Projekta ID
24-TA-2387Atzinuma sniedzējs
SILVASERT, SIA
Atzinums iesniegts
25.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
3. Papildināt ar 22.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
Iebildums
Iebildums:
MK noteikumu "Noteikumi par koku ciršanu mežā" grozījumu (24-TA-2384) 1.punktā paredzēts 7.punktā noteikt "...Ja mežaudzei Meža valsts reģistrā ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, šķērslaukumu atsevišķi mežaudzes daļai nosaka tad, ja mežaudzes daļā šķērslaukums samazināts zem kritiskā šķērslaukuma par 0,5 hektāriem lielākā platībā."
Grozījumos norādītā prasība nav precīzi noformulēta un rada daudz neskaidrību, jo to var saprast tā, ka mežaudzes daļu, kur nav atvērums, var izdalīt kā jaunu nogabalu, vai arī pievienot blakus esošam nogabalam. Nav nodefinēts, vai nogabals, kurā ir reģistrēta pazīme par izlases cirti, ir saglabājams, kā nemainīga vienība telpiski, vai platība var tikt mainīta atbilstoši pieļaujamajai novirzei. Nav skaidrs, kā rīkoties, ja šāda nogabala daļa nodalāma dēļ citiem kritērijiem (atšķirīga sugu sastāva, vecuma, bonitātes, meža tipa utt.)
MK noteikumu "Noteikumi par koku ciršanu mežā" grozījumu (24-TA-2384) 1.punktā paredzēts 7.punktā noteikt "...Ja mežaudzei Meža valsts reģistrā ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, šķērslaukumu atsevišķi mežaudzes daļai nosaka tad, ja mežaudzes daļā šķērslaukums samazināts zem kritiskā šķērslaukuma par 0,5 hektāriem lielākā platībā."
Grozījumos norādītā prasība nav precīzi noformulēta un rada daudz neskaidrību, jo to var saprast tā, ka mežaudzes daļu, kur nav atvērums, var izdalīt kā jaunu nogabalu, vai arī pievienot blakus esošam nogabalam. Nav nodefinēts, vai nogabals, kurā ir reģistrēta pazīme par izlases cirti, ir saglabājams, kā nemainīga vienība telpiski, vai platība var tikt mainīta atbilstoši pieļaujamajai novirzei. Nav skaidrs, kā rīkoties, ja šāda nogabala daļa nodalāma dēļ citiem kritērijiem (atšķirīga sugu sastāva, vecuma, bonitātes, meža tipa utt.)
Piedāvātā redakcija
3. Papildināt ar 22.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē.”
22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē.”
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
11. Izteikt 59. punktu šādā redakcijā:
Iebildums
Meža inventarizāciju atbilstoši Meža likumam veic sertificētas personas, kurām ir atbilstoša izglītība, profesionālā sagatavotība, kuru iesniegtie dati ir ticami un kuras uzņemas atbildību par inventarizācijas datu kvalitāti (Meža likums 29. pants (4).daļa ), turklāt šo personu atbildība ir civiltiesiski apdrošināta.
Šo iemeslu dēļ uzskatām par nepareizu 57. un 58. punktā iesniegto pārskatu pielīdzināšanu inventarizācijas datiem.
Šo iemeslu dēļ uzskatām par nepareizu 57. un 58. punktā iesniegto pārskatu pielīdzināšanu inventarizācijas datiem.
Piedāvātā redakcija
“59. Šo noteikumu 53.1. apakšpunktā minēto pārskatu, ja ar koku ciršanu mežaudzes šķērslaukums samazinās zem kritiskā šķērslaukuma, minēto pārskatu pielīdzina mežaudzes inventarizācijas datiem. Lai šo noteikumu 53.1. apakšpunktā minēto pārskatu, kas iesniegts par cirti, kurā ar koku ciršanu mežaudzes šķērslaukums netiek samazināts zem kritiskā šķērslaukuma, un šo noteikumu 56., 57. un 58. punktā minēto pārskatu pielīdzinātu meža inventarizācijas datiem, pārskatā papildus šo noteikumu 50. punktā un 53.1. apakšpunktā vai 56., 57. un 58. punktā minētajam par mežaudzi norāda šo noteikumu 4. pielikuma 1. tabulas 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā prasīto informāciju un šo pārskatu sagatavo sertificēts meža inventarizācijas veicējs.”
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
13. Izteikt 4. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
Iebildums
3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paredz atteikties no pieļaujamās novirzes- "14-Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo"
Šāds nosacījums ir pretrunā ar meža inventarizācijas būtību. Meža likuma 1.panta (1).daļas 24) apakšpunkts: meža inventarizācija — informācijas iegūšana par mežu un tam piegulošiem purviem, meža infrastruktūras objektiem, mežā ietilpstošiem pārplūstošiem klajumiem, purviem un laucēm konkrētā meža īpašumā, vai valdījumā un iegūtās informācijas dokumentēšana. Savukārt, 34.pants uzdod par pienākumu Ministru kabinetam noteikt meža inventarizācijas saturu un kārtību. Likumā nav minēts, ka dažādu apsaimniekošanas režīmu mežos būtu nosakāms atšķirīgs inventarizācijas saturs un kārtība. Būtībā, realizējot minētos grozījumus, teritorijās, kur aizliegta saimnieciskā darbība, meža inventarizācijas dati, kas par šīm teritorijām reģistrēti MVR, samazina ticamību tiem. Šajā gadījumā nav noteikts, kas notiek, ja teritorijai maina statusu un atļauj saimniecisko darbību, vai nogabalu raksturojošie rādītāji, kurus nosaka 3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts, paliek spēkā, vai arī jāveic jauna inventarizācija. Apzinoties, ka meža inventarizācijas datiem teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, nav tādas saimnieciskas nozīmes, kā pārējās meža teritorijās, piedāvājam noteikt lielāku pieļaujamo novirzi.
