Atzinums

Projekta ID
21-TA-468
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 25. pantu šādā  redakcijā:
"25. pants.
(1) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs veic epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu (valsts materiālās rezerves) veidošanu un uzturēšanu, tostarp, minēto resursu un to laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi. Ministru kabinets nosaka iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu kategorijas un apjomu.

(2) Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests uztur prioritāro institūciju un vajadzību sarakstu, kurā pēc attiecīgās ministrijas priekšlikuma iekļautas valsts iestādes, pašvaldību institūcijas un iestādes, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, biedrība "Latvijas Sarkanais Krusts", reliģiskās savienības (baznīcas), Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām atbalsta izdalē iesaistītās partnerorganizācijas, ārstniecības iestādes, sociālās aprūpes centri, izglītības iestādes, ģimenes ārstu prakses, farmaceiti un mikrobioloģijas references laboratorijas.

(3) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs nodrošina epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu izsniegšanu šā panta otrajā daļā minētajā sarakstā iekļautajām institūcijām, kā arī apgādes koordinatoriem tālākai izsniegšanai minētajām institūcijām un noteiktām fizisko personu grupām.

(4) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra vadītājs pieņem lēmumu par epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu, kuri iegādāti ārkārtējās situācijas, kā arī šā likuma darbības laikā, izsniegšanu - nodošanu bez atlīdzības šā panta otrajā daļā minētajā sarakstā iekļautajām institūcijām, tostarp ar apgādes koordinatoru starpniecību. Šīs mantas nodošana tiek fiksēta, parakstot pieņemšanas un nodošanas aktu. Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par mantas saņēmēju, nodotās mantas aprakstu, apjomu un bilances vērtību. Kustamo mantu, kas nodota šajā pantā noteiktajā kārtībā, bet šā likuma darbības laikā nav izlietota, nodod atpakaļ.

(41)    Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai pašvaldības šajā pantā noteiktajā kārtībā saņemtos epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus nodod bez atlīdzības īpašumā noteiktām iesaistītajām institūcijām un fizisko personu grupām. Lēmumu par epidemioloģiskās drošības  nodrošināšanas resursu atsavināšanu pieņem attiecīgās pašvaldības lēmējinstitūcija, nenoskaidrojot publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc tiem.

(42)    Ministru kabinets nosaka šā 4.1 daļā minētās personu grupas, kā arī personai nododamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu apjomu.

(5) Ministru kabinets nosaka epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu veidošanas un pārvaldīšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā tiek atjaunoti un pārvaldīti jau centralizēti iegādātie epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi.

(6) Ministru kabinets nosaka uz piegāžu drošības kritērijiem pamatotu atvieglotu atbilstības novērtēšanas kārtību epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem, kurus ir tiesības iegādāties publisko personu organizētajos iepirkumos.

(7) Ārstniecības iestāžu reģistrā reģistrētām ārstniecības iestādēm Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanas vajadzībām ir tiesības pasūtītāja statusā iegādāties epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus no Ministru kabineta noteiktās centralizēto iepirkumu institūcijas vai ar tās starpniecību, ja attiecīgās preces ir iekļautas Ministru kabineta noteiktajās preču un pakalpojumu grupās."
Iebildums
Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra iegādātie epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi nav uzskatāmi par valsts materiālajām rezevēm Valsts materiālo rezervju likuma izpratnē. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot likumprojektā ietvertā 25.panta pirmajā daļā vārdus "valsts materiālās rezerves".
Piedāvātā redakcija
(1) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs veic epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu veidošanu un uzturēšanu, tostarp, minēto resursu un to laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi. Ministru kabinets nosaka iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu kategorijas un apjomu.
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā otrajā problēmas aprakstā iekļauta informācija - "2020. gada jūnijā, laikā, kad tika izdots Likums, VALIC centralizētas iegādes rezultātā valsts materiālajās rezervēs bija iegādājies dezinfekcijas līdzekļus (gan virsmu, gan  roku dezinficēšanai) ...".

Lai panāktu termina ”valsts materiālās rezerves” precīzu lietošanu anotācijā, lūdzam svītrot vārdus "valsts materiālās rezerves".
Piedāvātā redakcija
2020. gada jūnijā, laikā, kad tika izdots Likums, VALIC centralizētas iegādes rezultātā bija iegādājies dezinfekcijas līdzekļus (gan virsmu, gan  roku dezinficēšanai) ...
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā pirmā risinājuma aprakstā norādīts - "Atsaucoties uz norādīto, ir nepieciešams izdarīt grozījumus Likuma 25. pantā,  pēc tam, atbilstoši deleģējuma būtībai un ietvaram no jauna izdodot MK noteikumus, paplašinot VALIC piešķirto deleģējumu un paredzot tiesības VALIC veikt pilnu IAL un medicīnisko ierīču veidošanas un pārvaldīšanas ciklu, tajā ietverot šo rezervju atjaunošanu un atsavināšanu Valsts materiālo rezervju likuma 4. panta otrās daļas 1. punkta b. apakšpunktā un 4. panta otrās daļas 2. punkta d. apakšpunktā minēto darbību izpratnes ietvaros.".

