Atzinums

Projekta ID
23-TA-1075
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
17.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
23.4.2. arodizglītības programmu un profesionālās pamatizglītības programmu izstrāde, licencēšana un īstenošana akreditētās valsts, valsts augstskolu un pašvaldību profesionālās izglītības iestādēs, paredzot izglītības iespējas izglītojamiem ar nepabeigtu pamatizglītību;
Iebildums
Ņemot vērā esošo izglītības ieguves procesu reglamentējošo normatīvo aktu prasības, kā arī to, ka risinājumus pamatizglītību neieguvušo izglītojamo atbalstam, atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas iepriekš sniegtajai informācijai, paredzēts izstrādāt un izvērtēt tikai 2024.gada pavasarī Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomē. Šādas darbības īstenošanas uzsākšana rada risku gan tās tiesiskai atbilstībai, gan finansiālai ilgtspējai un LDDK, izvērtējot iespējamos riskus, ko šāda pieeja rada izglītības sistēmas ilgtspējai un prognozējamībai, aicina vispirms veikt piedāvāto risinājumu sabiedrisko apspriešanu un veidot tiesiski un finansiāli ilgtspējīgu risinājumu, jau pēc tā apstiprināšanas veicot nepieciešamo programmu izstrādi. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
23.6. interaktīvā rīka attīstīšana, izveidojot ar Valsts izglītības informācijas sistēmu savienotu interaktīvu atbalsta platformu sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska novērtēšanai un vadīšanai;
Iebildums
Lūdzam anotācijā pamatot interaktīvā rīka attīstīšanas nepieciešamību un ilgtspēju, saderību ar esošajiem IT risinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā iekļauto informāciju par nepieciešamību stiprināt pašvaldības izglītības ekosistēmas pieeju, īpaši attiecībā uz starpresora sadarbību, šobrīd projekta ietvarā plānotās darbības (rekomendāciju izstrāde, vadlīnijas, utt.) ir daudz mazāk efektīvas kā pašas sadarbības kvalitātes stiprināšana esošās pašvaldības ietvarā, ņemot vērā jau tās esošos resursus un to ilgtspēju. Ņemot vērā, ka pašvaldības jau šobrīd ir plānotas kā projekta sadarbības partneri, aicinām aizstāt šobrīd tiesību akta projektā 23.punktā nacionālā mērogā plānotās darbības ar atbalstu pašvaldību starpresora sadarbības pilnveides pasākumu īstenošanai. 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
23.2. grupu supervīziju īstenošana pedagogiem, atbalsta personālam un šo noteikumu 23.3.3. apakšpunktā minētajiem izglītojamo mentoriem;
Priekšlikums
LDDK aicina supervīziju īstenošanas darbību paredzēt atbalsta personālam (ņemot vērā esošo pedagogu noslodzi, pieejamos atbalsta resursus), t.sk., paredzēt supervīziju īstenošanas iespējas sociālajiem darbiniekiem.
Izglītojamo mentoriem aicinām paredzēt supervīziju īstenošanu tad, ja mentori ir jaunieši, kas iepriekš nav strādājuši ar vienaudžiem. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
23.3.2.1. pedagoga atbalsts izglītojamiem pirmsskolā lasītprasmes veicināšanai;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar datiem par izglītojamo skaitu, kuriem ir noteikti lasītprasmes traucējumi pirmsskolas programmas apguvē, kā arī risinājuma ieviešanas aprakstu, jo jau šobrīd izglītības iestādēm ir iespējams piesaistīt pedagogu resursus mācību procesa pilnveidei valsts budžeta mērķdotācijas finansējuma ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
23.5.1. skolas – kopienas iniciatīvu projektu īstenošana, lai veicinātu izglītības iestāžu sadarbību ar vietējo kopienu un pašvaldības un izglītības iestāžu vietējo resursu izmantošanu, tostarp paplašinot ārpus formālās izglītības (tai skaitā – interešu izglītības) piedāvājumu izglītības iestādē, nodrošinot darbu ar reemigrantiem, imigrantiem un mazākumtautībām, iesaistot vecākus, ģimenes, citus sabiedrības locekļus, mazinot sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku;
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt informāciju par demarkāciju ar citiem interešu izglītības finansējuma avotiem tiesību akta projekta anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
23.7.2. nodrošina sadarbības partneri – sadarbības partneru organizēti informēšanas un izglītošanas pasākumi vecākiem (personām, kas realizē aizgādību), kā arī lasītprasmes veicināšanas pasākumi;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt tiesību akta projekta anotāciju ar informāciju par demarkāciju ar Kultūras ministrijas un citu iestāžu īstenotajām programmām lasītprasmes veicināšanai.
Piedāvātā redakcija
-