Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
25-TA-787
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
10.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā īpašo regulējumu un vakanču problemātiku, profesionālā transportlīdzekļa vadītāja starptautisko kravu autopārvadājumu jomā profesija būtu nodalāma atsevišķi.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma (5.lpp.) informāciju par populārākajām profesijām, kuru veikšanai ieceļo trešo valstu pilsoņi, piedāvātajā redakcijā, norādot kravas automobiļu vadītāju profesiju atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
Populārākā profesija, kuras veikšanai ieceļoja trešo valstu pilsoņi, ir kravas automobiļa vadītājs, kas galvenokārt ir profesionāls transportlīdzekļa vadītājs starptautisko kravu autopārvadājumu jomā. Lai nodarbinātu trešās valsts pilsoņus šajā jomā, Eiropas Savienībā ir vienots regulējums, kas paredz nepieciešamību attiecīgajā dalībvalstī saņemt atsevišķu dokumentu – Transportlīdzekļa vadītāja atestātu, kas apliecina to, ka attiecīgā persona ir saņēmusi Eiropas Savienības prasībām atbilstošu profesionālo apmācību (95.kods) un ir nodarbināta atbilstoši attiecīgās valsts nodarbinātības nosacījumiem. Latvijā minēto dokumentu izsniedz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”.  2024. gadā valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” ir izsniegusi 8064 transportlīdzekļa vadītāja atestātus trešo valstu pilsoņiem.
Saskaņā ar Starptautiskās Autotransporta organizācijas (IRU) datiem Eiropas valstīs ir ievērojams transportlīdzekļu vadītāju trūkums, kas 2024. gadā kopumā sastādīja 500 000 neaizpildītas vakances jeb 12 %.
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā nav pietiekami analizēta augsti kvalificētu trešo valstu pilsoņu piesaiste, pārsvarā koncentrējoties uz mazkvalificētā darbaspēka plūsmas aspektiem, tādējādi, ierobežojot iespēju vispusīgi izvērtēt Latvijas vajadzības attiecībā uz augsti kvalificētiem speciālistiem. Piemēram, aviācijas nozarē procedūru sarežģītība kavē augsti kvalificētu speciālistu piesaisti. Vienlaikus uzsverams, ka jebkādi atvieglojumi, tostarp “zaļā koridora” ieviešana, ir izvērtējami, ievērojot samērību starp nozares vajadzībām un valsts drošības interesēm.
Piedāvātā redakcija
-