Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-45
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot norādē vārdus un skaitli "23.panta otro daļu", jo minētajā normā nav dots likuma pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteiktu regulējumu, bet gan noteic, ka noteikti likuma subjekti piemēro šā likuma 10. panta trešās daļas 1. punktā minētajos Ministru kabineta noteikumos paredzēto kārtību.
Grāmatvedības likuma pārejas noteikumu 2.punktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2022.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 5. panta trešajā daļā, 6. panta septītajā daļā, 8. panta ceturtajā daļā, 10. panta trešajā daļā, 11. panta trīspadsmitajā daļā, 12. panta ceturtajā daļā, 14. panta ceturtajā daļā, 15. panta trešajā daļā, 18. panta otrās daļas 1. punktā, 21. panta trešajā daļā un 23. panta trešajā daļā  minētos noteikumus. Līdz minēto noteikumu spēkā stāšanas dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 1. jūlijam ir piemērojami atsevišķi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam vērtēt, vai minētais punkts nav vienkāršojams, svītrojot vārdus "kuru tai atvēris personas maksājumu pakalpojumu sniedzējs", jo arī termins "maksājumu konts" (konts, ko atver uz viena vai vairāku maksājuma pakalpojuma izmantotāju vārda un izmanto maksājuma izpildei) ir nostiprināts Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā.  Arī termins "maksājuma pakalpojums" ir nostiprināts tajā pašā likumā. Turklāt nav saprotams vārda "personas" lietojums un izskatās pēc kļūdas.
Vienlaikus lūdzam vērtēt, vai saīsinājums vārdkopai "maksājumu pakalpojumu sniedzējs" - kredītiestāde (banka) - nav ar sašaurinātu nozīmi un pastāv arī citi šī veida pakalpojumu sniedzēji. Grāmatvedības likums neveido šī termina saīsinājumu, bet konsekventi lieto "maksājumu pakalpojumu sniedzējs (Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē)". Mūsuprāt, noteikumu vispārīgajā daļā var atrunāt, ka termins "maksājumu pakalpojumu sniedzējs" lietots Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē un turpmākajā tekstā lietot tikai "maksājumu pakalpojumu sniedzējs".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam vērtēt, vai kontekstā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā lietoto terminoloģiju termins "Kredītiestāžu konts" nav par šauru, iespējams, jālieto termins "maksājumu konts".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kur pieejamas nolietojuma un vērtības norakstīšanas aprēķina veidlapas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums par projekta 1., 2. un 3.pielikumu:
Kontekstā ar Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 14.11.2019. sanāksmē nolemto (protokols Nr. 3 2. §), lūdzam izvērtēt iespēju projektā noteikt tikai projekta 1., 2. un 3.pielikuma veidlapā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, savukārt veidlapu dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu publicēt institūcijas tīmekļvietnē vai vietnē, kur piedāvā e-pakalpojumu, ņemot par piemēru Komerclikumā ietverto regulējumu attiecībā uz Uzņēmumu reģistra veidlapām.
Aicinām izvērtēt šo risinājumu attiecībā uz projekta 1., 2. un 3.pielikumā ietverto veidlapu, ņemot vērā to, ka šo veidlapu esat pievienojuši kā atsevišķu datni (*docx), bez atbilstošas strukturēšanas.
Minētais risinājums prasītu papildināt projektu ar vismaz diviem punktiem. Viens - veidlapā iekļaujamās informācijas saturs, apjoms, teksta valodas u.c., bet otrs - kur veidlapa pieejama un kam to ir pienākums izstrādāt, uzturēt aktuālu u.c.. Tāpat būtu projektā svītrojama atsauce uz pielikumiem un svītrojami paši pielikumi.
Piemēram papildus skatīt Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumu Nr. 313 "Traktortehnikas, tās piekabes, maināmās velkamās iekārtas un maināmā tehnoloģiskā agregāta reģistrācijas kārtība" 83.2 2. apakšpunktu un 83.5 punktu vai Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumu Nr. 352 "Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība" 3.6. apakšpunktu.
Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" 8.punkts noteic, ja iestāde oficiālajā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē publicē veidlapas, tās tiek veidotas vismaz datņu formātā, kas nodrošina iespēju veidlapu lejupielādēt no tīmekļvietnes, aizpildīt un saglabāt bez ierobežojumiem. Iestāde nodrošina skaidrojumu par veidlapu aizpildīšanu. 
