Atzinums

Projekta ID
24-TA-125
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, atkārtoti aicinām aizpildīt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar atbilstošu informāciju par konkrēto prasību ieviešanu projektā. Vēršam uzmanību, ka projektā tiek ieviestas Eiropas Savienības regulu prasības, tostarp projektā ir ietvertas atsauces uz regulu normām. Kā pareizi skaidrots izziņas 17. punktā, regulas ir tieši piemērojamas un tās, atšķirībā no direktīvām, nav jāpārņem nacionālajos tiesību aktos, proti, tās ir daļa no Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālo tiesību kopuma un tās ir aizliegts pārrakstīt. Vienlaikus norādām, ka tai pašā laikā ir jānodrošina regulu tieša piemērošana katrā dalībvalstī un iespējams var būt nepieciešami pasākumi regulas ieviešanai (piemēram, lai noteiktu kompetento iestādi, noteiktu administratīvo procedūru regulā noteiktu pasākumu īstenošanai u.c.). Dalībvalstij ir arī pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos. Citstarp arī atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības ir regulas prasību ieviešana, jo tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, aicinām aizpildīt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām anotācijā skaidrot, kas noteikumu 39.4. un 39.5. apakšpunktā saprotams ar piebildi "t. sk. tā grupā ietilpstošie uzņēmumi", kā arī skaidrot attiecīgo noteikumu apakšpunktu praktisko piemērošanu. Papildus norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins „uzņēmums” apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt normas, termina „uzņēmums” vietā izmantojot terminu „komersants” vai „saimnieciskās darbības veicējs”.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām redakcionāli precizēt noteikumu projekta 20. punktu, proti, papildināt beigu daļu "kas norādīts šo noteikumu pielikumā", precīzi nosakot, ko paredz pielikums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām iespēju robežās projekta 27. punktā (noteikumu 59. punktā) nepārrakstīt Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam 5. panta 3. punkta prasības, bet izdarīt atbilstošu atsauci uz minēto regulas vienību. Alternatīvi aicinām sniegt skaidrojumu, tostarp arī skaidrojot, par kādu ad-hoc lēmumu normā ir runa, kā arī pamatojot atsauces uz Eiropas Komisijas lēmumu nepieciešamību un pieļaujamību, ņemot vērā, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas.
Piedāvātā redakcija
-