Projekta ID
24-TA-199Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 3. nodaļas 3.apakšnodaļas "Īstenota aviācijas nozares klimatneitralitāte" pasākumu "Īstenota aviācijas infrastruktūras pāreja uz atjaunojamiem energoresursiem" papildināt ar atsauci uz elektriskā autotransporta izmantošanu, nodrošinot pakāpenisku fosilo autotransportlīdekļu, kas tiek izmantoti aviācijā (lidostā, aviokompānijās, u.tml.), nomaiņu. Šādam pasākumam būs lielāka pozitīvā ietekme uz valsts atjaunīgās enerģijas un dekarbonizācijas mērķiem. Papildus vēršam uzmanību, ka ūdeņradis ne vienmēr ir atjaunīgais energoresurss, bet ir būtiska tā izcelsme (var būt gan fosils, gan atjaunīgs). Kā arī tieša elektrifikācija, ja tā ir iespējama, ir gan ievērojami energoefektīvāks, gan izmaksu ziņā optimālāks risinājums. Aicinām izteikt sadaļas pirmo teikumu piedāvātajā redakcijā.
Papildus lūdzam iekļaut šo pasākumu optimālajā scenārijā, lai nodrošinātu 2050. gada klimatneitralitātes mērķa sasniegšanu.
Papildus lūdzam iekļaut šo pasākumu optimālajā scenārijā, lai nodrošinātu 2050. gada klimatneitralitātes mērķa sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
Svarīgs aspekts klimatneitralitātes panākšanā ir aviācijas infrastruktūras pāreja uz atjaunīgajiem energoresursiem, lidostu infrastruktūrā izmantojot atjaunīgos enerģijas avotus, piemēram, atjaunīgo ūdeņradi, saules vai vēja enerģiju, kā arī aviācijas nozarē izmantotos fosilos autotransportlīdzekļus aizstājot ar elektrotransportu.
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūgums ziņojuma 2.nodaļā sadaļā "Konceptuālā ziņojuma sasaiste ar citiem politikas plānošanas dokumentiem:" iekļaut arī Latvijas Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam" - plāna aktualizētā versija tika apstiprināta Ministru kabineta 2024.gada 9.jūlija sēdē, kur ir iekļauti Latvijai saistošie atjaunīgās enerģijas, t.sk. transportā, mērķi un energoefektivitātes uzlabošanas mērķi. Šī plāna "pētniecība, inovācijas un konkurētspēja" dimensijā ir iekļauti arī vairāki pasākumi aviācijas degvielu attīstībai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūgums "Optimālais scenārijs" iekļaut arī nosacījumus atjaunīgās aviācijas degvielas attīstībai, piemēram, atjaunīgai jet fuel un atjaunīgās nebioloģiskas izcelsmes aviācijas degvielas (piemēram, ūdeņradis), ko varētu ražot arī Latvijā, un gaisa kuģu, kas izmanto šādu atjaunīgo aviācijas degvielu, ražošanai un ekspluatācijai. Ņemot vērā jau šobrīd spēkā esošās prasības par ilgtspējīgas aviācijas degvielas izmantošanu, kas periodā līdz 2050.gadam kļūst ļoti ambiciozas, vienlaikus ņemot vērā "Optimālais scenārijs" paredzēto aviācijas attīstību, konceptuālajā ziņojumā iepriekšminētie aspekti ir iekļaujami, jo pretējā gadījumā Latvija zaudēs kokurētspējā ar citām ES dalībvalstīm, kura mērķtiecīgi virzīsies uz aviācijas sektora zaļināšanu.
Arī iepriekšminētie aspekti noteikti palīdzēs aviācijas sektora ilgtspējīgai attīstībai un mazinās Latvijas komersantu atkarīgu no importētās degvielas vai importētām detaļām.
Arī iepriekšminētie aspekti noteikti palīdzēs aviācijas sektora ilgtspējīgai attīstībai un mazinās Latvijas komersantu atkarīgu no importētās degvielas vai importētām detaļām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt un papildināt 3. nodaļas 3. apakšnodaļā "Īstenota aviācijas nozares klimatneitralitāte" otro rindkopu, skaidrojot jēdzienu "valsts atbalsts" un tā mehānismu, kā arī vai tas neradītu papildu slogu valsts budžetam un neradītu konkurences negatīvu ietekmi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam visā tekstā aizstāt terminu "atjaunojamie energoresursi/ resursi/ avoti/ enerģijas avoti" ar terminu "atjaunīgie energoresursi/ resursi/ avoti/ enerģijas avoti" saskaņā ar jaunākajām valodnieku norādēm.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūgums 1.attēlā norādīt arī Energoefektivitātes direktīvu - Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 13.septembra direktīva (ES 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija), jo minētā direktīva nosaka gan Latvijai saiistošu enerģijas galapatēriņa samazināšanas mērķi, gan saistošu energoietaupījumu mērķi.
Norādām, ka atbilstoši Direktīvas 2023/1791 2.panta 6.punktu "enerģijas galapatēriņš” ietver sevī visu enerģiju, kas piegādāta tai skaitā transportam, ieskaitot starptautiskās aviācijas energopatēriņu.
Lai gan (atbilstoši CSP datiem) starptautiskā aviācija veido tikai 3,5% no enerģijas galapatēriņa, tomēr kopumā transports veido 29,4% no kopējā enerģijas galapatēriņa.
Norādām, ka atbilstoši Direktīvas 2023/1791 2.panta 6.punktu "enerģijas galapatēriņš” ietver sevī visu enerģiju, kas piegādāta tai skaitā transportam, ieskaitot starptautiskās aviācijas energopatēriņu.
Lai gan (atbilstoši CSP datiem) starptautiskā aviācija veido tikai 3,5% no enerģijas galapatēriņa, tomēr kopumā transports veido 29,4% no kopējā enerģijas galapatēriņa.
Piedāvātā redakcija
-