Projekta ID
23-TA-1346Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 1. pantā ietvertā likuma 6. panta otrā daļa paredz, ka turpmāk valsts amatpersonai būs atļauts savienot valsts amatpersonas amatu ar ne vairāk kā vienu citu algotu vai citādi atlīdzinātu valsts amatpersonas amatu vai amatu publiskas personas institūcijās, proti, ierobežojums noteikts tām valsts amatpersonām, kas norādītas šā likuma 7. panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā.
Vēršam uzmanību, ka 7. panta sestajā daļā minētās valsts amatpersonas, tostarp Valsts policijas amatpersonas, ir salīdzinoši daudz zemāk atalgotas un, nosakot šādu ierobežojumu – savienot amatu tikai ar vienu algotu amatu, tām amatpersonām, kas pašlaik savieno savu amatu ar diviem citiem algotiem darbiem, radīs būtisku ienākumu samazinājumu un riskus.
Liela daļa Valsts policijas amatpersonas saņem mēnešalgu, kas pēc nodokļu nomaksas ir vien 700-800 euro. Kamēr valstī netiks atrisināts jautājums par atbilstošu atlīdzības sistēmu Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, zemāk atalgotās amatpersonas ir un būs spiestas strādāt papildu darbu, lai nosegtu ikdienas izdevumus. Nereti, amatpersonas veic papildu darbu citās publiskas personas institūcijās (piemēram, ēkas dežurants, transportlīdzekļa vadītājs u.c.).
Norādām, ka 2022. gadā Valts policijā bija nodarbinātas 5058 amatpersonas, no tām uz 2023. gada 1. janvāri amatu Valsts policijā ar otru algotu darbu savieno 1113 nodarbinātie (1032 amatpersonas un 81 darbinieks), kas sastāda 18,65% no visiem Valsts policijas nodarbinātajiem.
Gadījumā, ja tiks noteikts, ka papildus būs atļauts savienot amatu ne vairāk kā ar vienu citu amatu publiskas personas institūcijās, tad amatpersona varētu censties gūt ienākumus neoficiālā nodarbinātībā vai kopumā vispār pieņemtu lēmumu turpināt karjeru citur (ne Valsts policijas amatpersonas amata statusā).
Tādējādi Valsts policija neatbalsta likumprojekta ietvertā likuma 6. panta otrajā daļā paredzēto grozījumu un norāda, ka likumprojektā būtu nosakāms izņēmums attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonām, tai skaitā Valsts policijas amatpersonām.
Vēršam uzmanību, ka 7. panta sestajā daļā minētās valsts amatpersonas, tostarp Valsts policijas amatpersonas, ir salīdzinoši daudz zemāk atalgotas un, nosakot šādu ierobežojumu – savienot amatu tikai ar vienu algotu amatu, tām amatpersonām, kas pašlaik savieno savu amatu ar diviem citiem algotiem darbiem, radīs būtisku ienākumu samazinājumu un riskus.
Liela daļa Valsts policijas amatpersonas saņem mēnešalgu, kas pēc nodokļu nomaksas ir vien 700-800 euro. Kamēr valstī netiks atrisināts jautājums par atbilstošu atlīdzības sistēmu Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, zemāk atalgotās amatpersonas ir un būs spiestas strādāt papildu darbu, lai nosegtu ikdienas izdevumus. Nereti, amatpersonas veic papildu darbu citās publiskas personas institūcijās (piemēram, ēkas dežurants, transportlīdzekļa vadītājs u.c.).
Norādām, ka 2022. gadā Valts policijā bija nodarbinātas 5058 amatpersonas, no tām uz 2023. gada 1. janvāri amatu Valsts policijā ar otru algotu darbu savieno 1113 nodarbinātie (1032 amatpersonas un 81 darbinieks), kas sastāda 18,65% no visiem Valsts policijas nodarbinātajiem.
Gadījumā, ja tiks noteikts, ka papildus būs atļauts savienot amatu ne vairāk kā ar vienu citu amatu publiskas personas institūcijās, tad amatpersona varētu censties gūt ienākumus neoficiālā nodarbinātībā vai kopumā vispār pieņemtu lēmumu turpināt karjeru citur (ne Valsts policijas amatpersonas amata statusā).
