Projekta ID
24-TA-215Atzinuma sniedzējs
AS "Sadales tīkls"
Atzinums iesniegts
03.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Informatīvs komentārs:
Ņemot vērā atslēdzamo klientu skaitu, visticamāk šāda lietotāju informēšana ar SMS vai e-pastiem var būt novēlota. Izsūtāmo ziņojumu apjoms būs liels, izsūtīšana pakāpeniska.
Ņemot vērā atslēdzamo klientu skaitu, visticamāk šāda lietotāju informēšana ar SMS vai e-pastiem var būt novēlota. Izsūtāmo ziņojumu apjoms būs liels, izsūtīšana pakāpeniska.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
AS "Sadales tīkls" ierosina precizēt punkta redakciju, paredzot, ka par saraksta izveidi primāri r atbildīga ministrija, kas sarakstu veido kopā sistēmas operatoriem. Tāda konstrukcija ir paredzēta arī noteikumu 24.punktā. 16. punkta redakcija ir mainīta kopš iepriekšējās saskaņošanas un nav diskutēta. Sistēmas operatoriem ir jāpiedalās saraksta veidošanā, jo tie no sistēmas tehniskās puses spēs izvērtēt to, kā konkrētu objektu iekļaušana sarakstā ietekmēs iespējas īstenot sistēmas aizsardzības un atjaunošanas pasākumus. Tomēr sistēmas operatori nevar būt saraksta veidotāji, jo pārvades sistēmas operatoram nav informācijas par objektu pieslēguma vietām ne objektu kontaktinformācijas, savukārt ne sadales ne pārvades operatoram nav informācijas par to, kāda veida/rakstura objekts konkrētā adresē atrodas un kādas ir tā prasības attiecībā uz elektroapgādes nepārtrauktību. Sadales sistēmas operatoram ir informācija par līguma slēdzēja nosaukumu, bet nav informācijas par objekta raksturu/seku smagums pārtraucot piegādi. Piemēram, operatoram ir līgums ar mobilo sakaru operatoru par pakalpojumu nodrošināšanu 10 adresēs, bet operators nezin, kurā no adresēm atrodas kritiski svarīgās iekārtas vai datu centri un kuri ir mobilo sakaru operatora objekti, kuru atslēgšanai ierobežojumu nav. Piemēram, operators nevar identificēt, kuri ir valsts robežsardzes vai VUGD objekti, jo visiem objektiem līguma slēdzējs ir Nodrošinājuma valsts aģentūra u.tml. Kritisko objektu sākotnējā apzināšana būtu jāorganizē ministrijai, sadarbojoties ar citām ministrijām, savukārt galīgā saraksta izveidošana jāveic kopā ar operatoriem, jo ir jāņem vērā - ja kritisko objektu skaits būs liels, tad faktiski manuālās atslēgšanas procedūru (sistēmas aizsardzības un atjaunošanas plānus) faktiski īstenot nebūs iespējams. Katrs 6-20kV izvads apakšstacijā kļūst par "neaizskaramu" un operators to nevarēs izmantot sistēmas slodzes regulēšanai. Sarakstā drīkstētu būt tikai ļoti ierobežots skaits objektu. Arī attiecīgo lietotāju informēšana būtu jāveic ministrijai - kā saraksta veidotājam, nevis sistēmas operatoram.
Papildus jāņem vērā, ka iekļaujot sarakstā kādu objektu, atslēgšanai netiks pakļauti arī visi citi objekti, kas ir pieslēgti attiecīgajā līnijā. Praksē veidosies situācijas, ka mājsaimniecībā vienā ielas pusē atslēgšana tiek piemērota, bet otrā ielas pusē esošās mājsaimniecības un citi objekti atslēgšanai netiek pakļauti, jo tie atrodas vienā līnijā ar kādu no nozīmīgajiem objektiem, kas noteikti saskaņā ar 16.punktu.
Papildus jāņem vērā, ka iekļaujot sarakstā kādu objektu, atslēgšanai netiks pakļauti arī visi citi objekti, kas ir pieslēgti attiecīgajā līnijā. Praksē veidosies situācijas, ka mājsaimniecībā vienā ielas pusē atslēgšana tiek piemērota, bet otrā ielas pusē esošās mājsaimniecības un citi objekti atslēgšanai netiek pakļauti, jo tie atrodas vienā līnijā ar kādu no nozīmīgajiem objektiem, kas noteikti saskaņā ar 16.punktu.
Piedāvātā redakcija
16. Ministrija sadarbībā ar elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoru un elektroenerģijas sadales sistēmas operatoriem sagatavo un saskaņo ar Centru šo noteikumu 15. punktā minēto lietotāju un to objektu sarakstu, ņemot vērā seku smagumu, kas iestāsies, ierobežojot vai pārtraucot elektroenerģijas piegādi attiecīgā lietotāja objektam valsts enerģētiskās krīzes laikā, kā arī ņemot vērā objektu kopējā apjoma ietekmi uz sistēmas aizsardzības un atjaunošanas plānu īstenošanu. Sarakstu atjauno pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi trīs gados. Ministrija informē attiecīgos lietotājus par iekļaušanu sarakstā vai svītrošanu no tā.
