Atzinums

Projekta ID
22-TA-425
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums, un valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanas kritērijus, tai skaitā kritērijus, atbilstoši kuriem nosaka uz filmu uzņemšanu Latvijā attiecināmās izmaksas.
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 1.punktu atbilstoši 2009.gada 3.februāra Ministru kabineta noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.punktā paredzētajam - Noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta:
1. vārdus “noteikumi nosaka”;
2. likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
7. Šo noteikumu 30. punktā minēto aģentūras atbalstu vienam līdzfinansējuma projektam var apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai individuālajā projektā, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. panta 3. un 5. punktu un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta minētās regulas 54. panta 6. punktā.
Iebildums
Pirmkārt, vēršam uzmanību, ka 2021.gada 8.jūnijā stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, ar kuriem termins "individuālais atbalsta projekts" tika grozīts uz terminu "ad-hoc atbalsts". Otrkārt, ņemot vērā, ka atbalsta kumulācija ir iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu (t.sk. de minimis atbalstu), lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktu, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu 30. punktā minēto aģentūras atbalstu vienam līdzfinansējuma projektam var apvienot ar atbalstu par, tai skaitā vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, un ar de minimis atbalstu, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai ad-hoc atbalsta projektā, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. panta 3. un 5. punktu un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta minētās regulas 54. panta 6. punktā.
3.
Noteikumu projekts
10.10. ja atbalstu plānots apvienot ar atbalstu vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegtas citā valsts atbalsta programmā vai individuālajā projektā, jāiesniedz visa informācija par citu plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Iebildums
Skat. iebildumu pie 7.punkta - lūdzam noteikumu projekta 10.10.apakšpunktu salāgot ar precizēto noteikumu projekta 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
19. Par līdzfinansējuma piešķiršanas brīdi uzskatāms datums, kad tiek pieņemts lēmums par līdzfinansējuma piešķiršanu projekta iesnieguma atbalstīšanai.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 19.punktu, tajā skaidrāk norādot, kas šīs atbalsta programmas ietvaros ir uzskatāms par komercdarbības atbalsta (līdzfinansējuma) piešķiršanas brīdi (un kas šo lēmumu pieņem). Vēršam uzmanību, ka šobrīd tas nav viennozīmīgi uztverams, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 19.punktā ir norādīts, ka tas ir lēmums par līdzfinansējuma piešķiršanu projekta iesnieguma atbalstīšanai, bet, piemēram, noteikumu projekta 18.punktā ir minēts, ka Aģentūra pieņem lēmumu par līdzfinansējuma līguma noslēgšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
V. Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
Iebildums
Lūdzam noteikumus papildināt ar prasību, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 54.panta 9.punkta, proti, ka atbalsts nevar būt paredzēts vienīgi konkrētām producēšanas darbībām vai atsevišķiem producēšanas procesa ķēdes posmiem. Attiecīgi ar skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
22. Par attiecināmajām (līdzfinansējamām) tiek noteiktas producēšanas un pirmsproducēšanas izmaksas, kas atbilst šādiem kritērijiem:
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas Regulas Nr.651/2014 54.panta 5.b) punktā noteikto, pirmsproducēšanas atbalsts ir audiovizuālo darbu scenāriju rakstīšanas un izstrādes izmaksas. No šī punkta apakšpunktos uzskaitītā, šādas izmaksas nav plānotas. Lūdzam precizēt noteikumos iekļauto.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
24. Aģentūra pārbauda atbalsta stimulējošo ietekmi atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem. Ja projekta īstenošanas darbi ir uzsākti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas atbalsta sniedzējam, tad visas projekta izmaksas kopumā ir neattiecināmas. Projektu uzsāk īstenot pēc projekta iesnieguma iesniegšanas dienas aģentūrā.
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projekta 7.punktu ir atļauta piešķirtā atbalsta (līdzfinansējuma) kumulācija, lūdzam precizēt noteikumu projekta 24.punkta pēdējo teikumu "Projektu uzsāk īstenot pēc projekta iesnieguma iesniegšanas dienas aģentūrā.", nosakot, ka noteikumu projekta 7.punktā minētajā atbalsta (līdzfinansējuma) kumulācijas gadījumā projektu uzsāk īstenot tikai tad, kad visās atbalstu piešķirošajās institūcijās ir iesniegts pieteikums atbalsta saņemšanai. Skaidrojam, ka minētais nosacījums ir būtisks, lai nodrošinātu, ka neviena institūcija, kas atbalsta kumulācijas gadījumā piešķirt atbalstu projekta īstenošanai, nepārkāptu atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījumu un piemērojamo maksimālo atbalsta intensitāti, kas noteikta gan šajā, gan otrā atbalsta pasākumā un Komisijas regulā Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
29. Aģentūra un atbalsta saņēmējs ar atbalsta sniegšanu saistīto dokumentāciju, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam, glabā 10 gadus.
