Atzinums

Projekta ID
23-TA-691
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar anotācijas 5. sadaļā ietverto informāciju projektā ir pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2018/2001) prasības. Attiecīgi projekta beigās ietvert informatīvo atsauci uz minēto direktīvu saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 162.1. apakšpunktu un 163.-168. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 1.3. apakšpunktu nepieciešams precizēt atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 37.8 panta sestajā daļā noteiktajam pilnvarojumam, jo tas neparedz elektroenerģijas kopīgošanas līguma slēgšanā iesaistīt sistēmas operatoru. Tādējādi projekta 1.3. apakšpunktā nepieciešams svītrot vārdus “vai sistēmas operatoru”. Vienlaikus piedāvājam izvērtēt projektā paredzēto regulējumu saistībā ar to, ka sistēmas operators ir interpretējams kā tehniska uzraugošā institūcija, nevis elektroenerģijas kopīgošanas līguma puse. Sistēmas operatoram projektā regulējumu var veidot atbilstoši projekta 1.2. un 1.7. apakšpunktā noteiktajam pilnvarojumam, tādēļ kritiski ir vērtējams arī projekta 43. punktā noteiktais par līguma slēgšanu starp energokopienu un sistēmas operatoru, jo šādā līgumā nevar iekļaut tiesību un pienākumu regulējumu, kas noteikti vai būtu jānosaka ar ārējo normatīvo aktu – likumu vai Ministru kabineta noteikumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 47. punkta ievaddaļu nepieciešams precizēt atbilstoši Administratīvā procesa likuma (turpmāk – APL) 56. pantā noteiktajam par iesniegumu iestādei. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši tiesību normu hierarhijai un APL 3. panta pirmajai daļai tiesiskais regulējums Ministru kabineta noteikumos nevar atšķirties no APL paredzētā regulējuma. Tādējādi projektā iesnieguma iesniegšanai jāparedz dažādi alternatīvi risinājumi. Līdzīgi nepieciešams precizēt arī projekta 49. un 50. punktu, 54.1.apakšpunktu, kuros tiek paredzēta privātpersonas un iestādes saziņa tikai ar ERIS starpniecību.  
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka projekta 48.3. apakšpunktu par juridiskās personas statūtu vērtēšanu energokopienas reģistrēšanas iesnieguma izvērtēšanas procesā nepieciešams precizēt vai svītrot. Vēršam uzmanību, ka jebkura komersanta darbības mērķis atbilstoši Komerclikuma 1. panta otrajā daļā noteiktajam ir peļņas gūšana. Tādējādi jebkādu komersanta statūtos noteikto regulējumu, piemēram, par dividenžu un peļņas sadali subjektīvi var interpretēt kā neatbilstošu Enerģētikas likumā noteiktajiem mērķiem, jo 17.1 panta otrā daļa paredz, ka energokopienas primārais darbības mērķis nav peļņas gūšana. Ievērojot minēto, šāda norma – formāla mērķu norādīšana projektā precīzi nenosaka tās piemērošanas robežas, bet vienlaikus jebkuram komersantam var noteikt reģistrācijas atteikumu. Projekta anotācijā šāds energokopienas reģistrēšanas nosacījums netiek skaidrots. Piedāvājam atteikties no juridiskās personas statūtu vērtēšanas energokopienas reģistrēšanas procesā, jo nav pamats apšaubīt Uzņēmumu reģistrā reģistrētu juridiskās personas statūtu tiesiskumu un atbilstību noteiktam (komersanti, biedrības, nodibinājumi, utt.) normatīvajam regulējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 49. punkta ievaddaļu nepieciešams precizēt atbilstoši APL 64. panta pirmajā daļā noteiktajam par iesnieguma izskatīšanas termiņu. Ministru kabineta noteikumi administratīvajā procesā var noteikt iesnieguma izskatīšanai īsāku termiņu, nevis termiņa skaitīšanas nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 52. punktu nepieciešams svītrot, jo bez īpaša pamatojuma nebūtu pieļaujami energokopienas reģistrācijas spēkā stāšanās termiņu noteikt atšķirīgu no APL 70. panta pirmajā daļā paredzētā – administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Turklāt tiesiskā regulējuma skaidrojumā projekta anotācijā tiek norādīts, ka elektroenerģijas energokopienas reģistrācija stājas spēkā APL noteiktajā kārtībā. Tieslietu ministrija piekrīt šādam skaidrojumam, jo administratīvais process iestādē pilnā apjomā notiek atbilstoši APL noteiktajam regulējumam, neatkarīgi no tā, vai šādā projektā tas tiek minēts vai ne un projektā šī norma ir jāsvītro.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka projektā, ņemot vērā anotācijā ietvertos skaidrojumus, šķiet, varētu būt pārņemtas arī kādas Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2019/944) prasības (skat., piemēram: "Direktīvas 2019/944 4. pants paredz to, ka dalībvalstis nodrošina, ka visi lietotāji var iegādāties elektroenerģiju no pašu izvēlētā piegādātāja, un nodrošina, ka visiem lietotājiem var vienlaicīgi būt vairāk nekā viens elektroenerģijas piegādes līgums, tāpēc nebūtu jāierobežo elektroenerģijas energokopienu biedri un aktīvie lietotāju, kas rīkojas kopīgi, elektroenerģijas tirgotāja izvēlē. Ņemot to vērā, noteikumu projekts paredz, ka [..]"). Anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ir norādīta informācija par Direktīvas 2018/2001 prasību pārņemšanu projektā, savukārt attiecībā uz Direktīvu 2019/944 skaidrota vien 16. panta 2. punkta "a" apakšpunktā paredzētās rīcības brīvības neizmantošana. Ne anotācijas 5.4. sadaļā, ne izziņā nav ietverts skaidrojums par Direktīvas 2019/944 prasību pārņemšanu (sk., piemēram, 4. un 16. pantu, kā arī, iespējams, 15. pantu, tostarp 15. panta 3. punktā paredzēto rīcības brīvību). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un, ja projektā pārņemtas Direktīvas 2019/944 prasības, papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu. Alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu.

