Atzinums

Projekta ID
22-TA-3145
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
23.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, lai gan jau šobrīd esot izveidotas 5 RIS3 Vadības grupas visās RIS3 specializācijas jomās, kuru darbu koordinē LIAA, LIAA mājas lapā ir pieejamas RIS3 jomu stratēģijas un arī darba plāni 2023.gadam, joprojām nav pilnvērtīgas informācijas par jau šobrīd iesaistītajām organizācijām (kāpēc tieši šādas un kāds ir bijis atlases/iesaistes mehānisms) RIS3 jomu attīstībā, kas norāda, ka process nav caurspīdīgs un līdz ar to jau šobrīd tiek ierobežotas potenciālo pretendentu iespējas nodrošināt savu atbilstību plānotajiem projektu iesniegumu konkursiem.  

LIAA mājas lapā ir pieejama informācija: „Šobrīd ir uzsākts aktīvs darbs pie jomas stratēģiju un rīcības plānu izstrādes, vadot dažādas grupu un individuālās tikšanās, lai iegūtu informāciju par jomas stratēģiskajām prioritātēm, pētniecības un attīstības virzieniem, kā arī jomas ieguldījumu NIP 2027 uzstādīto mērķu sasniegšanai”. Būtiski – ka arī šobrīd nav informācija par to, kāpēc tieši kādas konkrētas organizācijas ir ietvertas katrā RIS3 vadības grupā, līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka šobrīd minēto organizāciju tvērums nav visaptverošs un nespēj nodrošināt nepieciešamo - informāciju par aktuālo nozarē un tās stratēģiskajiem virzieniem.
Jāmin, ka esošais (arī plānotais) ierobežojošais RIS3 Vadības grupas darbs var radīt riskus attiecībā uz interešu konflikta esamību, pārstāvot tikai tās nozares, kuras ir Ekonomikas ministrijas pārraudzībā un ignorējot tās nozares, kuras ir citu nozaru ministriju pārraudzībā.

Atbilstība Viedās specializācijas stratēģijai būtu jānodrošina ar alternatīvām prasībām, kas neierobežotu investīciju rezultātā sasniedzamo mērķi un nodrošinātu visaptverošu nozaru iesaisti  - izstrādāt inovatīvus, augstas pievienotās vērtības produktus, kā arī veicināt šo produktu eksportu, paaugstināt uzņēmējdarbības sektora pētniecības un attīstības izdevumu apjomu, veicināt sadarbību starp uzņēmējdarbības un pētniecības sektoriem, kā arī vecināt Latvijas uzņēmumu iesaisti starptautiskās tīklošanās platformās un starptautiskos pētniecības un attīstības projektos, izmantojot mērķtiecīgus valsts ieguldījumus.

Tāpat būtiski, ka RIS3 jomu tvērums, kurām atbilstoši tiek un/vai tiks izstrādātas inovāciju stratēģijas un inovāciju klasteru ekosistēmas, neiekļauj nozares, kuras ir ļoti būtiskas tautsaimniecībai, ar augstu konkurētspēju, spējām palielināt eksportu un augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu īpatsvaru eksportā, kā arī inovāciju un jaunu produktu veidošanos, kā drošība un aizsardzība, transports, un līdz ar to ierobežo iespējas šo nozaru komersantiem un zinātniski pētnieciskajām organizācijām būt kā dalībniekiem sadarbības tīklu mehānismā. Aicinām respektēt 2021.gadā Eiropas Industriālās stratēģijas definētās ekosistēmas, īstenot to attīstību un nodrošināt iespēju finansējuma saņēmējam īstenot vairāku RIS3 jomu (ne tikai vienas konkrētas) pētniecības projektu īstenošanu inovatīvu, augstas pievienotās vērtības produktus izstrādei (vairāk - https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-industrial-strategy_en).

