Projekta ID
21-TA-1043Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izvērtējot informatīvo ziņojumu, ir secināms, ka I.posmam (no 2021.gada 22.novembra līdz 2022.gada 17.janvārim) VALIC veiks nepieciešamo testu iegādi, piemērojot Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) 8.panta septītās daļas 3.punktu jeb sarunu procedūru bez sākotnējās publikācijas, noslēdzot vispārīgo vienošanos ar vairākiem pretendentiem. Turklāt “[p]ēc I.posma uzsākšanas tiks izvērtēti rezultāti un nepieciešamības gadījumā lemts par paštestu turpmāku vai plašāku izmantošanu [..]”.
Norādām, ka saskaņā ar PIL 8.panta septītās daļas 3.punktu pasūtītājs ir tiesīgs piemērot sarunu procedūru (bez sākotnējās publikācijas), ja tam neparedzamu ārkārtas apstākļu rezultātā objektīvi radusies situācija, kurā steidzamības dēļ nav iespējams piemērot atklātu konkursu, slēgtu konkursu vai konkursa procedūru ar sarunām; minētie apstākļi, kas pamato ārkārtas situāciju, nedrīkst būt atkarīgi no pasūtītāja darbības. Kā ir norādījusi Eiropas Komisija un Eiropas Savienības tiesa, sarunu procedūras bez publikācijas piemērošana ir jāinterpretē ļoti šauri/ierobežojoši. Lai to piemērotu, kumulatīvi ir jāizpildās visiem kritērijiem: 1) pasūtītājam iepriekš neparedzami iemesli, 2) ārkārtēja steidzamība, kas liedz ievērot vispārējos termiņus, t.sk. saīsinātos termiņus, 3) šādu procedūru izmanto tikai tik lielā mērā, cik tas noteikti nepieciešams, proti, līdz tiek rasti pastāvīgi risinājumi. Līdz ar to sarunu procedūras piemērošana jau pēc būtības paredz, ka gadījumā, ja pasūtītājam šāda vajadzība varētu būt ilgākā periodā, līdz ar sarunu procedūras rīkošanu vienlaikus tiek rīkota kāda no PIL noteiktajām atklātajām iepirkuma procedūrām, lai tādējādi sasniegtu PIL 2.pantā noteiktos likuma mērķus: 1) iepirkumu atklātums, 2) piegādātāju brīva konkurence, kā arī vienlīdzīga un taisnīga attieksme pret tiem, 3) pasūtītāja līdzekļu efektīva izmantošana, maksimāli samazinot tā riskus.
Ievērojot iepriekš minēto un to, ka no informatīvā ziņojuma nav viennozīmīgi secināms, ka VALIC noslēgtās vispārīgās vienošanās, pamatojoties uz PIL 8.panta septītās daļas 3.punktu, netiks izmantotas kā pastāvīgs risinājums, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, norādot, ka gadījumā, ja I.posma norises laikā tiks secināts, ka šādi testi būs nepieciešami ilgākā laika periodā, šādu vajadzību nodrošināšana tiks veikta, piemērojot kādu no PIL noteiktajām atklātajām iepirkuma procedūrām.
Norādām, ka saskaņā ar PIL 8.panta septītās daļas 3.punktu pasūtītājs ir tiesīgs piemērot sarunu procedūru (bez sākotnējās publikācijas), ja tam neparedzamu ārkārtas apstākļu rezultātā objektīvi radusies situācija, kurā steidzamības dēļ nav iespējams piemērot atklātu konkursu, slēgtu konkursu vai konkursa procedūru ar sarunām; minētie apstākļi, kas pamato ārkārtas situāciju, nedrīkst būt atkarīgi no pasūtītāja darbības. Kā ir norādījusi Eiropas Komisija un Eiropas Savienības tiesa, sarunu procedūras bez publikācijas piemērošana ir jāinterpretē ļoti šauri/ierobežojoši. Lai to piemērotu, kumulatīvi ir jāizpildās visiem kritērijiem: 1) pasūtītājam iepriekš neparedzami iemesli, 2) ārkārtēja steidzamība, kas liedz ievērot vispārējos termiņus, t.sk. saīsinātos termiņus, 3) šādu procedūru izmanto tikai tik lielā mērā, cik tas noteikti nepieciešams, proti, līdz tiek rasti pastāvīgi risinājumi. Līdz ar to sarunu procedūras piemērošana jau pēc būtības paredz, ka gadījumā, ja pasūtītājam šāda vajadzība varētu būt ilgākā periodā, līdz ar sarunu procedūras rīkošanu vienlaikus tiek rīkota kāda no PIL noteiktajām atklātajām iepirkuma procedūrām, lai tādējādi sasniegtu PIL 2.pantā noteiktos likuma mērķus: 1) iepirkumu atklātums, 2) piegādātāju brīva konkurence, kā arī vienlīdzīga un taisnīga attieksme pret tiem, 3) pasūtītāja līdzekļu efektīva izmantošana, maksimāli samazinot tā riskus.
