Atzinums

Projekta ID
22-TA-1353
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
11.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Ministru kabineta noteikumi “Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda darbības programmas 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi”
Iebildums
Tā kā tiek paredzēts, ka pasākums tiks īstenots kā ierobežota projektu iesniegumu atlase, kurā finansējuma saņēmējs būs Latvijas investīciju un attīstības aģentūra, tad lūdzam, atbilstoši likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā 4.panta 2.2.daļai: "
(22) Par valsts amatpersonām uzskatāmas tās personas, kuras, pildot amata pienākumus Eiropas Savienības vai ārvalstu finanšu atbalsta vadībā iesaistītajās institūcijās, veic vismaz vienu no šādām darbībām:
1) pilda uzraudzības, kontroles vai sodīšanas funkcijas attiecībā uz personām, kuras nav to tiešā vai netiešā pakļautībā;
2) pieņem lēmumu par iesniegto projektu vai projekta iesniegumu;
3) pieņem tādu lēmumu, kas skar piešķirtā finanšu atbalsta izlietojumu."

Papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmēja (Latvijas investīciju un attīstības aģentūras) visi darbinieki, kas piedalās šī projekta realizācijā ir valsts amatpersonas atbilstoši likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā 4.pantam.
2.
Noteikumu projekts
Ministru kabineta noteikumi “Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda darbības programmas 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi”
Iebildums
Tā kā tiek paredzēts, ka pasākums tiks īstenots kā ierobežota projektu iesniegumu atlase, kurā finansējuma saņēmējs būs Latvijas investīciju un attīstības aģentūra, tad lūdzam visus nosacījumus, kas attiecas uz gala atbalsta saņēmējiem paredzēt noteikumos, nevis deleģēt šādu noteikumu, kritēriju un prasību izdošanu LIAA.
T.sk. grozot projekta 32., 42., 48., 57., 62. punktu un izslēdzot deleģējumu finansējuma saņēmējam - LIAA noteikt kārtību, kritērijus vai nosacījumus kādos gala atbalsta saņēmējs varēs pretendēt uz atbalstu, visus šos nosacījumus iekļaujot Ministru kabineta noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pašvaldību ilgtspējīgai izaugsmei ir nepieciešama kvalitatīva uzņēmējdarbības vide, kur praksē darbojas pašvaldību un uzņēmēju dažādi sadarbības modeļi t.sk. reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubatori. Pašvaldībās ir pārliecība, ka uzņēmējdarbības attīstība veicina nodarbinātību un līdz ar to arī iedzīvotāju labklājības un dzīves kvalitātes paaugstināšanos un  šajā etapā labās iestrādnes ir nepieciešams attīstīt, jo pretējā gadījumā ilgtermiņā nozīmīgas uzņēmējdarbības vides atšķirības var pastiprināt demogrāfiska rakstura problēmas, jo teritorijās ar zemu ekonomisko aktivitāti iedzīvotāju skaits samazinās straujāk gan migrācijas, gan arī mirstības un dzimstības rādītāju dēļ.
LPS vēlas vērst uzmanību uz Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam definētu mērķi,  ka svarīga ir ekonomisko atšķirību mazināšana, paredzot pašvaldību uzņēmējdarbības vides uzlabošanu, veicinot konkurētspējīgas uzņēmējdarbības attīstību visā Latvijas teritorijā, kas nozīmē gan uzņēmējdarbības un uzņēmējdarbību sekmējošas publiskās infrastruktūras attīstību, gan reģionālo biznesa inkubatoru tīkla paplašināšanu un stiprināšanu un plašāka radošo industriju inkubatoru attīstība reģionos.
LPS š.g. 23.februārī iesniedza EM apkopotu pašvaldību informāciju, kas ietvēra pamatojumu reģionālo biznesa inkubatoru un radošo industriju inkubatoru attīstībai pašvaldībās un vienlaicīgi aicināja EM paplašināt esošo reģionālo biznesa inkubatora (RBI)  un stiprināt radošo industriju inkubatoru tīklu.
LPS izsaka iebildumu, ka nav izvērtēts priekšlikums un ES fondu periodā 2021.-2027. gadam EM plāno saglabāt līdzšinējo praksi attiecībā uz reģionālo inkubatoru pārklājumu, kas nozīmē ka nav ņemts vērā LPS piedāvājums.  LPS norāda uz vairākkārt saņemtu atziņu, ka RBI pieejamība pašvaldībā ir cieši saistīta ar uzņēmējdarbības aktivitātes veicināšanu pašvaldībā, kas ne tikai rada jaunus eksportspējīgus produktus, bet arī nodrošina jaunas darba vietas un labklājības līmeni vietējiem iedzīvotājiem, kur attālums līdz RBI un esošo RBI kapacitāte tiek minēts kā viens no būtiskiem šķēršļiem. RBI ietekmē reemigrāciju gan no ārzemēm uz Latviju, gan no Rīgas uz reģioniem (kas nav mazsvarīgi). Inkubatoriem ir dati cik daudz ir uzņēmēju, kas atgriezušies dzimtajā novadā tieši pateicoties biznesa inkubatoru atbalstam.
 
Piedāvātā redakcija
-