Atzinums

Projekta ID
24-TA-16
Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
24.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Punktā aicinām vārdus “publiskas personas izveidotajā ārstniecības iestādē” aizstāt ar vārdiem “ārstniecības iestādē, kura sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus”, jo valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus iedzīvotājiem nodrošina tās Latvijas Republikā reģistrētās ārstniecības iestādes, kuras ir kvalificējušās NVD pakalpojumu sniedzēju atlases procesā. Līdz ar to nav pieņemami, ka iztrūkstošais personālresursu jautājums tiek risināts izejot no ārstniecības iestāžu dibinātāju statusa. Valsts pakalpojumu saņēmējs ir iedzīvotājs, turklāt Pacienta tiesību aizsardzības likums pacientam nosaka brīvu izvēli, kurā ārsniecības iestādē un pie kura ārsta viņam vērsties pēc palīdzības, vienīgais nosacījums- ārstniecības iestādei par minēto pakalpojumu jābūt noslēgtam līgumam ar NVD. Maksas pakalpojumus arī nenodrošina tikai privātās ārstniecības iestādes, to  dara arī publiskās, turklāt ar tendenci to īpatsvaru palielināt. VADDA ieskatā, šādam nosacījumam nav ne ekonomiska, ne ētiska, ne juridiska pamatojuma. Ar šo projektu, projekta virzītājs jau ir mēģinājis spert pirmo soli šīs nevienlīdzības mazināšanā, 1.1. punktā izsakot noteikumu 3. punktu  jaunā redakcijā, paredzot, ka turpmāk rezidentu vietu plānošanā tiek iesaistītas visas ārstniecības iestādes, kuras sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus. Līdz ar to tikai likumsakarīgi, ka arī noteikumu 28. punkts tiek precizēts līdzīgi.
 
Piedāvātā redakcija
"28. Persona, kuras apmācība rezidentūrā finansēta no valsts budžeta līdzekļiem, piecu gadu laikā pēc rezidentūras beigšanas trīs gadus normālā darba laika ietvaros (arī skaitot summāri) ir darba tiesiskajās attiecībās attiecīgajā ārstniecības personas specialitātē Latvijas Republikas teritorijā ārstniecības iestādē, kura sneidz valsts apamksātus veselības aprūpes pakalpojumus, ģimenes ārsta praksē, Veselības inspekcijā, Slimību profilakses un kontroles centrā, nodarbināta augstskolā pedagoģiskajā vai zinātniskajā darbā atbilstošās specialitātes jomā vai turpina studijas doktorantūrā, vai valsts zinātniskajā institūtā veic zinātnisko darbu attiecīgās specialitātes jomā.";
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Punktā aicinām "publiskas personas izveidotajā ārstniecības iestādē" aistāt ar vārdiem ārstniecības iestādē, kur sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus",  jo valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus iedzīvotājiem nodrošina tās Latvijas Republikā reģistrētās ārstniecības iestādes, kuras ir kvalificējušās NVD pakalpojumu sniedzēju atlases procesā. Līdz ar to nav pieņemami, ka iztrūkstošais personālresursu jautājums tiek risināts izejot no ārstniecības iestāžu dibinātāju statusa. Valsts pakalpojumu saņēmējs ir iedzīvotājs, turklāt Pacienta tiesību aizsardzības likums pacientam nosaka brīvu izvēli, kurā ārsniecības iestādē un pie kura ārsta viņam vērsties pēc palīdzības, vienīgais nosacījums- ārstniecības iestādei par minēto pakalpojumu jābūt noslēgtam līgumam ar NVD. Maksas pakalpojumus arī nenodrošina tikai privātās ārstniecības iestādes, to  dara arī publiskās, turklāt ar tendenci to īpatsvaru palielināt. VADDA ieskatā, šādam nosacījumam nav ne ekonomiska, ne ētiska, ne juridiska pamatojuma. Ar šo projektu, projekta virzītājs jau ir mēģinājis spert pirmo soli šīs nevienlīdzības mazināšanā, 1.1. punktā izsakot noteikumu 3. punktu  jaunā redakcijā, paredzot, ka turpmāk rezidentu vietu plānošanā tiek iesaistītas visas ārstniecības iestdes, kuras sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus. Līdz ar to tikai likumsakarīgi, ka arī noteikumu 28. punkts tiek precizēts līdzīgi.
 
Piedāvātā redakcija
"28. Persona, kuras apmācība rezidentūrā finansēta no valsts budžeta līdzekļiem, piecu gadu laikā pēc rezidentūras beigšanas trīs gadus normālā darba laika ietvaros (arī skaitot summāri) ir darba tiesiskajās attiecībās attiecīgajā ārstniecības personas specialitātē Latvijas Republikas teritorijā ārstniecības iestādē, kura sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, ģimenes ārsta praksē, Veselības inspekcijā, Slimību profilakses un kontroles centrā, nodarbināta augstskolā pedagoģiskajā vai zinātniskajā darbā atbilstošās specialitātes jomā vai turpina studijas doktorantūrā, vai valsts zinātniskajā institūtā veic zinātnisko darbu attiecīgās specialitātes jomā.";