Atzinums

Projekta ID
22-TA-871
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas siltumuzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
04.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
LSUA kategoriski iebilst pret Grozījumu projekta 1.13 punktā paredzētajām izmaiņām Ministru kabineta noteikumos, papildinot tos ar 26.10 apakšpunktu, kas paredz, ka lietotāji drīkst par saņemtajiem siltumenerģijas piegādes pakalpojumiem pēdējo 12 mēnešu periodā norēķināties vien 80% apmērā. LSUA atkārtoti norāda, ka rēķinu par piegādāto siltumenerģiju apmaksa 100% apmērā ir nepieciešama, lai centralizētās siltumapgādes (CSA) uzņēmumi spētu norēķināties ar kurināmā piegādātājiem. Šķeldas un dabasgāzes piegādātājiem šie MK noteikumi un tajos iestrādātā atļauja siltumenerģijas saņēmējam neveikt rēķina apmaksu pilnā apmērā nav saistoša un nav attiecināma uz kurināmā piegādes līgumiem, līdz ar to arī nav nekāda iemesla paredzēt daļēju norēķinu par pilnā apmērā piegādātu preci! Šāda punkta redakcija, īpaši energoresursu cenu strauja kāpuma laikā, ne tikai pasliktinātu CSA uzņēmumu likviditāti, bet arī radītu papildus draudus uzņēmuma maksātspējai. Papildus vēršam uzmanību, ka 26.10. apakšpunkta nosacījumi piedāvātajā redakcijā netieši aicinās lietotājus nenorēķināties par siltumenerģiju, kā rezultātā pieaugs parādu piedziņas izmaksas, pieaugs maksātnespējīgo lietotāju skaits, kā arī tiek apdraudēti godprātīgie maksātāji.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
LSUA norāda, ka tarifi tiek aprēķināti atbilstoši SPRK 2010.gada 14.aprīļa padomes lēmuma Nr.1/7 “Siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika”” (Metodika) prasībām, un tā spēkā esošā redakcija nepieļauj parādu par piegādātajiem pakalpojumiem iekļaušanu tarifā, kā arī pirms šāda grozījuma veikšanas MK noteikumos, ir nepieciešams veikt izmaiņas Metodikā.
Piedāvātā redakcija
LSUA iebilst pret šāda punkta iekļaušanu Grozījumu projektā un aicina svītrot to.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Grozījumu projekta 1.18 paredz Noteikumus papildināt ar 36.15 apakšpunktu, paredzot, ka CSA uzņēmumiem ik gadu līdz 1. novembrim ir jānorāda tīmekļvietnes adresi, kurā ir ietverta informācija par izmantotā kurināmā struktūru un ar to saistīto ikgadējo siltumnīcefekta gāzu emisiju apjomu, tostarp lietotājiem ar centralizētu siltumapgādi vai dzesēšanas sistēmu, un dažādu piemēroto nodokļu, nodevu un tarifu aprakstu. LSUA aicina svītrot šo punktu, jo šāda prasība ir izpildāma tikai, ja siltumenerģijas ražotājs un piegādātājs ir viena persona. Ir situācijas, kad piegādātājs var būt siltumtīklu operators, kas iepērk siltumenerģiju no vairākiem neatkarīgiem ražotājiem, attiecīgi, piegādātāj rīcība ir tikai informācija par siltumavotos izmantotajiem kurināmā veidiem un iepirktās siltumenerģijas apjomu. Savukārt pārējā informācija, kas saskaņā ar punkta redakciju būtu jāpublisko, ražotāju ieskatā ir komercnolēpums, kas nav izpaužams trešajām personām, un līdz ar to piegādātājam nav pieejama. Tāpat nav arī regulējuma, kas noteiktu, ka ražotājiem šādas ziņas ir jāsniedz siltumenerģijas piegādātājam.
Piedāvātā redakcija
LSUA aicina svītrot šo punktu.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Siltumenerģijas lietotājs daudzdzīvokļu dzīvojamajās mājās ir dzīvokļu īpašnieku kopība, nevis katrs dzīvokļa īpašnieks atsevišķi.
Savukārt, termins “galalietotājs”  attiecināms uz katra dzīvokļa īpašnieku atsevišķi. Tās ir fiziskas vai juridiskas personas, kam katrai atsevišķi pieder dzīvoklis, mākslinieku darbnīca vai cita telpu grupa un kam savstarpēji jādala dzīvokļu īpašnieku kopībai izrakstītais rēķins par visas ēkas patērēto siltumenerģiju.
Ņemot vērā minēto, aicinām  8.2 punktā  vārdu “lietotājs” aizstāt ar vārdu  “galalietotājs”.