Iebildums
Skaidrākai un precīzākai dokumentu glabāšanas normas (noteikumu projekta 29.punkts) uztveramībai, lūdzam to izteikt, piemēram, šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
Aģentūra ar atbalsta sniegšanu saistīto dokumentāciju atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 12.pantam glabā 10 gadus no brīža, kad saskaņā ar šo atbalsta programmu ir piešķirts pēdējais individuālais atbalsts, savukārt atbalsta saņēmējs - 10 gadus no atbalsta piešķiršanas brīža.
9.
Noteikumu projekts
30. Līdzfinansējuma apmērs ir 20 % no līdzfinansējuma līgumā norādīto attiecināmo izdevumu kopsummas, izņemot attiecināmo izmaksu pozīcijām, kas saistītas ar atalgojuma izmaksām. Atalgojuma izmaksu pozīcijām līdzfinansējuma apmērs ir 30%.
Iebildums
Lūdzam skaidrot pamatojumu atšķirīgai līdzfinansējuma likmei attiecināmo atalgojuma izmaksu pozīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
33. Ja aģentūra konstatē, ka komercdarbības atbalsts ir piešķirts, pārkāpjot Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasības, līdzfinansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulu (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktu, no dienas, kad komercdarbības atbalsts tika nodots līdzfinansējuma saņēmēja rīcībā, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulu (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
Iebildums
Ņemot vērā, ka 2021.gada 8.jūnijā stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, ar kuru minētais likums tika papildināts ar IV un V nodaļu, nosakot nelikumīga (un nesaderīga) komercdarbības atbalsta atgūšanas kārtību, lūdzam precizēt noteikumu projekta 33.punktu, piemēram, šādā redakcijā (pielāgojot kvadrātiekavu tekstu atbilstoši programmā lietotajiem terminiem]:
Piedāvātā redakcija
Ja tiek konstatēts, ka komercdarbības atbalsts šo noteikumu ietvaros ir piešķirts, pārkāpjot tajos iekļautās Komisijas regulas Nr.651/2014 prasības, [projekta iesniedzējam] ir pienākums atmaksāt [Aģentūrai] visu šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Par šajā punktā noteiktā pienākuma izpildes nodrošināšanu ir atbildīga [Aģentūra].
11.
Noteikumu projekts
35. Lēmums par atbalsta piešķiršanu var tikt pieņemts līdz 2024. gada 30. jūnijam.
Iebildums
Skat. iebildumu pie 19.punkta - lūdzam šajā punktā ietvert atsauci uz noteikumu projekta 19.punktu, lai būtu nepārprotami skaidrs, kura lēmuma pieņemšana, kas šīs programmas ietvaros tiek uzskatīta par atbalsta piešķiršanas brīdi, var tikt veikta līdz šajā punktā noteiktā termiņa beigām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
1. Skat. iebildumu pie noteikumu projekta sadaļas V.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas - lūdzam atbilstoši tam precizēt arī noteikumu projekta 1.pielikuma 2.apakšpunktu.
2. Lūdzam noteikumu projekta 1.pielikuma 2.apakšpunktu papildināt ar noteikumu 24.punktā neteiktā nosacījuma izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Skat. iebildumu pie noteikumu projekta 7.punkta - lūdzam atbilstoši tam precizēt arī noteikumu projekta 1.pielikuma 2.7.apakšpunktu. Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta 1.pielikumu papildināt arī ari atbilstības kritēriju, ievērojot noteikumu projekta 24.punktā ietverto prasību.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Iebildums
Lūdzam sniegt papildus skaidrojumu kā tiks izvērtēts faktiskais nodokļu ieņēmumu pieaugums no līdzfinansējumu saņēmušo filmu uzņemšanas Latvijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrijas budžetā līdzfinansējuma piešķiršanai ārvalstu filmu uzņemšanai ir paredzēts finansējums 793 772 euro apmērā, savukārt 64 241 euro ir paredzēti Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administratīvo izdevumu segšanai, lūdzam precizēt 6.punktā pirmo teikumu, skaidrojot kādam pasākumam ir paredzēts kopējais publiskais finansējums 858 013 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana” ir paredzēts finansējums ārvalstu filmu līdzfinansējuma programmas nodrošināšanai 2022.gadam un turpmākajiem gadiem 858 013 euro apmērā ik gadu, finansējums minētajā apmērā jānorāda 1., 1.1.punktā, svītrojot 3., 3.1., 5. un 5.1.punktā norādīto finansiālo bilanci. Vienlaikus jāsvītro 2025.gadam (8.aile) norādītais finansējums, ņemot vērā, ka 2025.gadā izmaiņas finansējumā, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru nav paredzētas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 5.1.sadaļā ietverto nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normu atbilstoši izteiktajam iebildumam pie noteikumu projekta 33.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 5.sadaļā iekļaut informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās nosūtīs kopsavilkuma informāciju par atbalsta programmu Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu atbilstoši kārtībai, kas noteikta Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 759 "Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus un kopsavilkuma informāciju, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 5.4.sadaļas 1.tabulā ietverto noteikumu projekta punktu izvērtējumu pret atbilstīgajām piemērojamā ES regulējuma normām, jo šobrīd atsevišķos punktos tas neatbilst norādītajiem noteikumu projekta punktiem.
Piedāvātā redakcija
-