Atzinums

Projekta ID
23-TA-2405
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti iesakām pārskatīt anotācijas 1.3. apakšsadaļu, nodrošināt, ka tiek sniegts pilnīgs noteikumu projekta skaidrojums par visu noteikumu projektu un no tā izrietošajiem grozījumiem, to nepieciešamību, mērķi. Vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijā, ņemot vērā izmaiņas projektā, kas nodots atkārtotajā saskaņošanā, nav ietverts pilnīgs pamatojums visiem projektā paredzētajiem grozījumiem Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i.  investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi). Piemēram, bet ne tikai, līdzīgi kā iepriekš, lūdzam skaidrot noteikumu papildināšanu ar 33.6 punkta nepieciešamību un mērķi, kā arī ietekmi uz finansējuma saņēmējiem un gala labuma guvējiem un jau uzsāktajiem projektiem, ja tādi ir. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai šāds grozījums negatīvi neietekmē personu jau iegūtās tiesības un vai attiecīgās personas ir informētas par iespējamo grozījumu un tās brīvprātīgi piekritušas šādam grozījumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, atkārtoti aicinām aizpildīt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar atbilstošu informāciju par konkrēto prasību ieviešanu noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā atbilstoši tā redakcijai ieviestas Eiropas Savienības regulu prasības, tostarp noteikumu projektā ir ietvertas atsauces uz regulu normām. Kā pareizi skaidrots izziņā, regulas ir tieši piemērojamas un tās, atšķirībā no direktīvām, nav jāpārņem nacionālajos tiesību aktos, proti, tās ir daļa no Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālo tiesību kopuma un tās ir aizliegts pārrakstīt. Vienlaikus norādām, ka tai pašā laikā ir jānodrošina regulu tieša piemērošana katrā dalībvalstī un iespējams var būt nepieciešami pasākumi regulas ieviešanai (piemēram, lai noteiktu kompetento iestādi, noteiktu administratīvo procedūru regulā noteiktu pasākumu īstenošanai u.c.). Dalībvalstij ir arī pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos. Citstarp arī atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības ir regulas prasību ieviešana, jo tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, aicinām aizpildīt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, ievērojot, ka, piemēram:
1) noteikumu projekta 7. punktā (noteikumu 10.4. apakšpunkts) ieviests Komisijas 2021. gada 28. septembra Deleģētās regulas Nr. 2021/2106, ar kuru, nosakot Atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu ES 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu pielikums;
2) noteikumu projekta 12. punktā (noteikumu 23.4. apakšpunkts) ieviests Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61. pants;
3) noteikumu projekta 22. punktā (noteikumu 34.2 punkts) ieviesta Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula ES Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projektu, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 131. punktam noteikumu projektā var ietvert atsauces uz citām noteikumu projekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, nav tulkoti latviešu valodā un attiecīgi publiskoti, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo soft law (dokumentiem, kas pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka rekomendācijas, vadlīnijas un tamlīdzīgi dokumenti ir piemērojami kā saistošo tiesību aktu normu interpretācijas palīglīdzeklis.
Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu 57.13. apakšpunktā (noteikumu projekta 58. punktā) svītrot atsauci uz Eiropas Komisijas paziņojumu, kas tāpat kā Eiropas Komisijas paziņojumi, vadlīnijas u.tml. dokumenti, līdzīgi kā politikas plānošanas dokumenti Latvijā, nav indivīdiem juridiski saistoši. Gadījumā, ja atsauce ir nepieciešama, lūdzam to skaidrot, pamatot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-