Projekta ID
25-TA-312Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
10.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
8) individuālo komandu sporta veidu un komandu sporta spēļu veidu, kuru sagatavošanas un piedalīšanās Eiropas un pasaules čempionātu un Olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās tiek finansēta no valsts budžeta, sarakstu un finansēšanas kārtību;
Iebildums
Nav saprotams, kas tas par sarakstu, vai ar to domāts – prioritāro sporta veidu saraksts? Lūdzam skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
12. Pašvaldību kompetence sporta jomā
Iebildums
Jaunajā redakcijā ir izņemts veterānu sports.
Aicinām papildināt pirmo daļu ar 9. punktu šādā redakcijā:
9) atbalstīt sporta veterānus.
Likumprojektā nav definēts termins “sporta veterāni”. Aicinām papildināt likumprojekta 1.pantu ar minētā termina skaidrojumu.
Aicinām papildināt pirmo daļu ar 9. punktu šādā redakcijā:
9) atbalstīt sporta veterānus.
Likumprojektā nav definēts termins “sporta veterāni”. Aicinām papildināt likumprojekta 1.pantu ar minētā termina skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(1) Pašvaldība savā administratīvajā teritorijā, veicinot veselīgu dzīvesveidu, izstrādā sporta attīstības stratēģiju, kā arī ir tiesīga:
Iebildums
Iebilstam pret likumā noteikto pienākumu pašvaldībām pilnībā finansēt pirmās daļas 6. un 8. punktā noteiktos pasākumus. Jau šobrīd daudzām pašvaldībām ir grūtības finansēt visu autonomu funkciju izpildi, tāpēc šo pienākumu izpildei aicinām nodrošināt valsts budžeta līdzfinansējumu.
Aicinām 6. un 8.punktā vārdu “finansēt” aizstāt ar vārdu “līdzfinansēt”.
Aicinām 6. un 8.punktā vārdu “finansēt” aizstāt ar vārdu “līdzfinansēt”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(2) Pašvaldība finansē akreditētās pašvaldības sporta izglītības iestādēs licencēto sporta izglītības programmu īstenošanu. Pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka kārtību un kritērijus pašvaldības finansējuma piešķiršanai akreditētām privātām sporta izglītības iestādēm savā administratīvajā teritorijā.
Iebildums
Spēkā esošā Sporta likuma 7.panta pirmās daļas 6.punktā ir noteikts, ka Pašvaldības, veicinot veselīgu dzīvesveidu un sporta attīstību savā administratīvajā teritorijā, ir tiesīgas: finansēt licencētas sporta izglītības programmas un sporta pasākumus, ko īsteno to administratīvajā teritorijā esošie sporta klubi.
Savukārt (Jaunajā) Sporta likuma 12.panta otrajā daļā ir noteikta viena no pašvaldības kompetencēm sporta jomā, pašvaldība saistošajos noteikumos noteikt kārtību un kritērijus pašvaldības finansējuma piešķiršanai akreditētām privātām sporta izglītības iestādēm savā administratīvajā teritorijā. Likumprojektā būtu atrunājams, vai tā ir pašvaldības tiesība vai pienākums finansēt akreditētās privātās sporta izglītības iestādes pašvaldības administratīvajā teritorijā. Būtu nepieciešams plašāks skaidrojums anotācijā, ņemot vērā to, ka šāda pašvaldības funkcija par finansējuma piešķiršanu akreditētām privātām sporta izglītības iestādēm skar pašvaldības budžetu, bet anotācijā nav atrunāts, no kurienes pašvaldība šo finansējumu saņems.
Savukārt (Jaunajā) Sporta likuma 12.panta otrajā daļā ir noteikta viena no pašvaldības kompetencēm sporta jomā, pašvaldība saistošajos noteikumos noteikt kārtību un kritērijus pašvaldības finansējuma piešķiršanai akreditētām privātām sporta izglītības iestādēm savā administratīvajā teritorijā. Likumprojektā būtu atrunājams, vai tā ir pašvaldības tiesība vai pienākums finansēt akreditētās privātās sporta izglītības iestādes pašvaldības administratīvajā teritorijā. Būtu nepieciešams plašāks skaidrojums anotācijā, ņemot vērā to, ka šāda pašvaldības funkcija par finansējuma piešķiršanu akreditētām privātām sporta izglītības iestādēm skar pašvaldības budžetu, bet anotācijā nav atrunāts, no kurienes pašvaldība šo finansējumu saņems.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(2) Pašvaldība finansē akreditētās pašvaldības sporta izglītības iestādēs licencēto sporta izglītības programmu īstenošanu. Pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka kārtību un kritērijus pašvaldības finansējuma piešķiršanai akreditētām privātām sporta izglītības iestādēm savā administratīvajā teritorijā.
