Projekta ID
22-TA-2683Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 69. pantu lūdzam likumprojektā izslēgt regulējumu, kas paredz likumprojekta (likuma) spēkā stāšanos nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas, vai alternatīvi lūdzam likumprojektā noteikt īpašu likumprojekta (likuma) spēkā stāšanās laiku (termiņu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Līguma projekts paredz, ka Latvijā lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņem aizsardzības ministrs. Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta anotācijas neizriet pietiekams pamatojums attiecīga izņēmuma paredzēšanai no likuma "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" u.c., ievērojot vairākus apsvērumus:
pirmkārt, likumprojekta anotācijā norādīts, ka lēmuma par palīdzības sniegšanu pieņemšanai pilnvarotās personas tiek noteiktas atbilstoši katras valsts nacionālā regulējuma īpatnībām. Attiecīgi, piemēram, Igaunijā lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņem aizsardzības ministrs vai noteiktos gadījumos valdība, savukārt Lietuvā - Seims vai noteiktos gadījumos prezidents. Ievērojot minēto, nav saskatāms pamatojums, kādēļ Latvija nevarētu izpildīt ar līguma projektu noteiktos mērķus, līdzīgi kā pārējās Baltijas valstis, ievērojot nacionālā regulējuma īpatnības un neparedzot atšķirīgu kārtību lēmuma par militārās palīdzības sniegšanu pieņemšanai (nepieciešamības gadījumā paredzot izņēmumus);
otrkārt, no likumprojekta anotācijas neizriet skaidrojums par likumā "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" paredzētās kārtības mērķi, ka lēmumu par dalību starptautiskā operācijā pieņem Saeima (izņemot glābšanas operācijas), un to, kā šo mērķi iespējams izpildīt atbilstoši līguma projektā paredzētajai kārtībai. Norādām, ka tiesību sistēmā ietvertajam regulējumam jābūt sistēmiskam, izvairoties no sadrumstalotības.
Ievērojot minēto, lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minētajiem apsvērumiem likumprojekta anotācijā vai nodrošināt atbilstošu izmaiņu veikšanu līguma projekta 2. panta 3. punktā.
pirmkārt, likumprojekta anotācijā norādīts, ka lēmuma par palīdzības sniegšanu pieņemšanai pilnvarotās personas tiek noteiktas atbilstoši katras valsts nacionālā regulējuma īpatnībām. Attiecīgi, piemēram, Igaunijā lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņem aizsardzības ministrs vai noteiktos gadījumos valdība, savukārt Lietuvā - Seims vai noteiktos gadījumos prezidents. Ievērojot minēto, nav saskatāms pamatojums, kādēļ Latvija nevarētu izpildīt ar līguma projektu noteiktos mērķus, līdzīgi kā pārējās Baltijas valstis, ievērojot nacionālā regulējuma īpatnības un neparedzot atšķirīgu kārtību lēmuma par militārās palīdzības sniegšanu pieņemšanai (nepieciešamības gadījumā paredzot izņēmumus);
otrkārt, no likumprojekta anotācijas neizriet skaidrojums par likumā "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" paredzētās kārtības mērķi, ka lēmumu par dalību starptautiskā operācijā pieņem Saeima (izņemot glābšanas operācijas), un to, kā šo mērķi iespējams izpildīt atbilstoši līguma projektā paredzētajai kārtībai. Norādām, ka tiesību sistēmā ietvertajam regulējumam jābūt sistēmiskam, izvairoties no sadrumstalotības.