Papildus tam DAIF Latvija norāda, ka gan pandēmijas laikā, gan jau šobrīd, esot ģeopolitiskajai krīzei un kara darbībai Ukrainā, arī Eiropas Komisijas ir izvirzījusi jaunus uzstādījumu attiecībā uz nozaru attīstību, ņemot vērā tieši aktuālākos izaicinājumus, nevis tikai iepriekš plānoto un pieņemtos lēmumus.
Kā piemēru augstāk minētajam DAIF Latvija min aktuālajiem izaicinājumiem attiecībā uz kiberaizsardzību un kiberdrošību, kuri šobrīd pieejamajā „Viedās specializācijas jomas “Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas” ekosistēmas stratēģija” (pieejams: https://www.liaa.gov.lv/lv/media/8871/download?attachment)  ir minēti vienu reizi vispārēji, kaut ikvienai iniciatīvai un attīstības projektam IKT jomā būtu jāietver kiberdrošības aspektus, tāpat arī tieši kiberaizsardzība ir nozīmīgs aspekts visas tautsaimniecības noturībai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidri saprotams, vai ir nepieciešama projekta iesniedzēja atbilstība visiem punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAIF Latvija iebilst, ka projekta iesniedzējs var būt sabiedrība ar ierobežotu atbildību. Projekta iesniedzējam ir jābūt bezpeļņas organizācijai (šajā gadījumā –biedrībai), kas nodrošina ārējā (publiskā) finansējuma atbalsta caurspīdīgu piešķiršanu un izlietošanu, turklāt kura izmantošana konkrēta projekta mērķu sasniegšanā nekropļo konkurenci attiecībā uz ierobežotu skaitu atbalsta finansējuma saņēmējiem.
 
Piedāvātā redakcija
tā ir biedrība, kas apvieno komersantus;
 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAIF Latvija iebilst pret šāda punkta redakciju un prasību, jo gadījumā, ja projekta iesniedzējs ir biedrība (atbilstoši 32.1.punktam), tad nav skaidrs no kādas biedrības projekta iesniedzējam biedrībai šāda vēstule būtu jāiesniedz.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, lai gan jau šobrīd esot izveidotas 5 RIS3 Vadības grupas visās RIS3 specializācijas jomās, kuru darbu koordinē LIAA, LIAA mājas lapā ir pieejamas RIS3 jomu stratēģijas un arī darba plāni 2023.gadam, joprojām nav pilnvērtīgas informācijas par jau šobrīd iesaistītajām organizācijām (kāpēc tieši šādas un kāds ir bijis atlases/iesaistes mehānisms) RIS3 jomu attīstībā, kas norāda, ka process nav caurspīdīgs un līdz ar to jau šobrīd tiek ierobežotas potenciālo pretendentu iespējas nodrošināt savu atbilstību plānotajiem projektu iesniegumu konkursiem. 

LIAA mājas lapā ir pieejama informācija: „Šobrīd ir uzsākts aktīvs darbs pie jomas stratēģiju un rīcības plānu izstrādes, vadot dažādas grupu un individuālās tikšanās, lai iegūtu informāciju par jomas stratēģiskajām prioritātēm, pētniecības un attīstības virzieniem, kā arī jomas ieguldījumu NIP 2027 uzstādīto mērķu sasniegšanai”. Būtiski – ka arī šobrīd nav informācija par to, kāpēc tieši kādas konkrētas organizācijas ir ietvertas katrā RIS3 vadības grupā, līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka šobrīd minēto organizāciju tvērums nav visaptverošs un nespēj nodrošināt nepieciešamo - informāciju par aktuālo nozarē un tās stratēģiskajiem virzieniem.
Jāmin, ka esošais (arī plānotais) ierobežojošais RIS3 Vadības grupas darbs var radīt riskus attiecībā uz interešu konflikta esamību, pārstāvot tikai tās nozares, kuras ir Ekonomikas ministrijas pārraudzībā un ignorējot tās nozares, kuras ir citu nozaru ministriju pārraudzībā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums par šīm sadaļām:
Plānotās darbības mērķi (Finansējuma saņēmējs norāda savus sasniedzamos mērķus un rādītājus, iekļaujot sasaisti ar Viedās specializācijas stratēģiju (turpmāk - RIS3) ilgtermiņa stratēģiju. Raksturot kā palīdzēs sasniegt RIS3 jomas ilgtermiņa stratēģijas mērķus un atskaites punktus).
Plānotās darbības apraksts (Finansējuma saņēmējs īsi apraksta savu plānoto darbību, identificējot pētniecības virzienus, uz kuriem vērsta pētniecības darbība, un sadarbības aktivitātes atbilstoši pētniecības virzieniem. Nepieciešamības gadījumā pētniecības virzienus RIS3 ilgtermiņa stratēģijas mērķu ietvaros iespējams izdalīt arī smalkāk. Aprakstīt, kā veiks RIS3 ilgtermiņa stratēģijas darbības plānā iekļauto uzdevumu izpildi).