 
Piedāvātā redakcija
Daudzdzīvokļu un nedzīvojamajās ēkās, kurās, neskaitot koplietošanas telpu grupas, atrodas vairākas citas telpu grupas, kam savstarpēji jādala rēķins par patērēto siltumenerģiju, ēkas īpašnieks, dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvarota persona, kura darbojas visu dzīvojamās mājas īpašnieku vārdā, vai piegādātājs (tiešo norēķinu gadījumā) sadala ēkā patērēto siltumenerģijas apjomu, izmantojot galalietotāju dzīvokļos, mākslinieku darbnīcās vai nedzīvojamajās telpās uzstādīto siltumenerģijas skaitītāju rādījumus. Ja siltumenerģijas skaitītāju uzstādīšana nav tehniski iespējama vai nav rentabla, izmanto siltuma maksas sadalītājus. Karstā ūdens patēriņa noteikšanai dzīvoklī, nedzīvojamajā telpā vai mākslinieka darbnīcā izmanto karstā ūdens patēriņa skaitītājus.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Grozījumu projekta 1.10. punkts paredz noteikt papildus prasības piegādātāja siltumenerģijas skaitītājiem. Savukārt Grozījumu projekta 1.6., 1.8. un 1.11. piedāvātajās Noteikumu punktu (8.4, 8.6 un 10.) redakcijās ir minēti "siltumenerģijas skaitītāji", kas, atbilstoši punktu redakcijām, ir ēkas iekšienē uzstādītie skaitītāji un tiem noteiktās prasības nav attiecināmas uz piegādātāja siltumenerģijas skaitītājiem. Lai novērstu iespējamās neskaidrības noteikumu piemērošanā, jaucot piegādātāja skaitītāju, kas uzskaita visas ēkas siltumenerģijas patēriņu, ar individuālajiem skaitītājiem, kas uzskaita atsevišķu telpu vai telpu grupu siltumenerģijas patēriņu ēkā, LSUA aicina minētajos punktos terminam “siltumenerģijas skaitītājs” priekšā pievienot vārdu “individuālais”, tādejādi attiecinot punktu prasības uz “individuālajiem siltumenerģijas skaitītājiem”.
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu 8.2 punktā minēto individuālo siltumenerģijas skaitītāju un siltuma maksas sadalītāju iegādi, uzstādīšanu, nomaiņu, remontu un apkopi daudzdzīvokļu un nedzīvojamajās ēkās, kurās, neskaitot koplietošanas telpu grupas, atrodas vairākas citas telpu grupas, kam savstarpēji jādala rēķins par patērēto siltumenerģiju, nodrošina ēkas īpašnieks.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Grozījumu projekta 1.10. punkts paredz noteikt papildus prasības piegādātāja siltumenerģijas skaitītājiem. Savukārt Grozījumu projekta 1.6., 1.8. un 1.11. piedāvātajās Noteikumu punktu (8.4, 8.6 un 10.) redakcijās ir minēti "siltumenerģijas skaitītāji", kas, atbilstoši punktu redakcijām, ir ēkas iekšienē uzstādītie skaitītāji un tiem noteiktās prasības nav attiecināmas uz piegādātāja siltumenerģijas skaitītājiem. Lai novērstu iespējamās neskaidrības noteikumu piemērošanā, jaucot piegādātāja skaitītāju, kas uzskaita visas ēkas siltumenerģijas patēriņu, ar individuālajiem skaitītājiem, kas uzskaita atsevišķu telpu vai telpu grupu siltumenerģijas patēriņu ēkā, LSUA aicina minētajos punktos terminam “siltumenerģijas skaitītājs” priekšā pievienot vārdu “individuālais”, tādējādi attiecinot punktu prasības uz “individuālajiem siltumenerģijas skaitītājiem”.
Piedāvātā redakcija
Ēkas īpašnieks, dzīvokļu īpašnieku kopība vai tās pilnvarota persona, kura darbojas visu dzīvojamās mājas īpašnieku vārdā, nodrošina, ka turpmāk uzstādāmo individuālo siltumenerģijas skaitītāju vai siltuma maksas sadalītāju rādījumi ir nolasāmi attālināti.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Grozījumu projekta 1.10. punkts paredz noteikt papildus prasības [..] piegādātāja siltumenerģijas skaitītājiem[..]. Savukārt Grozījumu projekta 1.6., 1.8. un 1.11. piedāvātajās Noteikumu punktu (8.4, 8.6 un 10.) redakcijās ir minēti [..] siltumenerģijas skaitītāji [..], kas, atbilstoši punktu redakcijām, ir ēkas iekšienē uzstādītie skaitītāji un tiem noteiktās prasības nav attiecināmas uz piegādātāja siltumenerģijas skaitītājiem. Lai novērstu iespējamās neskaidrības noteikumu piemērošanā, jaucot piegādātāja skaitītāju, kas uzskaita visas ēkas siltumenerģijas patēriņu, ar individuālajiem skaitītājiem, kas uzskaita atsevišķu telpu vai telpu grupu siltumenerģijas patēriņu ēkā, LSUA aicina minētajos punktos terminam “siltumenerģijas skaitītājs” priekšā pievienot vārdu “individuālais”, tādējādi attiecinot punktu prasības uz “individuālajiem siltumenerģijas skaitītājiem”.
Piedāvātā redakcija
Individuālos siltumenerģijas skaitītājus uzstāda saskaņā ar pieslēgšanas tehniskajiem noteikumiem, ņemot vērā ēkas enerģijas patēriņa monitoringam nepieciešamo datu nodrošināšanu.