Citstarp aicinām izvērstāk skaidrot tabulā vai anotācijas 1.3. sadaļā, no kuras Direktīvas 2019/944 prasības (vai regulējuma kopumā) izriet anotācijā minētais, ka "[k]ritēriji iedzīvotāju energokopienu teritoriālajai saistībai ar enerģijas ražošanas iekārtu ir katras dalībvalsts kompetencē", tādējādi arī izvērstāk pamatojot noteikumu projekta 6. un 7. punktā ietverto prasību atbilstību direktīvā ietvertajam regulējumam. Ja gadījumā noteiktas stingrākas prasības, lūdzam sniegt attiecīgu pamatojumu tabulā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Attiecībā uz Direktīvas 2018/2001 prasību pārņemšanu lūdzam izvērtēt un anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā precizēt vai sniegt skaidrojumu par turpmāk minēto:
1) no projekta 35. un 36. punkta, kā arī anotācijā ietvertā skaidrojuma ("Savukārt, atjaunīgās enerģijas kopienai ir noteikta prasība Direktīvā 2018/2001, kas nosaka, ka atjaunīgās enerģijas kopienu faktiski kontrolē kapitāldaļu turētāji vai biedri, kas atrodas tādu atjaungās enerģijas projektu tuvumā, kuri pieder minētajai juridiskajai personai un kurus tā attīsta. [..] Noteikumi paredz, ka, ja atjaunīgās enerģijas energokopiena darbojas siltumapgādes jomā, tās kopīgošanas objekti un siltumenerģijas pārvadei un sadalei nepieciešamā infrastruktūra ir atjaunīgās enerģijas energokopienas īpašumā, un šī energokopiena atrodas vienā administratīvajā teritorijā vai funkcionāli saistītās administratīvajās teritorijās."), šķiet, izriet, ka projekta 35. un 36. punktā varētu būt pārņemts Direktīvas 2018/2001 2. panta 16. punkta "a" apakšpunkts. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu vai sniegt skaidrojumu. Papildus lūdzam anotācijas 5.4. sadaļā vai anotācijas 1.3. sadaļā izvērstāk skaidrot, kā projekta 35. un 36. punktā ietvertais regulējums atbilst minētajai Direktīvas 2018/2001 prasībai;
2) aicinām izvērtēt, vai projekta vienības, kurās pārņemtas Direktīvas 2018/2001 prasības, ir norādītas korekti un pilnīgi. Proti, Direktīvas 2018/2001 22. pants attiecas tieši uz atjaunojamās enerģijas kopienām, un regulējums projektā attiecībā uz tām ir ietverts, piemēram, projekta III. nodaļā, kurā, kā izriet no anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietvertās informācijas, nav pārņemta neviena direktīvas prasība. Savukārt tabulā norādītās projekta vienības, kurās pārņemtas Direktīvas 2018/2001 prasības, šķiet, pārsvarā ir attiecinātas tieši uz elektroenerģijas kopienām (iedzīvotāju energokopienām Direktīvas 2019/944 izpratnē). Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai vienības norādītas korekti un pilnīgi un sniegt skaidrojumu vai, ja nepieciešams, precizēt tabulu;
3) aicinām izvērtēt iespēju detalizētāk izdalīt Direktīvas 2018/2001 22. panta 2. un 4. punkta apakšvienību pārņemšanu, ņemot vērā, ka ietvertas saturiski dažādas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk