Projekta ID
21-TA-1420Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
18.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(4) Pašvaldība nepiemēro ielu nodevu atbilstoši ceļu nodevu regulējošajiem normatīvajiem aktiem tiem transportlīdzekļiem, kuriem atbilstoši pašvaldību saistošajiem noteikumiem tiek atļauta iebraukšanas zemo emisiju zonā vai bezemisiju zonā.
Iebildums
Likumprojekta 18. panta ceturtā daļa noteic, ka pašvaldība nepiemēro ielu nodevu atbilstoši ceļu nodevu regulējošajiem normatīvajiem aktiem tiem transportlīdzekļiem, kuriem atbilstoši pašvaldību saistošajiem noteikumiem tiek atļauta iebraukšanas zemo emisiju zonā vai bezemisiju zonā.
Vēršam uzmanību, ka bezemisiju un zemo emisiju zonu noteikšana ir nesaraujami saistīta ar ielu nodevu piemērošanu, ko plānots ieviest ar Saeimā iesniegto likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (Nr. 879/Lp14), ņemot vērā, ka ar ielu nodevām ir iespējams finansēt bezemisiju un zemo emisiju zonu ieviešanu. Likumprojekta izziņā pie Satiksmes ministrijas iebilduma Klimata un enerģētikas ministrija arī norādījusi uz bezemisiju un zemo emisiju zonu saistību ar ielu nodevu, proti, pašvaldība varēs noteikt zemo emisiju zonu, kur, piemēram, ierobežos 20 gadus vecu automašīnu iebraukšanu, vienlaikus ļaujot tām iebraukt, ja tiek samaksāta ielu nodeva atbilstoši Ceļu nodevu likumam. Tādā veidā realizējot "Piesārņotājs maksā" principu. Attiecīgi ielu nodeva 0 EUR apmērā būtu jānosaka visiem pārējiem automobiļiem, kas ir jaunāki par 20 gadiem vai arī jāparedz atbrīvojums.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt likumprojekta 18. panta ceturto daļu.
Vēršam uzmanību, ka bezemisiju un zemo emisiju zonu noteikšana ir nesaraujami saistīta ar ielu nodevu piemērošanu, ko plānots ieviest ar Saeimā iesniegto likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (Nr. 879/Lp14), ņemot vērā, ka ar ielu nodevām ir iespējams finansēt bezemisiju un zemo emisiju zonu ieviešanu. Likumprojekta izziņā pie Satiksmes ministrijas iebilduma Klimata un enerģētikas ministrija arī norādījusi uz bezemisiju un zemo emisiju zonu saistību ar ielu nodevu, proti, pašvaldība varēs noteikt zemo emisiju zonu, kur, piemēram, ierobežos 20 gadus vecu automašīnu iebraukšanu, vienlaikus ļaujot tām iebraukt, ja tiek samaksāta ielu nodeva atbilstoši Ceļu nodevu likumam. Tādā veidā realizējot "Piesārņotājs maksā" principu. Attiecīgi ielu nodeva 0 EUR apmērā būtu jānosaka visiem pārējiem automobiļiem, kas ir jaunāki par 20 gadiem vai arī jāparedz atbrīvojums.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt likumprojekta 18. panta ceturto daļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
2) valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" attiecībā uz kuģu reģistrā reģistrējamo iekšējo ūdensceļu kuģu motoriem;
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumu Nr. 1047 “Noteikumi par autoceļiem neparedzētās mobilās tehnikas iekšdedzes motoru radīto piesārņojošo vielu emisiju gaisā” 62.2. apakšpunktu VSIA “Latvijas Jūras administrācija” kompetence reducējas uz karoga valsts kontroles ietvaros veiktu uz kuģa uzstādītu motoru atbilstības pārbaudi, neaptverot nekādas citas ar tirgus uzraudzību saistītas darbības (korektīvu darbību pieprasīšanu, lēmumu pieņemšanu par preču izņemšanu no tirgus vai tml.). Informējam, ka VSIA “Latvijas Jūras administrācija” rīcībā nav tādu resursu, lai tiešā veidā īstenotu visas tirgus uzraudzības iestādes pilnvaras. VSIA “Latvijas Jūras administrācija” lomai attiecībā uz kuģu reģistrā reģistrējamo iekšējo ūdensceļu kuģu motoru tirgus uzraudzību vajadzētu aprobežoties ar atbalsta funkcijām, veicot uz kuģa uzstādītu motoru atbilstības pārbaudi, un neatbilstības konstatācijas gadījumā informējot par to Patērētāju tiesību aizsardzības centru.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt likumprojekta 22. panta septītās daļas 2. punktu. Gadījumā, ja arī tāda iestāde, kas veic iepriekš aprakstītās atbalsta funkcijas, Regulas Nr. 2019/1020 izpratnē ir atzīstama par tirgus uzraudzības iestādi, Satiksmes ministrija neiebilst, ka likumprojekta 22. panta septītās daļas 2. punkts netiek izslēgts, bet tiek atbilstoši precizēts, izsakot piedāvātajā redakcijā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt likumprojekta 22. panta septītās daļas 2. punktu. Gadījumā, ja arī tāda iestāde, kas veic iepriekš aprakstītās atbalsta funkcijas, Regulas Nr. 2019/1020 izpratnē ir atzīstama par tirgus uzraudzības iestādi, Satiksmes ministrija neiebilst, ka likumprojekta 22. panta septītās daļas 2. punkts netiek izslēgts, bet tiek atbilstoši precizēts, izsakot piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
2) valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija", veicot kuģu reģistrā reģistrējamo iekšējo ūdensceļu kuģu motoru atbilstības noteiktajām prasībām pārbaudi;
3.
