvertā regulējuma priekšlikuma izriet, ka Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - BVKB) būs tiesīgs izskatīt publiskus vai civiltiesiskus strīdus par tehnisko noteikumu atbilstību likumam. Nav skaidrs arī paredzētās jaunās funkcijas apjoms. Vēršam arī uzmanību uz to, ka BVKB kompetencē (valsts būvvaldes funkcijas) līdz šim nav bijuši šādi jautājumi un, ņemot vērā tehnisko noteikumu izdevēju dažādību un situāciju dažādību, nav iespējams pat šobrīd aplēst nepieciešamo speciālistu loku un viņu kompetences, lai pat teorētiski varētu apsvērt šādas funkcijas paredzēšanu. Lai izvērtētu Rail Baltica projekta īstenošanai izdotajos tehniskajos vai īpašajos noteikumos ietvertās prasības nepieciešamas speciālas inženiertehniskās zināšanas, BVKB nav speciālistu ar šādām specifiskām zināšanām, būtu nepieciešama ekspertu piesaiste. Likumprojektā nav arī paredzēts finansējums un tā avots šādai papildus BVKB funkcijai.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka BVKB ir tikai viena no valsts būvvaldēm. No likumprojekta anotācijas nav saprotams kāpēc konkrētā funkcija netiek uzticēta, piemēram, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcijai, kura arī ir viena no valsts būvvaldē un kurai ir jau šobrīd papildus kompetence valsts pārvaldes funkciju īstenošana dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas uzraudzībā un kontrolē (sk. Ministru kabineta 04.01.2005. noteikumu Nr.14 “Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas nolikums” 2.punktu).
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka BVKB ir tikai viena no valsts būvvaldēm. No likumprojekta anotācijas nav saprotams kāpēc konkrētā funkcija netiek uzticēta, piemēram, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcijai, kura arī ir viena no valsts būvvaldē un kurai ir jau šobrīd papildus kompetence valsts pārvaldes funkciju īstenošana dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas uzraudzībā un kontrolē (sk. Ministru kabineta 04.01.2005. noteikumu Nr.14 “Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas nolikums” 2.punktu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
1) būvprojektu, kas ir saskaņots ar būvniecības ierosinātāju;
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka šāda prasība ir lieka. Ja būvniecības ierosinātājs ir iesniedzis būvvaldē būvprojektā, tad nav pamats uzskatīt, ka būvniecības ierosinātājs nav piekritis būvprojektā ietvertajam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(1) Atkārtota būvprojekta saskaņošana ar būvvaldi vai institūciju, kas pilda būvvaldes funkcijas, nav nepieciešama, ja izmaiņas būvprojektā izstrādes gaitā netiek iepriekš saskaņotas Rail Baltica dzelzceļa pamattrases novietojuma ietvaros.
Priekšlikums
Nav saprotams kas ar šo daļu domāts. Būvprojekta izmaiņas ir vairāku veidu gan tādas, kas jāskaņo ar būvvaldi vai institūciju, kas pilda būvvaldes funkcijas, gan tādas, kuras nav jāskaņo ar būvvaldi. To kāds ir saskaņošanas process nosaka Būvniecības likums un Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumi Nr.500 "Vispārīgie būvnoteikumi". Skaidrot ar kādu mērķi ir iekļauts šis punkts likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(3) Eksperts sagatavo rakstisku atzinumu, kuru iesniedz būvvaldē vai institūcijā, kas pilda būvvaldes funkcijas, tās informēšanai.
Priekšlikums
Ja būvprojekta izmaiņas tiek izstrādātas un saskaņotas BIS, tad noteiktajos gadījumos ekspertīzes atzinums ir pievienojams BIS. Ja process notiek ārpus BIS, tad ekspertīzes atzinums pievienojams būvprojekta izmaiņām ārpus BIS.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
6) noslēgtu līgumu par būvprojekta ekspertīzes veikšanu un pozitīvu būvprojekta ekspertīzes veicēja ziņojumu par būvprojektā ietverto būvkonstrukciju slodžu un konstrukciju aprēķinu atbilstību normatīvo aktu prasībām. Būvprojekta ekspertīzes veicēja ziņojums var tikt papildināts ar norādījumiem par būvprojekta turpmākajā detalizācijas procesā veicamajiem papildinājumiem un precizējumiem.