Atbilstība Viedās specializācijas stratēģijai būtu jānodrošina ar alternatīvām prasībām, kas neierobežotu investīciju rezultātā sasniedzamo mērķi un nodrošinātu visaptverošu nozaru iesaisti  - izstrādāt inovatīvus, augstas pievienotās vērtības produktus, kā arī veicināt šo produktu eksportu, paaugstināt uzņēmējdarbības sektora pētniecības un attīstības izdevumu apjomu, veicināt sadarbību starp uzņēmējdarbības un pētniecības sektoriem, kā arī vecināt Latvijas uzņēmumu iesaisti starptautiskās tīklošanās platformās un starptautiskos pētniecības un attīstības projektos, izmantojot mērķtiecīgus valsts ieguldījumus.

Tāpat būtiski, ka RIS3 jomu tvērums, kurām atbilstoši tiek un/vai tiks izstrādātas inovāciju stratēģijas un inovāciju klasteru ekosistēmas, neiekļauj nozares, kuras ir ļoti būtiskas tautsaimniecībai, ar augstu konkurētspēju, spējām palielināt eksportu un augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu īpatsvaru eksportā, kā arī inovāciju un jaunu produktu veidošanos, kā drošība un aizsardzība, transports, un līdz ar to ierobežo iespējas šo nozaru komersantiem un zinātniski pētnieciskajām organizācijām būt kā dalībniekiem sadarbības tīklu mehānismā. Aicinām respektēt 2021.gadā Eiropas Industriālās stratēģijas definētās ekosistēmas, īstenot to attīstību un nodrošināt iespēju finansējuma saņēmējam īstenot vairāku RIS3 jomu (ne tikai vienas konkrētas) pētniecības projektu īstenošanu inovatīvu, augstas pievienotās vērtības produktus izstrādei (vairāk - https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-industrial-strategy_en).
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums par kritēriju: 3.1.3. Aprakstīts ieguldījums RIS3 jomas ilgtermiņa stratēģijas rādītāju mērķu vērtību sasniegšanā, investīcijas sasniedzamie uzraudzības rādītāji, atskaites punkti un mērķi:

Atbilstība Viedās specializācijas stratēģijai būtu jānodrošina ar alternatīvām prasībām, kas neierobežotu investīciju rezultātā sasniedzamo mērķi un nodrošinātu visaptverošu nozaru iesaisti  - izstrādāt inovatīvus, augstas pievienotās vērtības produktus, kā arī veicināt šo produktu eksportu, paaugstināt uzņēmējdarbības sektora pētniecības un attīstības izdevumu apjomu, veicināt sadarbību starp uzņēmējdarbības un pētniecības sektoriem, kā arī vecināt Latvijas uzņēmumu iesaisti starptautiskās tīklošanās platformās un starptautiskos pētniecības un attīstības projektos, izmantojot mērķtiecīgus valsts ieguldījumus.

Tāpat būtiski, ka RIS3 jomu tvērums, kurām atbilstoši tiek un/vai tiks izstrādātas inovāciju stratēģijas un inovāciju klasteru ekosistēmas, neiekļauj nozares, kuras ir ļoti būtiskas tautsaimniecībai, ar augstu konkurētspēju, spējām palielināt eksportu un augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu īpatsvaru eksportā, kā arī inovāciju un jaunu produktu veidošanos, kā drošība un aizsardzība, transports, un līdz ar to ierobežo iespējas šo nozaru komersantiem un zinātniski pētnieciskajām organizācijām būt kā dalībniekiem sadarbības tīklu mehānismā. Aicinām respektēt 2021.gadā Eiropas Industriālās stratēģijas definētās ekosistēmas, īstenot to attīstību un nodrošināt iespēju finansējuma saņēmējam īstenot vairāku RIS3 jomu (ne tikai vienas konkrētas) pētniecības projektu īstenošanu inovatīvu, augstas pievienotās vērtības produktus izstrādei (vairāk - https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-industrial-strategy_en).
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums par kritēriju 2.2.5. Investīcijas ietvaros projekta iesniegumu iesniedzējs atbilst šādiem nosacījumiem -  1.4.        vadības līmenī ir ne mazāk kā 5 gadu pieredze inovācijas projektu īstenošanā un uzraudzībā, kur kopējā summa sastāda vismaz 5 milj. euro.

