Atzinums

Projekta ID
23-TA-572
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz likumprojekta 4. pantā ietverto regulējumu par privatizācijas setifikātu anulēšanu gadījumā, ja 10 gadu laikā pēc sertifikātu īpašnieka nāves viņa privatizācijas sertifikātu kontā atrodas sertifikāti un nav iesniegta mantojuma apliecība, anotācijā norādīts, ka nelabvēlīgās sekas, kas varētu rasties varbūtējiem mantiniekiem personai, var iestāties ar nosacījumu, ka potenciālais mantinieks vairāk nekā 10 gadus nav izrādījis interesi vai centies tiesiski īstenot savas mantojuma tiesības uz mirušās personas kontā atlikušajiem privatizācijas sertifikātiem un ka atbilstoši Civillikuma 693.panta trešajai daļai, ja uzaicinājuma nav bijis, tad mantiniekam jāizsaka sava griba pieņemt mantojumu gada laikā, skaitot šo termiņu no mantojuma atklāšanās dienas, ja mantojums atrodas viņa faktiskā valdījumā (692. p. 2. d.), bet pretējā gadījumā - no ziņu saņemšanas laika par to, ka mantojums atklājies. 
Tieslietu ministrijas ieskatā Civillikuma 693. panta trešā daļa nebūtu uzskatāma par pamatojumu tam, lai noteiktu noilguma termiņu mantinieku rīcībai ar privatizācijas sertifikātiem. Kopsakarā interpretējot Civillikuma mantojuma tiesības regulējošās normas var izdarīt secinājumu, ka Civillikuma 693. panta trešā daļā visos gadījumos nenosaka prekluzīvu termiņu, kurā, mantiniekam publiski neapstiprinoties mantojuma tiesībās, zūd viņa tiesības uz mantojumu vispār. Šāda termiņa neievērošana tikai atsevišķos gadījumos var rezultēties ar mantojuma tiesību zušanu. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā dzēst atsauci uz Civillikuma 693. panta trešo daļu. Tieslietu ministrijas ieskatā likumprojektā ietvertais noilguma termiņš būtu nevis pamatojams ar Civillikumā ietverto vispārīgo mantojuma pieņemšanas regulējumu, t.i., iespēju iegūt mantojumu vispār, bet gan būtu atsevišķi vērtējams ierobežojums laikā konkrēti uz tiesību īstenošanu attiecībā uz privatizācijas sertifikātiem (kā tikai viena no iespējamām lietām, kas ietilpst mantojuma masā). Tādējādi anotācijā būtu aprakstāmi tie EM secinājumi, kas pamato 10 gadu noilguma termiņu no personas nāves brīža kā pietiekami ilgu (saprātīgu un samērīgu) termiņu, kurā mantiniekiem ir iespēja rīkoties ar mirušās personas privatizācijas sertifikātiem (attiecīgi rīkojoties atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajajai mantošanas procesuālajai kārtībai).
Tāpat arī lūdzam skaidrot, vai likumprojekta 4. pantā ietvertais regulējums par privatizācijas setifikātu anulēšanu ierobežo Satversmes 105. pantā aizsargātās tiesības uz īpašumu. Ja tiek konstatēts, ka konkrētā tiesību norma satur tiesību uz īpašumu ierobežojumu, tad nepeiciešams papildināt anotāciju ar informāciju par normas satversmīguma izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta 4. pantā ietverta tiesību norma, ar kuru paredzēts papildināt likuma "Par privatizācijas sertifikātiem" 18. pantu ar trīs prim daļu, nosakot, ka, "ja 10 gadu laikā pēc sertifikātu īpašnieka nāves viņa privatizācijas sertifikātu kontā atrodas sertifikāti un nav iesniegta mantojuma apliecība, persona, kurai saskaņā ar šā likuma 31. pantu ir deleģēts sertifikātu kontu apkalpošanas uzdevums, tos anulē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā”. Attiecībā uz minēto normu skaidrības labad lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, kuros Ministru kabineta noteikumos ir noteikta kārtība, kādā anulē sertifikātus, vai arī, ja šajā normā ir ietverts deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikta satura Ministru kabineta noteikumus, tad lūdzam atbilstoši aizpildīt anotācijas 4. sadaļu.
Tas pats attiecināms arī uz informāciju anotācijā par likumprojekta 2. pantu.
Piedāvātā redakcija
-