Ievērojot minēto, lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minētajiem apsvērumiem likumprojekta anotācijā vai nodrošināt atbilstošu izmaiņu veikšanu līguma projekta 2. panta 3. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts uz līguma projektu un papildus vienošanām, tomēr vēršam uzmanību, ka līguma projekta 5. pants paredz iespēju slēgt līgumus vai vienošanās. Attiecīgi lūdzam salāgot līguma projekta 5. pantu ar likumprojekta anotācijā sniegto informāciju. Kā arī lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot kādos gadījumos atbilstoši līguma projekta 5. pantam paredzēts slēgt līgumus, bet kādos - vienošanās.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka līguma projekts darbosies īpašos gadījumos, kad drošības apdraudējums ir noticis negaidīti, un darbosies līdz NATO atbalsta saņemšanai. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka no līguma projekta neizriet attiecīgs līguma projekta darbības ierobežojums. Attiecīgi lūdzam nodrošināt atbilstošu izmaiņu izdarīšanu līguma projektā vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka līguma projekts paredz Latvijai vairākas saistības (sk. jo īpaši līguma projekta 2. panta 4. punktu, 5. punktu), kā arī līguma projektā norādīts arī uz citu starptautisku saistību izpildi (sk. 1. panta 2. punktu, 6. pantu), lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu aizpildīt likumprojekta anotācijas 5. sadaļu, norādot uzņemtās (un arī izpildītās) saistības, kas izriet no līguma projekta, šo saistību būtību un konkrētus veicamos pasākumus vai uzdevumus, kas nepieciešami šo saistību izpildei. Skaidrojam, ka anotācijas 5. sadaļai ir jāsniedz priekšstats par to, kādas saistības Latvija ar līguma projektu uzņemas (arī izpilda), kā Latvija plāno tās izpildīt un vai šādas saistības atbilst Latvijas valsts iekārtai, tiesību sistēmai un faktiskajām iespējām šādas saistības pildīt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Starptautiskā līguma projekts latviešu valodā
Iebildums
Lūdzam pārskatīt līguma projektu, nodrošinot, ka tajā netiek ietvertas normas, kurām nav juridiskas slodzes. Piemēram, līguma projekta 9. panta 3. punktā ietvertai norādei, ka gadījumā, ja kāda līguma projekta (līguma) puse izstājas no līguma, pārējām Pusēm šis līgums paliek spēkā, nav juridiskas slodzes, jo minētais izriet no 1969. gada 23. maija Vīnes konvencijas par starptautisko līgumu tiesībām 55. panta. Tāpat līdzīgi juridiskas slodzes nav līguma projekta 9. panta 4. punktā ietvertajai norādei, ka izstāšanās gadījumā šis līgums tiek piemērots, līdz ir atrisināti visi strīdi un prasības, kas izriet no šā līguma noteikumu piemērošanas, jo minētais izriet no minētās konvencijas 70. panta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Starptautiskā līguma projekts latviešu valodā
Iebildums
Lūdzam nodrošināt, ka līguma projekta 4. panta 2. punkta otrajā teikumā tiek paredzēts termiņš, kādā kompetentajām iestādēm jāinformē vienai otru, tādējādi nodrošinot nepārprotamu minētās normas izteiksmi. Kā arī tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un līguma projektā vai likumprojekta anotācijā skaidrot, kuras dalībvalstu institūcijas uzskatāmas par kompetentajām iestādēm minētā teikuma izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Starptautiskā līguma projekts latviešu valodā
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam nodrošināt, ka līguma projekta 1. panta 2. punktā simbols un vārdi "un/vai" tiek aizstāti ar saikli "un" vai saikli "vai", jo no minētā punkta nav skaidrs, vai ar simbolu un vārdiem "un/vai" tiek saprasts saiklis "un" vai saiklis "vai".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Starptautiskā līguma projekts latviešu valodā
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā sniegt skaidrojumu par līguma projekta 2. panta 4. punktā paredzēto pienākumu sniegt tādu militāro palīdzību, kādu Puses spēj sniegt, tai skaitā minētā punkta sasaisti ar 4. panta 1. punktā ietverto regulējumu (par ko nav gūstama pārliecība, vai tādējādi tiek paredzēts izņēmums no 2. panta 4. punkta). Norādām, ka nav skaidrs, vai Pušu spējas saistītas ar to resursiem un prioritātēm militārajā jomā vai tikai ar Puses militārās palīdzības kopējo kapacitāti (tai skaitā iespējām sagādāt nepieciešamo).
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam lēmuma projekta 2. punktā atrunāt saīsinājumu "Līgums". Kā arī lūdzam līguma projektā konsekventi ievērot saīsinājumu "Līgums" vai attiecīgu saīsinājumu līguma projektā neatrunāt, ņemot vērā, ka šāds saīsinājums līguma projektā lietots tikai vienu reizi, bet pārējos gadījumos lietota norāde "šis līgums".
Piedāvātā redakcija
-