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām skaidrojumu par rotācijas principa piemērošanu papildināt ar papildu informāciju, skaidrojot, ka rotāciju ar atslēguma ilgumu līdz 3h iespējams nodrošināt gadījumā, ja atslēdzamā slodzes apjoms nav pārāk liels (līdz 15%). Turklāt rotācijas termiņus var ietekmēt arī saskaņā ar noteikumu 16.punktu noteiktā lietotāju saraksta apmērs- jo attiecīgais lietotāju saraksts būs plašāks, jo biežāk atslēgumiem būs pakļauti citi lietotāji.
Rotācijas princips, ievērojot atslēguma laiku līdz 3h tiks nodrošināts, ja to būs tehniski iespējams īstenot, ņemot vērā atslēdzamās slodzes apjomu. Piemēram:
ja PSO uzdot atslēgt 15% no Latvijas slodzes, rotācijas principu 3h var īstenot.
ja PSO uzdod atslēgt 40% no Latvijas slodzes, rotācijas principu 3h nevar īstenot (jāmeklē citi laika intervāli)
ja PSO uzdod atslēgt 55% no Latvijas slodzes (atbilstoši ES vadlīnijām MAX %, ko manuāli vai automātiski atslēdz), rotācijas pilnībā nav.
Rotācijas princips, ievērojot atslēguma laiku līdz 3h tiks nodrošināts, ja to būs tehniski iespējams īstenot, ņemot vērā atslēdzamās slodzes apjomu. Piemēram:
ja PSO uzdot atslēgt 15% no Latvijas slodzes, rotācijas principu 3h var īstenot.
ja PSO uzdod atslēgt 40% no Latvijas slodzes, rotācijas principu 3h nevar īstenot (jāmeklē citi laika intervāli)
ja PSO uzdod atslēgt 55% no Latvijas slodzes (atbilstoši ES vadlīnijām MAX %, ko manuāli vai automātiski atslēdz), rotācijas pilnībā nav.
Piedāvātā redakcija
Attiecīgo rindkopu varētu papildināt ar pasvītroto tekstu:
Noteikumu projekts paredz, ka valsts enerģiskās krīzes elektroenerģijas nozarē pārvarēšanā tiek iesaistīti visi galalietotāji, tomēr slogs, ko rada elektroenerģijas piegādes atslēgšana tiek iespējami vienmērīgi attiecināts uz katru galalietotāju. Noteikumu projektā noteikts, ka elektroenerģijas sadales sistēmas operators manuālo atslēgšanu īsteno, ievērojot atslogojamo elektrolīniju izvadu periodiskas rotācijas principu un nodrošinot, ka elektrolīnijas izvada viena atslēguma ilgums nav ilgāks par trim stundām, ja tehniski tas ir iespējams. Katrā rotācijas kārtā ietveramo atslēdzamās slodzes apjomu un kārtas atslēguma ilgumu ietekmē kopējais sistēmā nepieciešamais slodzes samazinājums. Atslēguma ilgumu līdz 3h var nodrošināt, ja atslēdzamās slodzes apjoms nepārsniedz 15% no Latvijas vidējās noslodzes. Ja kopējais samazināmais slodzes apjoms pārsniedz 15%, atslēgumu laiki varētu būt ilgāki. Gadījumā, ja atslēdzamās slodzes lielums jau tuvotos 55%, tad rotācijas principu praktiski vairs nebūtu iespējams īstenot. Jāņem vērā, ka īstenojot manuālo slodzes atslēgšanu, atslēgtajās 6-20 kV līnijās tiks pārtraukta arī tajās pieslēgto elektroenerģijas ražošanas iekārtu paralēlā darbība ar sistēmu.
Noteikumu projekts paredz, ka valsts enerģiskās krīzes elektroenerģijas nozarē pārvarēšanā tiek iesaistīti visi galalietotāji, tomēr slogs, ko rada elektroenerģijas piegādes atslēgšana tiek iespējami vienmērīgi attiecināts uz katru galalietotāju. Noteikumu projektā noteikts, ka elektroenerģijas sadales sistēmas operators manuālo atslēgšanu īsteno, ievērojot atslogojamo elektrolīniju izvadu periodiskas rotācijas principu un nodrošinot, ka elektrolīnijas izvada viena atslēguma ilgums nav ilgāks par trim stundām, ja tehniski tas ir iespējams. Katrā rotācijas kārtā ietveramo atslēdzamās slodzes apjomu un kārtas atslēguma ilgumu ietekmē kopējais sistēmā nepieciešamais slodzes samazinājums. Atslēguma ilgumu līdz 3h var nodrošināt, ja atslēdzamās slodzes apjoms nepārsniedz 15% no Latvijas vidējās noslodzes. Ja kopējais samazināmais slodzes apjoms pārsniedz 15%, atslēgumu laiki varētu būt ilgāki. Gadījumā, ja atslēdzamās slodzes lielums jau tuvotos 55%, tad rotācijas principu praktiski vairs nebūtu iespējams īstenot. Jāņem vērā, ka īstenojot manuālo slodzes atslēgšanu, atslēgtajās 6-20 kV līnijās tiks pārtraukta arī tajās pieslēgto elektroenerģijas ražošanas iekārtu paralēlā darbība ar sistēmu.