DAIF Latvija iebilsts pret konkrēta apjoma (EUR) noteikšanu attiecībā pret projekta iesniedzēja līdzšinējo pieredzi inovāciju projektu īstenošanā, jo, piemēram, aizsardzības industrija iepriekšējos Eiropas Savienības struktūrfondu finansēšanas periodos ir bijusi diskriminēta (piemēram, Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros atbalstu varēja saņemt tikai jau konkrēti kompetenču centri) un, nesaņemot atbalstu plānotajā projektu konkursā, aizsardzības industrija joprojām nevar gūt atbalstu. Šāda politika attiecībā pret aizsardzības industriju ir bijusi tuvredzīga, kā to ir atzinusi Eiropas Komisija un dalībvalstis, kas joprojām nespēj kāpināt ražošanas jaudas, sniegt praktisku un savlaicīgu atbalstu Ukrainai.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Par kritēriju 2.2.1. iesniedzam šādu iebildumu:

Vēršam uzmanību, ka, lai gan jau šobrīd esot izveidotas 5 RIS3 Vadības grupas visās RIS3 specializācijas jomās, kuru darbu koordinē LIAA, LIAA mājas lapā ir pieejamas RIS3 jomu stratēģijas un arī darba plāni 2023.gadam, joprojām nav pilnvērtīgas informācijas par jau šobrīd iesaistītajām organizācijām (kāpēc tieši šādas un kāds ir bijis atlases/iesaistes mehānisms) RIS3 jomu attīstībā, kas norāda, ka process nav caurspīdīgs un līdz ar to jau šobrīd tiek ierobežotas potenciālo pretendentu iespējas nodrošināt savu atbilstību plānotajiem projektu iesniegumu konkursiem. 

LIAA mājas lapā ir pieejama informācija: „Šobrīd ir uzsākts aktīvs darbs pie jomas stratēģiju un rīcības plānu izstrādes, vadot dažādas grupu un individuālās tikšanās, lai iegūtu informāciju par jomas stratēģiskajām prioritātēm, pētniecības un attīstības virzieniem, kā arī jomas ieguldījumu NIP 2027 uzstādīto mērķu sasniegšanai”. Būtiski – ka arī šobrīd nav informācija par to, kāpēc tieši kādas konkrētas organizācijas ir ietvertas katrā RIS3 vadības grupā, līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka šobrīd minēto organizāciju tvērums nav visaptverošs un nespēj nodrošināt nepieciešamo - informāciju par aktuālo nozarē un tās stratēģiskajiem virzieniem.
Jāmin, ka esošais (arī plānotais) ierobežojošais RIS3 Vadības grupas darbs var radīt riskus attiecībā uz interešu konflikta esamību, pārstāvot tikai tās nozares, kuras ir Ekonomikas ministrijas pārraudzībā un ignorējot tās nozares, kuras ir citu nozaru ministriju pārraudzībā.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai veicinātu publiskā, privātā un akadēmiskā sektora sadarbību projekta mērķu sasniegšanā, kā arī izvērtētu mērķu atbilstību nozares attīstības vajadzībām, rosinām iekļaut kā kvalitātes kritēriju atbalsta vēstuli projekta iesniedzējām no nozares ministrijas/-ām, kas paredz tās atbalstu un iesaisti projekta aktivitāšu īstenošanā un sadarbību projekta mērķu sasniegšanā.

DAIF Latvija uzskata, ka šādas normas iekļaušanas praktiskais pienesums ir būtisks, jo jau šobrīd nozaru ministrijas, kā Aizsardzības ministrija, Zemkopības ministrija, Satiksmes ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, īsteno sadarbību ar atbilstošo nozaru nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv gan komersantus, gan pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas.

Tieši šādā veidā, sadarbojoties nozaru ministrijām ar organizācijām, kas apvieno komersantus un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas,  tiek plānota un īstenota industriālo ekosistēmu attīstība atbilstoši gan nacionālajām, gan ES līmeņa noteiktajiem virzieniem.
 
Piedāvātā redakcija
-