Atzinums

Projekta ID
24-TA-1015
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt likumprojekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā sniegtos skaidrojumus par Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīvā (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP (turpmāk - Direktīva) paredzētās rīcības brīvības izmantošanu vai neizmantošanu un veikt nepieciešamos papildinājumus.
Vēršam uzmanību, ka Direktīvas 3. panta 1. punkta redakcija paredz dalībvalstij rīcības brīvību "nolemt izdot ES PCD citiem saņēmējiem saskaņā ar 7. pantu", kura atbilstoši anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas ailē par rīcības brīvību minētajam tiek izmantota. Vienlaikus saistībā ar sniegto skaidrojumu par rīcības brīvības izmantošanu tiek norādīts tikai uz Direktīvas 7. panta 1. punkta "a" apakšpunkta pārņemšanu, kas ir tikai neliela daļa no kopējās rīcības brīvības. Anotācijā tiek skaidrots, ka citas Direktīvas 7. panta 1. punkta rīcības brīvības netiek izmantotas, vienlaikus, ņemot vērā likumprojekta 5. pantu, lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai tiešām tiek pārņemts tikai 7. panta 1. punkta "a" apakšpunkts, jo līdztekus Latvijas pilsoņiem likumprojektā ir noteikts, ka pagaidu ceļošanas dokumentu var saņemt arī nepilsoņi, bēgļi u.c. personu grupas, kas šķietami neizriet no 7. panta 1. punkta "a" apakšpunkta. Proti, Direktīvas 7. panta 1. punkta "a" apakšpunkts ietver terminu "valstspiederīgais", savukārt likumprojektā tiek uzskaitītas dažādas subjektu grupas. Tāpat, ņemot vērā, ka Direktīvas 3. panta 1. punkta rīcības brīvība ietver visu Direktīvas 7. pantu, aicinām 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas ailē par rīcības brīvību minēt ne tikai Direktīvas 7. panta 1. punktu, bet arī citas šī panta daļas.
Visbeidzot, ņemot vērā anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ietverto papildinājumu par Direktīvas 5. panta 2. punkta pārņemšanu, lūdzam, ievērojot, ka 2. punkts paredz dalībvalsts rīcības brīvību, skaidrot 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas ailē par rīcības brīvību pamatojumu šīs rīcības brīvības izmantošanai vai neizmantošanai likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt likumprojekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, izvērtējot, vai pilnībā tiek atspoguļota Direktīvas normu pārņemšana likumprojektā. Piemēram, lūdzam izvērtēt Direktīvas 18. panta 3. punkta pārņemšanu, nepieciešamības gadījumā precizējot sniegtos skaidrojumus. Proti, anotācijā norādīts, ka minētais Direktīvas pants, kurš nosaka dalībvalstīm pienākumu nodrošināt to PCD veidlapu atzīšanu par nederīgām un iznīcināšanu, kuras izgatavotas saskaņā ar Lēmumu 96/409/KĀDP,  tiek pārņemts ar likumprojekta spēkā stāšanās termiņa noteikšanu, kas šķietami nav tieši saistīts un neatspoguļo to, kā Latvija plāno realizēt konkrēto pienākumu. Attiecīgi lūdzam pārliecināties par to, vai likumprojekts nodrošina pienācīgu Direktīvas 18. panta 3. punkta pārņemšanu, nepieciešamības gadījumā papildinot (precizējot) arī likumprojektu.
Kā arī lūdzam likumprojekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas aili "Cita informācija", kur skaidrotas likumprojektā nepārņemtās Direktīvas tiesību normas, papildināt ar atsaucēm arī uz citām Direktīvas vienībām (piem., 10. panta), kuras ar likumprojektu netiek pārņemtas, ievērojot, ka šobrīd minētajā ailē nav uzskaitītas visas Direktīvas normas, kuras dalībvalstīm ir jāpārņem, bet kuras ar likumprojektu netiek pārņemtas.
Piedāvātā redakcija
-