Ievērojot iepriekš minēto un to, ka no informatīvā ziņojuma nav viennozīmīgi secināms, ka VALIC noslēgtās vispārīgās vienošanās, pamatojoties uz PIL 8.panta septītās daļas 3.punktu, netiks izmantotas kā pastāvīgs risinājums, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, norādot, ka gadījumā, ja I.posma norises laikā tiks secināts, ka šādi testi būs nepieciešami ilgākā laika periodā, šādu vajadzību nodrošināšana tiks veikta, piemērojot kādu no PIL noteiktajām atklātajām iepirkuma procedūrām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka laika posmā, kamēr notiek šajā ziņojumā minētā iepirkuma veikšana VALIC, kā arī iegādāto paštestu piegāde un izsniegšana, paštestu ieviešanas uzsākšana izglītības sistēmā tiks veikta, iepriekš (Ministru kabineta 2021.gada 21.septembra sēdē Nr.62 apstiprinātā informatīvā ziņojuma “Priekšlikumi Covid-19 testēšanas politikas izmaiņām”) testēšanai piešķirtā finansējuma ietvaros un paštestus izglītības iestādēm nodrošinās izglītības sektora skrīninga nodrošināšanai piesaistītās laboratorijas. Lūdzam skaidrot, kāds tiesiskais pamats ir piesaistītajām laboratorijām nodrošināt izglītības iestādes ar paštestiem un kādā kārtībā tas tiks nodrošināts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši informatīvajā ziņojumā norādītajam paštestu uzglabāšanu, loģistiku un izsniegšanu realizēs institūcijas atbilstoši kompetencei, kas noteikta Ministru kabineta 2021.gada 13.maija noteikumos Nr.308 “Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem”. Savukārt informatīvajam ziņojumam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma (turpmāk – protokollēmums) projekta 10.un 11.punktā noteikta atšķirīga kārtība, proti, Izglītības un zinātnes ministrijai paredzēts uzdevums sadarbībā ar pašvaldību civilās aizsardzības komisijām koordinēt paštestu izsniegšanu, kā arī ministrijām organizēt paštestu piegādi no Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra (turpmāk – VALIC) noliktavām savas nozares institūcijām un kapitālsabiedrībām.
Līdz ar to vēršam uzmanību, ka veidojas pretruna starp informatīvajā ziņojumā un tam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 10.un 11.punktā noteikto, ko lūdzam novērst. Ja nepieciešama atšķirīga kārtība paštestu izsniegšanai/piegādei (tāda, kā paredzēta protokollēmuma 10.un 11.punktā) nekā noteikta Ministru kabineta 2021.gada 13.maija noteikumos Nr.308 “Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem”, attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos veicami grozījumi un precizējams protokollēmuma 8.punkts.
Tāpat lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 10.punktu, vārdus “pašvaldību civilās aizsardzības komisijām” aizstājot ar vārdu “pašvaldībām”.
Līdz ar to vēršam uzmanību, ka veidojas pretruna starp informatīvajā ziņojumā un tam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 10.un 11.punktā noteikto, ko lūdzam novērst. Ja nepieciešama atšķirīga kārtība paštestu izsniegšanai/piegādei (tāda, kā paredzēta protokollēmuma 10.un 11.punktā) nekā noteikta Ministru kabineta 2021.gada 13.maija noteikumos Nr.308 “Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem”, attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos veicami grozījumi un precizējams protokollēmuma 8.punkts.
Tāpat lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 10.punktu, vārdus “pašvaldību civilās aizsardzības komisijām” aizstājot ar vārdu “pašvaldībām”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Aizsardzības ministrijai jau šobrīd ar diviem Ministru kabineta rīkojumiem (MK 11.01.2021. rīk. Nr. 18 un MK 24.02.2021. rīk. Nr. 114) no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem ir piešķirti 14 688 106 euro, no kuriem faktiski ar FM rīkojumiem pārdalīti 10 971 370 euro. Ņemot vērā iepriekš minēto uzskatām, ka primāri sadarbībā ar Aizsardzības ministriju ir jāpārskata iespēju novirzīt finansējumu no jau piešķirtiem līdzekļiem gadījumā, ja piešķirtais finansējums 2021.gadam netiks apgūts pilnā apmērā.
Atzīmējam, ka Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs testu iegādi veic atbilstoši iepirkumu rezultātiem un noslēgtiem līgumiem par piegādēm, attiecīgi nav saprotams, kādi avansa norēķini ir minēti protokollēmuma 6.punktā. Aizsardzības ministrijai 2021.gadā finansējums būtu jāpieprasa atbilstoši tam apjomam, kādu iespējams 2021.gadā iegādāties.
Ņemot vērā minēto, informatīvais ziņojums un protokollēmuma projekts ir precizējams sadarbībā ar Aizsardzības ministriju.
Atzīmējam, ka Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs testu iegādi veic atbilstoši iepirkumu rezultātiem un noslēgtiem līgumiem par piegādēm, attiecīgi nav saprotams, kādi avansa norēķini ir minēti protokollēmuma 6.punktā. Aizsardzības ministrijai 2021.gadā finansējums būtu jāpieprasa atbilstoši tam apjomam, kādu iespējams 2021.gadā iegādāties.
Ņemot vērā minēto, informatīvais ziņojums un protokollēmuma projekts ir precizējams sadarbībā ar Aizsardzības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ievērojot izteikto iebildumu attiecībā uz informatīvo ziņojumu par sarunu procedūras piemērošanu, lūdzam atbilstoši precizēt arī protokollēmuma 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
"3. Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centram organizēt 7 074 078 gab. paštestu iegādi I. posmam, piemērojot Publisko iepirkumu likuma 8. panta septītās daļas 3. punktu."