Atzinums

Projekta ID
22-TA-1113
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta spēkā stāšanās noteikumu, ņemot vērā to, ka anotācijas 1.2. apakšsadaļā norādīts, ka tas stāsies spēkā 2023. gada 1. septembrī, vai precizēt anotācijas 1.2. apakšsadaļā ietverto informāciju.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību noteikt, ka projekts stājas spēkā 2023. gada 1. septembrī, ņemot vērā to, ka regulējumam, kas saistīts ar zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtību spēkā stāšanos 2023. gada 1. septembrī jau paredz projekta 27. pantā ietvertais Augstskolu likuma pārejas noteikumu 94. punkts. Projektā ir ietverts arī tāds regulējums, kura spēkā stāšanās nav saistīta ar zinātnes doktora grāda piešķiršanas regulējuma izmaiņām, tādējādi šāds regulējums var stāties spēkā vispārējā kārtībā, izņemot gadījumu, ja šāda spēkā stāšanās termiņa noteikšanai ir attiecīgs pamatojums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 8. panta pirmajā daļā ietvertais Augstskolu likuma 5. panta 2.1 daļas 1. punkts paredzēs, ka augstskolas īsteno savas iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmas, kuru ietvaros iedibina politiku un procedūras augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanai atbilstoši Eiropas Augstākās izglītības telpā noteiktajām kvalitātes nodrošināšanas prasībām, standartiem un vadlīnijām. Sagatavošanas noteikumu 59. punkts noteic, ka likumprojektā var ietvert atsauces uz citām likumprojekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo "soft law" (dokumentiem, kas jau pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam izslēgt projekta 8. panta pirmo daļu. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 10. pantā ietvertā Augstskolu likuma 9. panta 1.1 daļa noteic, ka Akadēmiskās informācijas centrs organizē augstskolu un koledžu akreditācijas procesu par maksu saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu Akadēmiskās informācijas centra sniegto publisko maksas pakalpojumu cenrādi. Anotācijā skaidrots, ka attiecīgā norma pilnvaro Ministru kabinetu izdot noteikumus un tajā veikts precizējums tādā apmērā, lai nebūtu atkārtoti jāizdod attiecīgie Ministru kabineta noteikumi. Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka sagatavošanas noteikumu 47. punkts paredz, ka pilnvarojumu izdot ārēju vai iekšēju normatīvo aktu veido, izmantojot vienu no šādiem paņēmieniem:
1) frāze "Ministru kabinets nosaka" un normatīvā akta satura galveno virzienu apraksts;
2) normatīvā akta satura galveno virzienu apraksts un frāze "nosaka Ministru kabinets";
3) frāze "Ministru kabinets izdod noteikumus, kuros" un normatīvā akta satura galveno virzienu apraksts.
Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 10. pantā ietverto Augstskolu likuma 9. panta 1.1 daļu. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt anotācijā ietverto informāciju. Papildus norādām, ka izsakot jaunā redakcijā pilnvarojošo normu, spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi zaudē spēku un to vietā ir jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 20. pantā ietvertos Augstskolu likuma 57. panta grozījumus, ņemot vērā to, ka 2022. gada 11. oktobrī ir stājies spēkā 2022. gada 15. septembra likums "Grozījumi Augstskolu likumā", kura 36. pants ir izteicis jaunā redakcijā Augstskolu likuma 57. pantu, vai izslēgt projekta 20. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 21. pantā ietvertos Augstskolu likuma 59. panta grozījumus, ņemot vērā to, ka 2022. gada 11. oktobrī ir stājies spēkā 2022. gada 15. septembra likums "Grozījumi Augstskolu likumā", kura 38. pants paredz vairākus grozījumus Augstskolu likuma 59. pantā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt projekta 21. panta ceturtajā daļā ietverto Augstskolu likuma 59. panta piektās daļas pēdējo teikumu, nosakot, ka, piemēram, attiecīgā lēmuma pieņemšanai nav noilguma, nevis lēmumam nav noilguma.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 26. pantā ietvertā Augstskolu likuma 88. panta otrā daļa paredzēs, ka augstskola vai augstskolu konsorcijs doktorantūras īstenošanas organizēšanai veido vienu vai vairākas doktorantūras skolas, bet ne vairāk kā vienu doktorantūras skolu katrā zinātnes nozaru grupā un atbilstoši Eiropas Augstākās izglītības telpā noteiktajiem principiem, standartiem un rekomendācijām. Sagatavošanas noteikumu 59. punkts noteic, ka likumprojektā var ietvert atsauces uz citām likumprojekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo "soft law" (dokumentiem, kas jau pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 26. pantā ietverto Augstskolu likuma 88. panta otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām projekta 14. pantā ietvertajā Augstskolu likuma 43.1 panta trešās daļas 3. punktā izslēgt vārdus "ja doktorants maina darba devēju". Darba līgums var tikt izbeigts Darba likumā noteiktajos gadījumos arī pēc darba devēja iniciatīvas, proti, darba devēja maiņa var notikt ne tikai pēc paša doktoranta iniciatīvas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt projekta 14. pantā ietverto Augstskolu likuma 43.1 panta otro daļu ar slodzes lielumu tādam doktorantam, kurš pieņemts darbā citā amatā, nevis pētnieka, asistenta vai lektora amatā, jo šādu iespēju paredz minētā Augstskolu likuma panta pirmā daļa.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām projekta 16. pantā ietverto Augstskolu likuma 50. panta pirmās daļas 3. punkta otro, trešo un ceturto teikumu izteikt kā jaunu Augstskolu likuma 50. panta daļu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 27. panta ievaddaļu, ņemot vērā to, ka pēc 2022. gada 15. septembra likuma "Grozījumi Augstskolu likumā" stāšanās spēkā Augstskolu likuma spēkā esošajā redakcijā ir 96 pārejas noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-