Šāds nosacījums ir pretrunā ar meža inventarizācijas būtību. Meža likuma 1.panta (1).daļas 24) apakšpunkts: meža inventarizācija — informācijas iegūšana par mežu un tam piegulošiem purviem, meža infrastruktūras objektiem, mežā ietilpstošiem pārplūstošiem klajumiem, purviem un laucēm konkrētā meža īpašumā, vai valdījumā un iegūtās informācijas dokumentēšana. Savukārt, 34.pants uzdod par pienākumu Ministru kabinetam noteikt meža inventarizācijas saturu un kārtību. Likumā nav minēts, ka dažādu apsaimniekošanas režīmu mežos būtu nosakāms atšķirīgs inventarizācijas saturs un kārtība. Būtībā, realizējot minētos grozījumus, teritorijās, kur aizliegta saimnieciskā darbība, meža inventarizācijas dati, kas par šīm teritorijām reģistrēti MVR, samazina ticamību tiem. Šajā gadījumā nav noteikts, kas notiek, ja teritorijai maina statusu un atļauj saimniecisko darbību, vai nogabalu raksturojošie rādītāji, kurus nosaka 3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts, paliek spēkā, vai arī jāveic jauna inventarizācija. Apzinoties, ka meža inventarizācijas datiem teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, nav tādas saimnieciskas nozīmes, kā pārējās meža teritorijās, piedāvājam noteikt lielāku pieļaujamo novirzi.
Piedāvātā redakcija
“3.2.vidējais augstums14
3.3.vidējais caurmērs14
3.4.šķērslaukums9,14 , ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. > 12 m vai vidējais caurmērs11 Dvid. > 10 cm
3.5.koku skaits12,14, ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. 11 Dvid. 10 cm
Piezīmes
14 Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi nosaka +/-20%”
3.3.vidējais caurmērs14
3.4.šķērslaukums9,14 , ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. > 12 m vai vidējais caurmērs11 Dvid. > 10 cm
3.5.koku skaits12,14, ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. 11 Dvid. 10 cm
Piezīmes
14 Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi nosaka +/-20%”
4.
Noteikumu konsolidētā versija
24. Valsts meža dienests iestādes tīmekļvietnē www.vmd.gov.lv publicē meža inventarizācijas datu sagatavošanas nosacījumus (klasifikatorus, struktūras, formātus), eksportējamo datņu struktūru un ar Zemkopības ministriju saskaņotu kārtību un algoritmus mežaudzes sekundāro parametru aprēķināšanai un ikgadējai aktualizācijai. Meža inventarizācijas datu aktualizācijai var izmantot tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas.
Iebildums
Konkrētajā normā tiek noteikti Valsts meža dienesta pienākumi. Meža inventarizāciju saskaņā ar Meža likuma 29. panta piekto daļu veic akreditētā atbilstības novērtēšanas institūcijā sertificētas personas, kuru profesionālā darbība ir civiltiesiski apdrošināta. Valsts meža dienests nav šī persona! Grozījumi paredz, ka Valsts meža dienests iegūst tiesības meža inventarizācijas datu aktualizācijai izmantot tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas, tomēr grozījumu izstrādes laikā nav piedāvāta iespēja iepazīties nedz ar konkrētām metodēm nedz tehnoloģijāmn nedz to pielietošanas apjomiem. Patreiz spēkā esošā kārtība paredz, ka Valsts meža dienests veic ikgadējo mežaudzes sekundāro parametru aprēķināšanu un ikgadēju aktualizāciju meža inventarizācijas veicēju iegūtiem un Meža valsts reģistrā reģistrētiem meža inventarizācijas datiem tādā apjomā (platībā), kādā tos ir iesniedzis meža inventarizācijas veicējs. Nav saprotams, vai šāda tālizpētes datu ieguves tehnoloģiju izmantošana datu aktualizācijā nepārsniegs meža inventarizācijas veicēju iegūto un Meža valsts reģistrā reģistrēto datu apjomu (platību). Tādējādi Valsts meža dienestam veicot jaunu meža inventarizāciju, nevis tikai esošo datu aktualizāciju, kas būtu pretrunā ar Meža likumu. Turklāt, ja meža inventarizācijas datu aktualizācijai tiek izmantotas tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas tad atbilstoši piedāvātajiem grozījumiem, process nav saskaņojams ar Zemkopības ministriju. Ņemot vērā minētos argumentus uzskatām, ka līdz visu neskaidrību novēršanai noteikumu 24. punkts atstājams negrozāms.
Piedāvātā redakcija
"24. Valsts meža dienests iestādes tīmekļvietnē www.vmd.gov.lv publicē meža inventarizācijas datu sagatavošanas nosacījumus (klasifikatorus, struktūras, formātus), eksportējamo datņu struktūru un ar Zemkopības ministriju saskaņotu kārtību un algoritmus mežaudzes sekundāro parametru aprēķināšanai un ikgadējai aktualizācijai.