Priekšlikums
Nepamatoti izslēgta ugunsdrošības risinājumu ekspertīze (piemēram, ēkām).
Priekšlikums ņemt vērā Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumu Nr.530 "Dzelzceļa būvnoteikumu" 29.1.apakšpunktu un 29.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(2) Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija izdara par projektēšanas nosacījumu izpildi, ja ir iesniegti šā panta pirmajā daļā minētie dokumenti, izsniedz elektroniskā veidā ar drošu elektronisko parakstu ārpus Būvniecības informācijas sistēmas.
Priekšlikums
Iztrūkst vārds izdara "atzīmi" par projektēšanas nosacījumu izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
1) ar būvniecības ierosinātāju saskaņotu būvprojektu, kas ir saskaņots atbilstoši šā likuma 21. panta pirmās daļas 2. - 4. punktos minētajiem tehniskajiem noteikumiem, un ir izsniegta atzīme par būvatļaujā noteikto projektēšanas nosacījumu izpildi;
Priekšlikums
Būvprojekts ir BIS vai papīrā būvvaldē un otrreiz nekur nav jāiesniedz.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
5) informāciju par atbildīgo būvdarbu vadītāju un būvuzraugu (vārds, uzvārds, sertifikāta numurs un darbības joma, būvdarbu veicēja nosaukums un būvkomersanta reģistrācijas numurs, būvdarbu līguma, būvuzraudzības un autoruzraudzības līguma datums un numurs, līguma darbības termiņš un līguma summa);
Priekšlikums
Pievienot atbildīgo būvdarbu vadītāju aizvietotāju un atbildīgo būvuzraugu aizvietotāju.
Piedāvātā redakcija
5) informāciju par atbildīgo būvdarbu vadītāju vai tā aizvietotāju un būvuzraugu vai tā aizvietotāju (vārds, uzvārds, sertifikāta numurs un darbības joma, būvdarbu veicēja nosaukums un būvkomersanta reģistrācijas numurs, būvdarbu līguma, būvuzraudzības un autoruzraudzības līguma datums un numurs, līguma darbības termiņš un līguma summa);
10.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Rindkopa atkārtojas. "Spēkā esošajā būvniecības jomas regulējumā sagatavošanās darbu veikšanai kā pamats ir darbu veikšanas projekts, veicamie darbi tiek reģistrēti būvdarbu žurnālā sertificēta būvdarbu vadītāja vadībā. Šāds regulējums pieļauj sagatavošanās darbu vai pagaidu būvju uzsākšanu pēc atzīmes par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi saņemšanas, kas atbilstoši spēkā esošajam regulējumam seko pēc atzīmes saņemšanas par projektēšanas nosacījumu izpildi. Pēc būtības pagaidu būves – būvlaukuma aprīkojums, pieslēgumi, pagaidu piekļuves ceļi, sagatavošanās darbi – koku un krūmu ciršana, inženiertehniskās izpētes veikšana – nav tieši atkarīgi no būvprojekta detalizācijas, bet ir nosakāmi atbilstoši vispārīgiem risinājumiem – būves novietojumam, platībai un galvenajiem parametriem, kas ir zināmi jau būvatļaujas saņemšanas brīdī (daļa no BMS). Šādu darbu veikšana varētu tikt organizēta paralēli projektēšanas darbu pabeigšanai, neradot būtisku ietekmi uz trešajām personām, jo darbi tiktu veikti būvniecības iecerei paredzētajās robežās – Rail Baltica projekta kā nacionālo interešu objekta teritorijā, kas ir publiski pieejama informācija. Tā kā būvdarbu sagatavošanas darbi pēc būtības ir vienkārši, mazākas nozīmes būvdarbi, kuru veikšana nerada būtiskus riskus apkārtējai videi un sabiedrībai, ir neracionāli šādu vienkāršu sagatavošanas būvdarbu uzsākšanu atlikt līdz brīdim, kad ir izpildīti visi priekšnosacījumi sarežģītu, detalizētam būvprojektam atbilstošu būvdarbu veikšanai."
Piedāvātā redakcija
-