Lai nodalītu terminu ”epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi” un ”valsts materiālās rezerves” precīzu lietošanu, lūdzam vārdu "rezervju" aizstāt ar vārdiem "epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu".
Piedāvātā redakcija
Atsaucoties uz norādīto, ir nepieciešams izdarīt grozījumus Likuma 25. pantā, pēc tam, atbilstoši deleģējuma būtībai un ietvaram no jauna izdodot MK noteikumus, paplašinot VALIC piešķirto deleģējumu un paredzot tiesības VALIC veikt pilnu IAL un medicīnisko ierīču veidošanas un pārvaldīšanas ciklu, tajā ietverot šo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu atjaunošanu un atsavināšanu Valsts materiālo rezervju likuma 4. panta otrās daļas 1. punkta b. apakšpunktā un 4. panta otrās daļas 2. punkta d. apakšpunktā minēto darbību izpratnes ietvaros
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā pirmajā problēmas aprakstā iekļauta informācija - "Šī brīža Likuma regulējums neparedz VALIC tiesības veikt rezervju atjaunošanu, lai aizvietotu norakstītās, tostarp - izlietotās rezerves. Tāpat šajā regulējumā VALIC nav piešķirts deleģējums veikt rezervju atsavināšanu, to atjaunošanas vai izslēgšanas no MK noteikumos Nr. 308 noteiktā iegādājamo IAL un medicīnisko ierīču kategoriju saraksta.".

Lai nodalītu terminu ”epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi” un ”valsts materiālās rezerves” precīzu lietošanu, lūdzam vārdu "rezerves" aizstāt ar vārdiem "epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi" attiecīgā locījumā.
Piedāvātā redakcija
Šī brīža Likuma regulējums neparedz VALIC tiesības veikt epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu atjaunošanu, lai aizvietotu norakstītos, tostarp - izlietotos epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus. Tāpat šajā regulējumā VALIC nav piešķirts deleģējums veikt epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu atsavināšanu, to atjaunošanu vai izslēgšanu no MK noteikumos Nr. 308 noteiktā iegādājamo IAL un medicīnisko ierīču kategoriju saraksta.
 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka "Proti, Valsts materiālo rezervju likuma 4. panta otrās daļas regulējumā ir sniegts precīzs valsts materiālo rezervju pilna dzīves cikla apraksts, definētas visas tā laikā veicamās darbības, kas iedalāms divos atsevišķos blokos – valsts materiālo rezervju veidošana un uzturēšana. Valsts materiālo rezervju veidošanas procesā tiek veikta rezervju iegāde un atjaunošana, lai aizvietotu norakstītās vai izlietotās rezerves. Savukārt rezervju pārvaldīšanas procesā tiek nodrošināta rezervju uzskaite, uzglabāšana, izsniegšana, atsavināšana, norakstīšana un inventarizācija.  Turklāt, izsniegšanas process tiek organizēts kā atsavināšanas process bez atlīdzības, bet atsavināšana – kā rezervju pārdošana, apmainīšana pret citu mantu vai pēdējā gadījumā, nododot bez atlīdzības". 

