Projekta ID
24-TA-767Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret noteikumu projekta 6.2.apakšpunkta izslēgšanu, jo, analizējot komersantu darbaspēka nodrošināšanas jomā - aģentūru, kuras nodarbojas ar trešo valstu darbaspēka piesaisti darbību, secināms, ka tieši šie komersanti pieļauj visvairāk pārkāpumu darbaspēka piesaistē, piesaistot galvenokārt mazkvalificētus nodarbinātos un veicinot nelikumīgas darbinieku norīkošanas riskus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Komersantam ne visos gadījumos ir nepieciešams saņemt Nodarbinātības valsts aģentūras izsniegtu atzinumu par ārzemnieka piesaisti, jo Ministru kabineta 2014. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 55 "Noteikumi par ārzemnieku nodarbināšanu" paredz vairākus izņēmumus no šīs prasības (piemēram, šāds atzinums nav nepieciešams augstas kvalifikācijas ārzemnieku piesaistei), turklāt komersants Nodarbinātības valsts aģentūras izsniegtu atzinumu pieprasa katru reizi, kad gatavojas piesaistīt ārzemnieku, kura piesaistei atzinums nepieciešams, savukārt komersanta iekļaušana prioritāro pakalpojumu saņēmēju sarakstā notiek, izvērtējot pastāvīgus, ar komersanta darbību saistītus kritērijus (nodarbināto personu skaits, investīcijas u.tml.). Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam izslēgt projekta 6.1. apakšpunktu, jo nav lietderīgi atzinumu noteikt kā kritēriju komersanta iekļaušanai prioritāro pakalpojumu saņēmēju sarakstā. Ja komersants nebūs saņēmis atzinumu, tad konkrētā uzaicinātā ārzemnieka uzaicināšana tiks atteikta ielūguma vai izsaukuma apstiprināšanas procesa ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam 18.02.2025. IeM atzinumā iekļauto iebildumu par nepieciešamību izslēgt 6.2. apakšpunktu, tajā iekļauto nosacījumu attiecinot tikai uz konkrētu pieprasījumu, respektīvi, ja komersants, kurš iekļauts prioritāro pakalpojumu saņēmēju sarakstā, uzaicina MK 21.06.2010. noteikumos Nr.554 minētās valsts pilsoni, šim konkrētajam pieprasījumam nepiemēro prioritāro pakalpojumu sniegšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nav iespēju informācijas sistēmās veikt atzīmi par to, vai ārzemnieks saņem pakalpojumus parastā vai prioritārā kārtībā, līdz ar to ziņošana par noteikumos noteiktā izpildi ir saistīta ar papildu atskaites sistēmas veidošanu un uzskatāma par pārmērīgu administratīvo un finansiālo slogu. Lūdzam svītrot šo pienākumu no noteikumu teksta.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt 1.9.1. apakšpunktā skaitli un vārdu "24. punkts" ar skaitli un vārdu "16.1 punkts". Iepriekšējā Iekšlietu ministrijas atzinumā pamatojumā, kas attiecas uz 24. punkta izslēgšanu, kļūdaini norādīts 16.1 punkts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā projekta 16.2. apakšpunktā noteikto, precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) vārdus - saņem informāciju no Iekšlietu ministrijas vai tās padotības iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Norādāms, ka Imigrācijas likuma 4. panta astotā un devītā daļa paredz, ka, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju ārzemniekam, kurš ir šā panta devītajā daļā minētajā sarakstā iekļautas valsts pilsonis, vai ārzemniekam, kuram ārvalstī piešķirts bezvalstnieka vai bēgļa statuss, amatpersona pārbauda pieejamo informāciju par to, vai ārzemnieka ieceļošana neradīs draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai (turpmāk — papildu pārbaude). Papildu pārbaudes kārtību nosaka Ministru kabinets. Ministru kabinets nosaka to valstu sarakstu, kuru pilsoņiem, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju, tiek veikta papildu pārbaude.
Līdz ar to likumdevējs ir noteicis skaidru pienākumu kompetentajām institūcijām veikt padziļinātu pārbaudi attiecīgajiem valstu pilsoņiem. Tikai pats fakts, ka kompetentās iestādes izpildīs likumdevēja noteikto pienākumu padziļināti izvērtēt, vai attiecīgais valsts pilsonis neradīs draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai, nevarētu būt par kritēriju, lai komersantu izslēgtu no tāda valsts pakalpojuma saraksta, kuram ir nodrošināma prioritārā kārtībā valsts pakalpojumu saņemšana. Ja kompetentās valsts iestādes konstatēs minētos riskus, tad attiecīgajam ārzemniekam būs liegta iespēja ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā.
Ekonomikas ministrija projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādījusi pamatojumu par attiecīgā pakalpojuma neattiecināmību, lai netiktu radīts papildus spiediens uz atbildīgo amatpersonu. Norādāms, ka no minētā nav viennozīmīgi saprotams, vai ar to ir domāts, ka pēc būtības prioritārā kārtībā valsts pakalpojumu saņemšana nav īstenojama saistībā ar papildu pārbaudes veikšanai nepieciešamajiem termiņiem. Lūdzam izvērtēt norādīto un attiecīgi precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Līdz ar to likumdevējs ir noteicis skaidru pienākumu kompetentajām institūcijām veikt padziļinātu pārbaudi attiecīgajiem valstu pilsoņiem. Tikai pats fakts, ka kompetentās iestādes izpildīs likumdevēja noteikto pienākumu padziļināti izvērtēt, vai attiecīgais valsts pilsonis neradīs draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai, nevarētu būt par kritēriju, lai komersantu izslēgtu no tāda valsts pakalpojuma saraksta, kuram ir nodrošināma prioritārā kārtībā valsts pakalpojumu saņemšana. Ja kompetentās valsts iestādes konstatēs minētos riskus, tad attiecīgajam ārzemniekam būs liegta iespēja ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā.
Ekonomikas ministrija projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādījusi pamatojumu par attiecīgā pakalpojuma neattiecināmību, lai netiktu radīts papildus spiediens uz atbildīgo amatpersonu. Norādāms, ka no minētā nav viennozīmīgi saprotams, vai ar to ir domāts, ka pēc būtības prioritārā kārtībā valsts pakalpojumu saņemšana nav īstenojama saistībā ar papildu pārbaudes veikšanai nepieciešamajiem termiņiem. Lūdzam izvērtēt norādīto un attiecīgi precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Svītrot no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) vārdus "Iekšlietu ministrija".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) papildināt ar informāciju, ka projekta izpildē ir iesaistīta arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Ņemot vērā projektā ietverto regulējumu, svītrot vārdus "atsevišķos gadījumos arī Iekšlietu ministrijai".
Piedāvātā redakcija
-