Likumprojekts
(3) Pašvaldība saistošajos noteikumos var noteikt atvieglojumus un atbrīvojumus no pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām attiecībā uz aizliegumu zemo emisiju zonā un bezemisiju zonā iebraukt noteiktiem transportlīdzekļiem.
Priekšlikums
Likumprojekta 18. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldība saistošajos noteikumos var noteikt atvieglojumus un atbrīvojumus no pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām attiecībā uz aizliegumu zemo emisiju zonā un bezemisiju zonā iebraukt noteiktiem transportlīdzekļiem.
Vēršam uzmanību, ka bezemisiju un zemo emisiju zonu noteikšana ir nesaraujami saistīta ar ielu nodevu piemērošanu, ko plānots ieviest ar Saeimā iesniegto likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (Nr. 879/Lp14), ņemot vērā, ka ar ielu nodevām ir iespējams finansēt bezemisiju un zemo emisiju zonu ieviešanu. Likumprojekta izziņā pie Satiksmes ministrijas iebilduma Klimata un enerģētikas ministrija arī norādījusi uz bezemisiju un zemo emisiju zonu saistību ar ielu nodevu, proti, pašvaldība varēs noteikt zemo emisiju zonu, kur, piemēram, ierobežos 20 gadus vecu automašīnu iebraukšanu, vienlaikus ļaujot tām iebraukt, ja tiek samaksāta ielu nodeva atbilstoši Ceļu nodevu likumam. Tādā veidā realizējot "Piesārņotājs maksā" principu. Attiecīgi ielu nodeva 0 EUR apmērā būtu jānosaka visiem pārējiem automobiļiem, kas ir jaunāki par 20 gadiem vai arī jāparedz atbrīvojums.
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta "Ceļu nodevu likums" 19. pants jau nosaka atvieglojumus un atbrīvojumus no ielu nodevas maksāšanas. Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt likumprojekta 18.panta trešo daļu vai salāgot to ar likumprojekta "Ceļu nodevu likums" 19. pantu.
Vēršam uzmanību, ka bezemisiju un zemo emisiju zonu noteikšana ir nesaraujami saistīta ar ielu nodevu piemērošanu, ko plānots ieviest ar Saeimā iesniegto likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (Nr. 879/Lp14), ņemot vērā, ka ar ielu nodevām ir iespējams finansēt bezemisiju un zemo emisiju zonu ieviešanu. Likumprojekta izziņā pie Satiksmes ministrijas iebilduma Klimata un enerģētikas ministrija arī norādījusi uz bezemisiju un zemo emisiju zonu saistību ar ielu nodevu, proti, pašvaldība varēs noteikt zemo emisiju zonu, kur, piemēram, ierobežos 20 gadus vecu automašīnu iebraukšanu, vienlaikus ļaujot tām iebraukt, ja tiek samaksāta ielu nodeva atbilstoši Ceļu nodevu likumam. Tādā veidā realizējot "Piesārņotājs maksā" principu. Attiecīgi ielu nodeva 0 EUR apmērā būtu jānosaka visiem pārējiem automobiļiem, kas ir jaunāki par 20 gadiem vai arī jāparedz atbrīvojums.
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta "Ceļu nodevu likums" 19. pants jau nosaka atvieglojumus un atbrīvojumus no ielu nodevas maksāšanas. Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt likumprojekta 18.panta trešo daļu vai salāgot to ar likumprojekta "Ceļu nodevu likums" 19. pantu.
Piedāvātā redakcija
-