Saskaņā ar Valsts materiālo rezervju likuma 4.panta otro daļu valsts materiālo rezervju veidošana ietver valsts materiālo rezervju iegādi un atjaunināšanu un valsts materiālo rezervju pārvaldīšana ietver valsts materiālo rezervju uzskaiti, uzglabāšanu, uzturēšanu, izsniegšanu, atsavināšanu, norakstīšanu un inventarizāciju. Attiecīgi, valsts materiālo rezervju uzturēšana ir valsts materiālo rezervju pārvaldīšanas procesa sastāvdaļa. Atbilstoši Valsts materiālo rezervju likuma regulējumam valsts materiālās rezerves tiek izsniegtas izmantošanai Valsts materiālo rezervju likuma 3.panta pirmajā daļā noteikto pasākumu īstenošanā, izņemot humānās palīdzības sniegšanu, ievērojot Ministru kabineta 2019.gada 18.jūnija noteikumos Nr.268 “Valsts materiālo rezervju izmantošanas un pārbaudes kārtība” noteikto kārtību. Ja izmantošanai izsniegtās valsts materiālās rezerves netiek izlietotas, tās tiek atdotas attiecīgajam valsts materiālo rezervju glabātājam, savukārt izlietotās valsts materiālās rezerves tiek norakstītas un tiek nodrošināta to atjaunināšana.
Savukārt, atbilstoši Valsts materiālo rezervju likuma regulējumam valsts materiālās rezerves atsavina saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu un, atsavinot valsts materiālajās rezervēs ietilpstošās zāles un medicīniskās ierīces, saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 18.jūnija noteikumos Nr.256 “Valsts materiālās rezervēs ietilpstošo zāļu un medicīnisko ierīču atsavināšanas kārtību” noteikto kārtību. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas tekstu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 25. pantu šādā  redakcijā:
"25. pants.
(1) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs veic epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu (valsts materiālās rezerves) veidošanu un uzturēšanu, tostarp, minēto resursu un to laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi. Ministru kabinets nosaka iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu kategorijas un apjomu.

(2) Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests uztur prioritāro institūciju un vajadzību sarakstu, kurā pēc attiecīgās ministrijas priekšlikuma iekļautas valsts iestādes, pašvaldību institūcijas un iestādes, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, biedrība "Latvijas Sarkanais Krusts", reliģiskās savienības (baznīcas), Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām atbalsta izdalē iesaistītās partnerorganizācijas, ārstniecības iestādes, sociālās aprūpes centri, izglītības iestādes, ģimenes ārstu prakses, farmaceiti un mikrobioloģijas references laboratorijas.

(3) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs nodrošina epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu izsniegšanu šā panta otrajā daļā minētajā sarakstā iekļautajām institūcijām, kā arī apgādes koordinatoriem tālākai izsniegšanai minētajām institūcijām un noteiktām fizisko personu grupām.

(4) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra vadītājs pieņem lēmumu par epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu, kuri iegādāti ārkārtējās situācijas, kā arī šā likuma darbības laikā, izsniegšanu - nodošanu bez atlīdzības šā panta otrajā daļā minētajā sarakstā iekļautajām institūcijām, tostarp ar apgādes koordinatoru starpniecību. Šīs mantas nodošana tiek fiksēta, parakstot pieņemšanas un nodošanas aktu. Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par mantas saņēmēju, nodotās mantas aprakstu, apjomu un bilances vērtību. Kustamo mantu, kas nodota šajā pantā noteiktajā kārtībā, bet šā likuma darbības laikā nav izlietota, nodod atpakaļ.

(41)    Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai pašvaldības šajā pantā noteiktajā kārtībā saņemtos epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus nodod bez atlīdzības īpašumā noteiktām iesaistītajām institūcijām un fizisko personu grupām. Lēmumu par epidemioloģiskās drošības  nodrošināšanas resursu atsavināšanu pieņem attiecīgās pašvaldības lēmējinstitūcija, nenoskaidrojot publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc tiem.

(42)    Ministru kabinets nosaka šā 4.1 daļā minētās personu grupas, kā arī personai nododamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu apjomu.

(5) Ministru kabinets nosaka epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu veidošanas un pārvaldīšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā tiek atjaunoti un pārvaldīti jau centralizēti iegādātie epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi.

(6) Ministru kabinets nosaka uz piegāžu drošības kritērijiem pamatotu atvieglotu atbilstības novērtēšanas kārtību epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem, kurus ir tiesības iegādāties publisko personu organizētajos iepirkumos.

(7) Ārstniecības iestāžu reģistrā reģistrētām ārstniecības iestādēm Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanas vajadzībām ir tiesības pasūtītāja statusā iegādāties epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus no Ministru kabineta noteiktās centralizēto iepirkumu institūcijas vai ar tās starpniecību, ja attiecīgās preces ir iekļautas Ministru kabineta noteiktajās preču un pakalpojumu grupās."
Priekšlikums
Izvērtēt iespēju aizstāt 25.panta pirmajā daļā vārdus "veidošanu un uzturēšanu, tostarp, minēto resursu un to laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi" ar vārdiem "centralizētu iegādi un atjaunināšanu, tostarp laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi (turpmāk - veidošana), un pārvaldīšanu", ņemot vērā, ka saskaņā ar anotācijā norādīto likumprojekta mērķis ir paplašināt VALIC deleģējumu, "paredzot tiesības VALIC veikt pilnu IAL un medicīnisko ierīču veidošanas un pārvaldīšanas ciklu".
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 25. pantu šādā  redakcijā:
"25. pants.
(1) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs veic epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu (valsts materiālās rezerves) veidošanu un uzturēšanu, tostarp, minēto resursu un to laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi. Ministru kabinets nosaka iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu kategorijas un apjomu.

