Atzinums

Projekta ID
22-TA-2481
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par likumprojekta 6.pantu, t.sk. skaidrojot, kāpēc minētajā normā netiek paredzēta sadarbība ar citām valsts iestādēm saistībā ar telpu nodrošinājumu (iespējams valsts īpašumā Finanšu ministrijas valdījumā varētu būt kādi nekustamie īpašumi, kas varētu būt nepieciešami Nacionālo bruņoto spēku darbības nodrošināšanai).
Tāpat lūdzam skaidrot minētās normas otro teikumu, kas paredz, ka šo uzdevumu veikšanai tiek piešķirti līdzekļi no valsts budžeta - no normas nav saprotams, kuri uzdevumi ir paredzēti, t.i. vai līdzekļu piešķiršana paredzēta sadarbības nodrošināšanai vai arī telpu nomai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā provizoriskā aprēķina tabulā norādītās summas “Kopā papildus nepieciešamais” 2024., 2025. un 2026.gadam, jo, saskaitot saistītā informatīvā ziņojuma “Par valsts aizsardzības dienesta ieviešanu” (22-TA-2336) 5.nodaļas tabulā Nr.3 un Nr.4 un grafikā Nr.1 norādītās summas kopā, kopsumma atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar detalizētiem aprēķiniem, kas pamatoto norādītā nepieciešamā finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atzīmējam, ka no anotācijas 3.sadaļā norādītās informācijas nav saprotams, vai nepieciešamais finansējums likumprojekta īstenošanai par valsts aizsardzības dienesta ieviešanu tiks nodrošināts no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, ņemot vērā, ka anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā ir norādīti 3 iespējamie rīcības varianti finansējuma nodrošināšanai.
Vēršam uzmanību, lai nodrošinātu likumprojekta tālāku virzību, ir jābūt atrisinātam jautājumam par finansējumu tajā paredzēto normu izpildei. Attiecīgi, ja likumprojekta virzība kopā ar saistošajiem likumprojektiem paredzēta šobrīd, tad Aizsardzības ministrijai to īstenošana 2023., 2024. un 2025.gadā ir jānodrošina tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, ņemot vērā Aizsardzības ministrijas budžeta izdevumu palielinājumu 2023.gadā 2,24 % apmērā, 2024.gadā 2,4 % apmērā un 2025.gadā 2,5 % apmērā no IKP atbilstoši pieņemtajiem grozījumiem Valsts aizsardzības finansēšanas likumā, kas ir iekļauts Aizsardzības ministrijas bāzes izdevumu 2023.‑2025.gadam projektā.
Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Aizsardzības ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par valsts aizsardzības dienesta ieviešanu” (22-TA-2336) sniegto informāciju ir secināms, ka šobrīd nav skaidras Valsts aizsardzības dienesta ieviešanas izmaksas, jo paredzēts tās apzināt līdz 2022.gada 1.decembrim, turklāt šobrīd norādītajās izmaksās nav iekļautas alternatīvā dienesta jeb Valsts civilā dienesta izmaksas (kā tas norādīts arī anotācijas 3.sadaļas 6.punktā), jo ar iepriekš minētā informatīvā ziņojuma Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu tikai paredzēts uzdot iesaistītajām ministrijām izstrādāt koncepciju tās atbildības nozarēs.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju, kā arī izvērtēt likumprojekta un ar to saistīto likumprojektu virzības plānoto gaitu, primāri risinot jautājumus par visu izmaksu apzināšanu un finansējuma nodrošināšanu likumprojekta izpildei.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktā tiek paredzētas trīs iespējamās rīcības, lai panāktu valsts aizsardzības dienesta (turpmāk - VAD) ieviešanu ar atbilstošu finansējumu - ieviest VAD esošo budžeta līdzekļu ietvaros, palielināt finansējumu aizsardzības jomai līdz 3% no IKP no 2025.gada vai šādu apmēru nodrošināt no 2027.gada.  
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar plānoto papildu budžeta līdzekļu apmēru (gadu sadalījumā) aizsardzības jomai abos iespējamās rīcības virzienos, kas paredz atbalstīt priekšlikumu nodrošināt finansējumu 3% no IKP jau 2025.gadā vai no 2027.gada.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Atbalstīt vienu no piedāvātajiem variantiem:
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu, ņemot vērā sniegto iebildumu pie anotācijas 3.sadaļas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 4.sadaļā saistītajiem normatīvo aktu projektiem norādīt TAP portālā piešķirtos tiesību aktu lietu numurus.
Piedāvātā redakcija
-