Atzinums

Projekta ID
23-TA-1542
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
20.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Valsts kanceleja uztur savu 11.09.2023. izteikto iebildumu, proti:

“Indikatīvajā dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānā 2023.-2027. gadam (turpmāk – plāns) prasīto papildus valsts budžeta līdzekļu apmērs būtiski pārsniedz šobrīd paredzēto, pie kam plānā nav sniegts pamatojums izmaksu pieaugumam. 2023. gada 8. augustā Finanšu ministrijas vēstulē 3.2-16/2-9 / 2595, kas adresēta VAS “Latvijas dzelzceļš” un Satiksmes ministrijai, jau tika norādīts uz minēto, kā arī lūgts pārskatīt pamatdarbības ieņēmumu un izmaksu prognozes, lai finanšu līdzsvara nodrošināšanai nepieciešamais finansējuma apmērs nepārsniegtu 2022.gada līmeni, un sniegt informāciju, kāda daļa no pārskatītajām pamatdarbības izmaksām attiecas tieši uz valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanu, norādot šo daļu katrai izmaksu pozīcijai.
Salīdzinot ar iepriekšējā perioda plānu nozare ir piedzīvojusi būtiskas tirgus izmaiņas, kas ilgtermiņā ietekmēs infrastruktūras noslodzi, un uzņēmuma ienākumus. Sekojoši, iesniegtajā plānā būtu jāietver piedāvājums par nepieciešamajām Valdības stratēģiskajām izvēlēm, lai ilgtermiņā nodrošinātu infrastruktūras efektīvu izmantošanu (atdeve) un  infrastruktūras pārvaldītāja finanšu stabilitāti.  
Lūdzam minēto iekļaut plānā.”

Satiksmes ministrija atsaucas uz to, ka “Detalizēta informācija un analīze par iebildumā norādīto problemātiku ir iekļauta informatīvajā ziņojumā "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" turpmāko darbību” (23-TA-480), kas ir iesniegts VK, bet vēl nav izskatīts MK sēdē”, tomēr minētais ziņojums netika saskaņots no Finanšu ministrijas puses un vairāk kā gadu pēc tā, ka saskaņojumu panākt neizdevās, nav ticis izskatīts Ministru kabinetā. Tādēļ lūdzam neatsaukties uz šo informatīvo ziņojumu, bet iekļaut norādīto informāciju Indikatīvajā dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānā 2023.g. – 2027. gadam, aktualizējot to atbilstoši 2024. gada situācijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt to, vai visos dzelzceļa infrastruktūras posmos ir nepieciešams nodrošināt pielikumā norādīto pieļaujamo ātrumu, īpaši vēršot uzmanību uz tiem iekšzemes dzelzceļa posmiem, kuros jau ilgstoši nenotiek dzelzceļa pasažieru pārvadājumi (Krustpils - Jelgava, Tukums II – Jelgava, Tukums II – Ventspils, u.t.t), ņemot vērā iespējamību veikt dzelzceļa pasažieru pārvadājumus attiecīgajos maršrutos (kas pēc būtības ir sabiedriskā transporta valsts pasūtījums, kas būtu jādefinē Satiksmes ministrijai kā par nozari atbildīgajai ministrijai)  un to, ka pieļaujamais ātrums būtu nosakāms līmenī, kas atbilst valsts pasūtījumam pēc pasažieru pārvadājumiem un infrastruktūras izmantošanai pašlaik un vidējā termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot un savstarpēji saskaņot ziņojuma dažādās sadaļās esošo informāciju par turpmākajos gados nepieciešamo valsts budžeta finansējumu, piemēram, ziņojuma otrajā pielikumā un ziņojuma tabulā Nr.10 ietverto informāciju par bāzes scenārijā nepieciešamo valsts budžeta finansējumu un ziņojuma tabulā Nr.13 ietverto informāciju par bāzes scenārijā nepieciešamo valsts budžeta finansējumu. Ziņojuma tabulā Nr.10 finansējums valsts budžetā neiekļautais dotācijas apmērs pasažieru pārvadājumu izmaksu segšanai norādīts 14 902,2 tūkstošos euro, bet otrajā pielikumā norādīts, ka 2025.gadam nepieciešamajā valsts budžeta finansējumā (14 902,2 tūkstošos euro) ietilpst arī finansējums pasažieru pārvadātāja dzelzceļa jaudas sadalei, savukārt, tabulā Nr.13 finansējums pasažieru pārvadātāja dzelzceļa jaudas sadalei (maksājums AS Pasažieru vilciens, dotācijas gala saņēmējs LRN) ir norādīts kā iekļauts plānotajā valsts budžeta finansējumā.
Piedāvātā redakcija
-