(2) Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests uztur prioritāro institūciju un vajadzību sarakstu, kurā pēc attiecīgās ministrijas priekšlikuma iekļautas valsts iestādes, pašvaldību institūcijas un iestādes, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, biedrība "Latvijas Sarkanais Krusts", reliģiskās savienības (baznīcas), Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām atbalsta izdalē iesaistītās partnerorganizācijas, ārstniecības iestādes, sociālās aprūpes centri, izglītības iestādes, ģimenes ārstu prakses, farmaceiti un mikrobioloģijas references laboratorijas.

(3) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs nodrošina epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu izsniegšanu šā panta otrajā daļā minētajā sarakstā iekļautajām institūcijām, kā arī apgādes koordinatoriem tālākai izsniegšanai minētajām institūcijām un noteiktām fizisko personu grupām.

(4) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra vadītājs pieņem lēmumu par epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu, kuri iegādāti ārkārtējās situācijas, kā arī šā likuma darbības laikā, izsniegšanu - nodošanu bez atlīdzības šā panta otrajā daļā minētajā sarakstā iekļautajām institūcijām, tostarp ar apgādes koordinatoru starpniecību. Šīs mantas nodošana tiek fiksēta, parakstot pieņemšanas un nodošanas aktu. Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par mantas saņēmēju, nodotās mantas aprakstu, apjomu un bilances vērtību. Kustamo mantu, kas nodota šajā pantā noteiktajā kārtībā, bet šā likuma darbības laikā nav izlietota, nodod atpakaļ.

(41)    Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai pašvaldības šajā pantā noteiktajā kārtībā saņemtos epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus nodod bez atlīdzības īpašumā noteiktām iesaistītajām institūcijām un fizisko personu grupām. Lēmumu par epidemioloģiskās drošības  nodrošināšanas resursu atsavināšanu pieņem attiecīgās pašvaldības lēmējinstitūcija, nenoskaidrojot publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc tiem.

(42)    Ministru kabinets nosaka šā 4.1 daļā minētās personu grupas, kā arī personai nododamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu apjomu.

(5) Ministru kabinets nosaka epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu veidošanas un pārvaldīšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā tiek atjaunoti un pārvaldīti jau centralizēti iegādātie epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi.

(6) Ministru kabinets nosaka uz piegāžu drošības kritērijiem pamatotu atvieglotu atbilstības novērtēšanas kārtību epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem, kurus ir tiesības iegādāties publisko personu organizētajos iepirkumos.

(7) Ārstniecības iestāžu reģistrā reģistrētām ārstniecības iestādēm Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanas vajadzībām ir tiesības pasūtītāja statusā iegādāties epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursus no Ministru kabineta noteiktās centralizēto iepirkumu institūcijas vai ar tās starpniecību, ja attiecīgās preces ir iekļautas Ministru kabineta noteiktajās preču un pakalpojumu grupās."
Priekšlikums

1. Izvērtēt iespēju aizstāt 25. panta pirmās daļas otrajā teikumā vārdus “resursu kategorijas” ar vārdiem “resursu veidu”. Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai pirmajā daļā ietvertais pilnvarojums Ministru kabinetam ir attiecināms uz laboratoriskajiem testēšanas pakalpojumiem.
2. Precizēt ceturtajā daļā lietoto terminu “mantu”, ņemot vērā pirmajā daļā lietoto terminu “epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi”.
3. Vēršam uzmanību uz to, ka, ievērojot juridiskās tehnikas prasības, tiesību normu izsakot jaunā redakcijā, panta daļas netiek veidotas kā prim vienības.



 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam projekta anotācijā norādīt, ka projektā ir ietverta atsauce uz speciālo tiesisko regulējumu uz valsts materiālajām rezervēm, līdz ar to epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi netiek ietverti valsts materiālo rezervju sarakstā, ko apstiprina Ministru kabinets.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kuros Ministru kabineta noteikumos ir noteiktas preču un pakalpojumu grupas, kas minētas likumprojektā iekļautā 25.panta septītajā daļā.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc, salīdzinot ar spēkā esošo Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumu, likumprojektā iekļautā 25.panta otrajā daļā prioritāro institūciju un vajadzību saraksts ir papildināts, tajā iekļaujot izglītības iestādes


 
Piedāvātā redakcija
-