Iebildums
Svītrot 12.panta otro daļu. Papildināt 12.panta pirmo daļu ar 9. apakšpunktu šādā redakcijā “noteiktajā kārtība piešķirt finansējumu akreditētām privātām sporta izglītības iestādēm savā administratīvajā teritorijā”.
Iebildums: Likumprojekta 12. panta otrās daļas (pirmais teikums) noteiktais imperatīvais raksturs ir pretrunā Pašvaldību likuma 4. pantā noteiktajai kompetencei izglītības un sporta jomā, kā arī Izglītības likuma 12.panta 21 daļā noteiktajam, ka pašvaldība saistošajos noteikumos var paredzēt daļēju maksu kā līdzfinansējumu par izglītības ieguvi pašvaldības dibinātajās profesionālās ievirzes izglītības iestādēs.
Vienlaikus Izglītības likuma 47.1 panta pirmajā daļā ir noteikts, ka profesionālās ievirzes izglītība ir brīvprātīga un minētā likuma 59. panta otrās daļas pirmajā teikumā noteikts, ka privātās izglītības iestādes finansē to dibinātāji.
Nosakot pašvaldībām kā obligātu pienākumu finansēt trešo personu dibinātas akreditētas sporta skolas (turpmāk-PIASS), tai tiek radīti iepriekš neprognozējami finanšu izdevumi, kas ierobežo iespējas ilgtermiņā plānot budžeta izdevumu dinamiku. Īpaši aktuāls minētai jautājums ir Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, kuras administratīvajā teritorijā PIASS skaits pēdējo 10 gadu laikā no dažām sporta skolām ir pieaudzis līdz 19, tai skaitā 10 īsteno izglītības programmu futbolā un 5 hokejā. Vienlaikus pašvaldībai ir nācies operatīvi risināt atsevišķu PIASS sociāli bezatbildīgu rīcību pret audzēkņiem un pedagogiem.
Alternatīvi risinājumi:
1)privāto sporta izglītības iestāžu dibinātājam, plānojot pretendēt uz pašvaldības finansiālu atbalstu, noteikta atbildība lēmumu par iestādes dibināšanu vai likvidāciju saskaņot ar attiecīgo pašvaldību, pamatojot attiecīgās izglītības programmas nepieciešamību, ilgtspēju un resursu pietiekamību;
2) paredzēt katram pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajam bērnam un jaunietim fiksētu garantētu līdzmaksājumu par interešu vai profesionālās ievirzes programmas apguvi, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju.
Iebildums: Likumprojekta 12. panta otrās daļas (pirmais teikums) noteiktais imperatīvais raksturs ir pretrunā Pašvaldību likuma 4. pantā noteiktajai kompetencei izglītības un sporta jomā, kā arī Izglītības likuma 12.panta 21 daļā noteiktajam, ka pašvaldība saistošajos noteikumos var paredzēt daļēju maksu kā līdzfinansējumu par izglītības ieguvi pašvaldības dibinātajās profesionālās ievirzes izglītības iestādēs.
Vienlaikus Izglītības likuma 47.1 panta pirmajā daļā ir noteikts, ka profesionālās ievirzes izglītība ir brīvprātīga un minētā likuma 59. panta otrās daļas pirmajā teikumā noteikts, ka privātās izglītības iestādes finansē to dibinātāji.
