Atzinums

Projekta ID
22-TA-1195
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs"
Atzinums iesniegts
16.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
LTAB iebildumi  grozījumiem Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 903 "Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādis" (22-TA-1195) – 2.pielikuma 29.punktam, kurā paredzēts  Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādis par foto, video augšupielādi elektronisko datu nesējā tiešsaistes režīmā, ar piebildi (indeksu 4), ka pakalpojums  tiek paredzēts Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam  (turpmāk - LTAB) un apdrošinātajiem (personām, kurām ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un kuras ir LTAB biedri) ceļu satiksmes negadījumu apdrošināšanas gadījumu administrēšanai.

Vēršam uzmanību, ka minētā MK noteikumu norma piedāvātajā redakcijā nonāk pretrunā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma (turpmāk – OCTA likums)  44.panta trešajai daļai, kurā minēts, ka:
“(3) Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs:
1) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt un bez maksas saņemt datus, kas nepieciešami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai cietušo trešo personu interešu aizsardzības un valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumu atlīdzināšanas nolūkā:
a) tiešsaistes režīmā no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmas saskaņā ar šā likuma 58. un 59.pantu,
b) iesniedzot pieprasījumus Valsts policijā, kā arī citās valsts pārvaldes institūcijās, pašvaldībās, prokuratūrā, tiesā un apdrošināšanas sabiedrībās, neizmantojot šā punkta "a" apakšpunktā minēto informācijas sistēmu, ja tajā nav pieejami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai nepieciešamie dati;”.

Atbilstoši minētajai OCTA likuma normai LTAB ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt datus, kas nepieciešami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai. Līdz ar to no 29.punkta atsauces jāizslēdz atsauce uz LTAB.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka nav saprotams termins – “viena digitālā materiāla apstrāde”. Vai viens digitālais materiāls ir foto/video datņu kopums vienā ceļu satiksmes negadījumā? Vai tomēr viens digitālais materiāls ir katra atsevišķā foto/video datne?
Ja domāta ir maksa par katru atsevišķu foto/video datni, tad LTAB skatījumā pakalpojumu cenrādī norādītā maksa ir nesamērīgi augsta, pretstatā maksai par viena papīra dokumenta lapas skenēšanu. LTAB skatījumā gan foto/video datņu apstrāde, gan papīra dokumenta lapu skenēšana no patērētā laika un tehnisko resursu viedokļa ir līdzvērtīgas, tāpēc nebūtu adekvāti noteikt būtiski augstāku maksu tieši par foto/video datņu apstrādi.
LTAB skatījumā būtu vispār jāizvairās no maksas noteikšanas par katra atsevišķa papīra dokumenta vai foto/video datņu uzskaites, tā vietā ieviešot vienotu maksu par vienā ceļu satiksmes negadījumā veikto foto/video fiksācijas datņu apstrādi, neatkarīgi no datņu skaita, tādu pat maksu nosakot arī par viena ceļu satiksmes negadījuma noformēšanā un lietas izskatīšanas laikā sagatavoto papīra dokumentu skenēšanu, neatkarīgi no to skaita.

Ņemot vērā minēto, lūdzam:
precizēt Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrāža 29.punktu, izslēdzot atsauci uz LTAB,
precizēt Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrāža 29.punkta redakciju, lai būtu saprotams, par ko tiek iekasēta maksa, kā arī noteikt samērīgu maksu par pakalpojuma nodrošināšanu.
LTAB labprāt tiktos klātienē vai attālinātajā sanāksme, lai pārrunātu LTAB iebildumus un rastu visām iesaistītajām pusēm pieņemamus risinājumus.
 
Piedāvātā redakcija
-