Ja augstākminētais risinājums netiek atbalstīts, lūdzam nodrošināt projekta 1., 2. un 3.pielikuma strukturēšanu TAP portāla vidē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam precizēt aprakstu, ņemot vērā iebildumu pie projekta likuma pilnvarojuma norādes par Grāmatvedības likuma 23.panta otro daļu, kā arī attiecīgi precizēt pārējo anotācijas tekstu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam vērtēt un skaidrot, vai sabiedrības mērķgrupām būs pietiekams laiks, lai pielāgotos jaunajam regulējumam, it īpaši jaunajai žurnālu un reģistru struktūrai, saturam, apjomam, arī pielāgojot grāmatvedības programmas un procesus. Iespējams nepieciešams īpašs regulējuma spēkā stāšanās termiņš, bet ne vēlāks kā 2022.gada 1.jūlijs, kad likums paredz MK 188 piemērošanas beigu termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Anotācijas 2.1.punktā norādīts, ka noteikumu projektā paredzētais regulējums nepalielinās, drīzāk samazinās personu administratīvo slogu un  nodrošinās ērtāku grāmatvedību reglamentējošo prasību piemērošanu, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus.
Vadlīnijās tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību  aktu izstrādes un saskaņošanas portālā skaidrots, ka administratīvās izmaksas jāaprēķina katrai mērķgrupai un tikai tām informācijas sniegšanas prasībām, kas izriet no tiesību akta projekta. Ja tiesību akta projekts paredz grozījumus jau esošajā tiesību aktā un šie grozījumi skar tikai daļu no tām informācijas sniegšanas prasībām, ko nosaka spēkā esošais regulējums, tad ar aprēķinu palīdzību jānoskaidro administratīvo izmaksu izmaiņas – starpība starp esošā un plānotā regulējuma administratīvajām izmaksām. Administratīvo izmaksu novērtējumā jāiekļauj arī norāde, kuri tiesību akta projekta panti vai punkti (panta daļas vai apakšpunkti) ietver sevī informācijas sniegšanas pienākumu, kuram tika aprēķinātas administratīvās izmaksas.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši aizpildīt anotācijas 2.3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Projekts paredz fizisko personu datu apstrādi - publiskas institūcijas piekļūšanu maksājuma kontu informācijai, fizisko personu datu iekļaušanu grāmatvedības žurnālos, reģistros un citos dokumentos, to glabāšanu. Ievērojot minēto, lūdzam veikt ietekmes izvērtējumu uz datu aizsardzību.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām nosaukuma beigās nelietot punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām  projekta tekstā lietot viena veida pēdiņas, proti, taisnās pēdiņas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt tiesību akta nosaukumu - Ministru kabineta 2021.gada 14.septembra noteikumus Nr.625 “Prasības kases ieņēmumu un kases izdevumu attaisnojuma dokumentiem un kases grāmatas kārtošanai".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot lieko punktu pie skaitļa "5".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām aizstāt ailes nosaukumā saīsinājumu "Nr." ar vārdu "numurs", jo arī žurnāla veidlapā (1.pielikumā) nav lietots saīsinājums.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām ielikt atstarpi pirms skaitļa 13.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdu "ailes" pēc skaitļa 15. un 16.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām kola vietā lietot semikolu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot lieko komatu iekavās teikuma beigās.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām ielikt atstarpi pirms vārdiem "valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas", lai atdalītu vārdus un pieturzīmi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdu "ailes" pēc skaitļa 19., 20., 21. un  22.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām aizstāt vārdu "izmatojot" ar vārdu "izmantojot".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām aizstāt vārdu "personas" ar vārdu "personai", jo kārtība noteikta personai.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām apakšpunkta beigās likt semikolu, jo uzskaitījums nav beidzies.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām euro rakstīt slīprakstā, jo vārds svešvalodā. Kā arī svītrot vārdu "ailes" aiz skaitļa 12.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā projektā netiek veidotas atsauces uz šā punkta diviem apakšpunktiem, bet ir viena atsauce uz punktu kopumā,  ierosinām apakšpunktus neveidot, jo tajos ietvertais teksts nav apjomīgs, lai to labākai uztveršanai vajadzētu atdalīt vienu no otra.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt vārda "periodā" lietojumu, jo veidlapā tā vietā ir vārds "gadā".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt vārda "periodā" lietojumu, jo ailes nosaukumā tiek lietots vārds "gados".
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdu "rinda" aiz skaitļa 1., 2., 3., 4. un 5. Vienlaikus nav saprotams, vai zīme "-" ir domāta domu zīme ar nozīmi no ..līdz .. vai mīnusa zīme, kad aprēķina starpību, kontekstā ar "aprēķina kopsummu" tur būtu liekama zīme "+".
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot saīsinājumu "nr." aiz skaitļa 136.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt risinājuma aprakstā vārdus "Mikrouzņemumu likumā", jo no konteksta saprotams, ka domāts "Mikrouzņēmumu nodokļa likums", kā arī aicinām pārlasīt anotācijas tekstu un izlabot gramatikas kļūdas.
Piedāvātā redakcija
-