Atzinums

Projekta ID
23-TA-3028
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
19.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav korekti norādīts Latvijas Nacionālā arhīva (turpmāk - LNA) nosaukums un nav pamatoti atsevišķi izdalīt Latvijas Nacionālā arhīva struktūrvienības, jo LNA ir viena  valsts pārvaldes iestāde.
LNA Iekšlietu ministrijas Informācijas centram sniedz tās ziņas, kas vajadzīgas Sodu reģistra arhīva datubāzes papildināšanai, tai skaitā tiesas nolēmumu atvasinājumus (sk. Sodu reģistra likuma 22.pantu un 23.panta 1.punktu). Sodu reģistram ir noteiktas tiesības vajadzīgās ziņas un dokumentu atvasinājumus no LNA saņemt bez maksas. Attiecīgi Sodu reģistrs ir reģistrs, kurā ziņas tiek uzkrātas un pēc tam izsniegtas institūcijām un citam personām, kam ir tiesības atbilstošās ziņas saņemt. LNA radīsies papildus administratīvais slogs, ja vienas un tās pašas ziņas un dokumentu atvasinājumi būs jāsniedz divas reizes – pēc pieprasījuma Iekšlietu ministrijas Informācijas centram un Tieslietu padomes izveidotajai komisijai, lai veiktu izvērtējumu un lemtu par atļauju personai piedalīties tiesneša vai prokurora amata kandidātu atlases procesā. Līdz ar to norma būtu precizējam, nosaka, ka LNA sniedz tikai tās ziņas, kuras nav iekļaujamas Sodu reģistrā. Savukārt gadījumos, kad informācija ir iekļaujama Sodu reģistrā, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs pieprasīs vajadzīgo informāciju, papildinās Sodu reģistra arhīva datubāzi un sniegs pieprasīto informāciju Tieslietu ministrijas izveidotajai komisijai.
Lai  LNA varētu sniegt ziņas no tā glabāšanā esošajiem arhīva dokumentiem, informācijas pieprasītājam ir jānorāda pēc iespējas precīzākus izejas datus šīs informācijas meklēšanai.
Piedāvātā redakcija
2.4. Latvijas Nacionālā arhīva  –  tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu par sodu (kopijas), ja tās nav iekļautas Sodu reģistrā, un arhīva glabātajos dokumentos esošās ziņas par personas darbību kopš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas, kas ļauj izvērtēt personas attieksmi pret izdarīto noziedzīgo nodarījumu un iespējamo ietekmi uz amata pienākumu veikšanu, sniedzot šo ziņu meklēšanai nepieciešamo informāciju.
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nav pamatoti atsevišķi izdalīt Latvijas Nacionālā arhīva struktūrvienības, jo LNA ir viena  valsts pārvaldes iestāde.
LNA Iekšlietu ministrijas Informācijas centram sniedz tās ziņas, kas vajadzīgas Sodu reģistra arhīva datubāzes papildināšanai, tai skaitā tiesas nolēmumu atvasinājumus (sk. Sodu reģistra likuma 22.pantu un 23.panta 1.punktu). Sodu reģistram ir noteiktas tiesības vajadzīgās ziņas un dokumentu atvasinājumus no LNA saņemt bez maksas. Attiecīgi Sodu reģistrs ir reģistrs, kurā ziņas tiek uzkrātas un pēc tam izsniegtas institūcijām un citam personām, kam ir tiesības atbilstošās ziņas saņemt. LNA radīsies papildus administratīvais slogs, ja vienas un tās pašas ziņas un dokumentu atvasinājumi būs jāsniedz divas reizes – pēc pieprasījuma Iekšlietu ministrijas Informācijas centram un Tieslietu padomes izveidotajai komisijai, lai veiktu izvērtējumu un lemtu par atļauju personai piedalīties tiesneša vai prokurora amata kandidātu atlases procesā. Līdz ar to norma būtu precizējam, nosaka, ka LNA sniedz tikai tās ziņas, kuras nav iekļaujamas Sodu reģistrā. Savukārt gadījumos, kad informācija ir iekļaujama Sodu reģistrā, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs pieprasīs vajadzīgo informāciju, papildinās Sodu reģistra arhīva datubāzi un sniegs pieprasīto informāciju Tieslietu ministrijas izveidotajai komisijai.
Lai  LNA varētu sniegt ziņas no tā glabāšanā esošajiem arhīva dokumentiem, informācijas pieprasītājam ir jānorāda pēc iespējas precīzākus izejas datus šīs informācijas meklēšanai.
Nacionālais dokumentārais mantojuma sastāvā ir vairāk kā 23 miljoni glabājamas vienības, kas ir sakārtotas un aprakstītas fondos pēc dokumentu iestādes, kas radījusi vai saņēmusi attiecīgos dokumentus (institūcijas nosaukuma) un sadalītas hronoloģiskās gadu robežās un meklēšana nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentos nav iespējama pēc personas vārda uzvārda, personas koda vai cita personu identificējoša parametra. Nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentos informāciju ir iespējams atrast vienīgi tad, ja ir zināma informācija par fondu, kurā informācija būtu meklējama, dokumentu veidu, kādā meklēt un hronoloģiskās robežas – gadi un vienīgi tad, ja šādu informāciju sniegs komisija LNA, būs iespējams veikt komisijai vajadzīgās informācijas meklēšanu un sniegt komisijai LNA rīcībā esošo informāciju, kas nav glabājama Sodu reģistrā. Ievērojot minēto, LNA varēs izpildīt Projekta 2.4. apakšpunktā noteikto pienākumu – sniegt LNA rīcībā esošos informāciju, vienīgi tādā apmērā, kādā būs iespējams veikt ziņu meklēšanu nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentos tādā apjomā, kādā informācijas meklēšanai vajadzīgā informācija būs norādīta komisijas pieprasījumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Projekta 3.punktā tiek paredzēts, ka komisijai vajadzīgo informāciju valsts iestādes, tai skaitā LNA un privātpersonas, sniedz bez maksas, kas radīs ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem. Piemēram, LNA sniedz maksas pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumiem Nr. 857 "Latvijas Nacionālā arhīva publisko maksas pakalpojumu cenrādis" un jebkura pieprasījuma izpilde rada izdevumus LNA. Ņemot vērā minēto, lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2.apakšpunktu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, jo publiskai pārvaldei slogu rēķina sākot no 1 euro.
Piedāvātā redakcija
-