Tādējādi Valsts policija neatbalsta likumprojekta ietvertā likuma 6. panta otrajā daļā paredzēto grozījumu un norāda, ka likumprojektā būtu nosakāms izņēmums attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes amatpersonām, tai skaitā Valsts policijas amatpersonām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 8.1 panta septītajā daļā paredzēts noteikt būtiski stingrākas prasības attiecībā uz lēmuma par atļauju savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu pieņemšanu un noformēšanu, proti, pašlaik lēmumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu var noformēt rezolūcijas veidā, bet turpmāk paredzēts, ka amatpersonai, kura iestādē ir atbildīga par amata savienošanas izvērtēšanu, būs jāizvērtē iesniegumā norādītais pamatojums un, pieņemot lēmumu savienot amatus, detalizēti jānorāda pamatojums, izvērtējot, vai amatu savienošana neradīs interešu konfliktu, nebūs pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
Norādām, ka, projektā paredzētais, nesaglabājot iespēju lēmumu noformēt rezolūcijas veidā, par katru gadījumu sagatavojot izvērstu, argumentētu lēmumu, iestādei radīs nesamērīgi lielu administratīvo slogu, ņemot vērā, ka Valsts policijā pašlaik kopā pēc amata vietu skaita (uz 01.10.2023.) ir 7007 nodarbināto (amatpersonas un darbinieki), bet no tām nekomplekts ir 1921 nodarbinātais (amatpersonas un darbinieki).
Lūdzam papildināt anotācijas 7. sadaļu, norādot, ka likumprojektā paredzētais regulējums būtiski palielinās administratīvo slogu Valsts policijai (piemēram, gan amatpersonai un darbiniekam, kas vēlas savienot amatus, gan viņa tiešajai vadībai, jo katru amatu savienošanas gadījumu izvērtē arī tiešais priekšnieks un gatavo atsevišķu ziņojumu, kā arī lēmuma sagatavotājam un pieņēmējam).
Tādējādi lūdzam likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 8.1 panta septītajā daļā paredzēt, ka gadījumos, kad valsts amatpersonai amatu savienošana nepieciešama vienreizējai vai īslaicīgai (līdz vienam mēnesim) amatu savienošanai, tad to var noformēt arī rezolūcijas veidā.
Norādām, ka, projektā paredzētais, nesaglabājot iespēju lēmumu noformēt rezolūcijas veidā, par katru gadījumu sagatavojot izvērstu, argumentētu lēmumu, iestādei radīs nesamērīgi lielu administratīvo slogu, ņemot vērā, ka Valsts policijā pašlaik kopā pēc amata vietu skaita (uz 01.10.2023.) ir 7007 nodarbināto (amatpersonas un darbinieki), bet no tām nekomplekts ir 1921 nodarbinātais (amatpersonas un darbinieki).
Lūdzam papildināt anotācijas 7. sadaļu, norādot, ka likumprojektā paredzētais regulējums būtiski palielinās administratīvo slogu Valsts policijai (piemēram, gan amatpersonai un darbiniekam, kas vēlas savienot amatus, gan viņa tiešajai vadībai, jo katru amatu savienošanas gadījumu izvērtē arī tiešais priekšnieks un gatavo atsevišķu ziņojumu, kā arī lēmuma sagatavotājam un pieņēmējam).
Tādējādi lūdzam likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 8.1 panta septītajā daļā paredzēt, ka gadījumos, kad valsts amatpersonai amatu savienošana nepieciešama vienreizējai vai īslaicīgai (līdz vienam mēnesim) amatu savienošanai, tad to var noformēt arī rezolūcijas veidā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 7. sadaļu, norādot, ka likumprojektā paredzētais regulējums būtiski palielinās administratīvo slogu Valsts policijai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Precizēt norādi uz likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" grozījumu izdošanas datumu un numuru, ņemot vērā, ka likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 2023. gadā tika veikti divi grozījumi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tā kā likumprojekta 3. pants paredz paplašināt likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 7.panta ceturtajā daļā iekļauto amatpersonu loku, lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aizpildīt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu saskaņā ar TAP portāla pieejamo pamācību, kura ir pieejama: Tiesību aktu lietu izstrāde sadaļā "Ministru kabineta sēdes protokollēmumu projektu paraugi (Pieejams: https://vktap.mk.gov.lv/help/ministru-kabineta-sedes-protokollemumu-projektu-paraugi).
Piedāvātā redakcija
-