Nosakot pašvaldībām kā obligātu pienākumu finansēt trešo personu dibinātas akreditētas sporta skolas (turpmāk-PIASS), tai tiek radīti iepriekš neprognozējami finanšu izdevumi, kas ierobežo iespējas ilgtermiņā plānot budžeta izdevumu dinamiku. Īpaši aktuāls minētai jautājums ir Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, kuras administratīvajā teritorijā PIASS skaits pēdējo 10 gadu laikā no dažām sporta skolām ir pieaudzis līdz 19, tai skaitā 10 īsteno izglītības programmu futbolā un 5 hokejā. Vienlaikus pašvaldībai ir nācies operatīvi risināt atsevišķu PIASS sociāli bezatbildīgu rīcību pret audzēkņiem un pedagogiem.
Alternatīvi risinājumi:
1)privāto sporta izglītības iestāžu dibinātājam, plānojot pretendēt uz pašvaldības finansiālu atbalstu, noteikta atbildība lēmumu par iestādes dibināšanu vai likvidāciju saskaņot ar attiecīgo pašvaldību, pamatojot attiecīgās izglītības programmas nepieciešamību, ilgtspēju un resursu pietiekamību;
2) paredzēt katram pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajam bērnam un jaunietim fiksētu garantētu līdzmaksājumu par interešu vai profesionālās ievirzes programmas apguvi, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
3) ievērojot valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu sportā, koordinē profesionālās ievirzes sporta veida izglītības un sporta interešu izglītības paraugprogrammas izstrādi, tās apstiprina un publicē attiecīgās sporta federācijas tīmekļvietnē. Minētās paraugprogrammas ir saistošas profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, izglītības iestādēm, sporta klubiem un sporta organizācijām, kas īsteno sporta interešu izglītības programmas attiecīgajā sporta veidā.
Iebildums
Sporta federācijas var izstrādāt sporta interešu izglītības paraugprogrammas, tās var būt saistošas profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm (tām, kuras ir federācijas biedri), bet nepiekrītam, ka tās ir saistošas izglītības iestādēm, sporta klubiem un sporta organizācijām, kas īsteno sporta interešu izglītības programmas attiecīgajā sporta veidā.
Izglītības iestādēs interešu izglītībā iesaistītie dalībnieki var izvēlēties interešu izglītību konkrētajā sporta veidā apgūt 1 gadu, pēc tam to nomainot ar kādu citu, dalībnieku vecums var būt ļoti dažāds.
Izglītības iestādēs interešu izglītībā iesaistītie dalībnieki var izvēlēties interešu izglītību konkrētajā sporta veidā apgūt 1 gadu, pēc tam to nomainot ar kādu citu, dalībnieku vecums var būt ļoti dažāds.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Likumā ir lietoti šādi termini:
Priekšlikums
Papildināt terminu sadaļu, precizējot sporta jomā nereti lietotos terminus un tos precīzi definēt un izdalīt, piemēram, sporta veterāns, mazā sporta komanda, tehniskie (iespējams – motorizētie) sporta veidi u.c. Tāpat būtu nepieciešams izdalīt un definēt arī prāta un galda spēles, kas būtu jānodala no “klasiskajiem” individuālajiem un komandu sporta veidiem, kas nosaka ievērojami lielāku fizisko piepūli.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(5) Augstākās izglītības iestāde atbalsta sportu, veicina augstākās izglītības ieguves un sportista karjeras apvienošanu duālās karjeras ietvarā.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka praksē šī norma nedarbojas.
Ir nepieciešama lielāka sasaiste, lai veidotos studentu sports un duālās karjeras iespējas.
Ir nepieciešama lielāka sasaiste, lai veidotos studentu sports un duālās karjeras iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
2) bērnu un jauniešu sports – regulāras fiziskās aktivitātes sporta nodarbībās, atbilstoši viņu fiziskajai sagatavotībai un interesēm, veicinot sportiskos sasniegumus;
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija:
2) bērnu un jauniešu sports - regulāras fiziskās aktivitātes sporta nodarbībās, atbilstoši viņu fiziskajai sagatavotībai un interesēm, nodrošinot bērnu un jauniešu fiziskās un garīgās veselības uzlabošanu un attīstību, veidojot izpratni par aktīvu, veselīgu dzīvesveidu un sporta sacensībām.
2) bērnu un jauniešu sports - regulāras fiziskās aktivitātes sporta nodarbībās, atbilstoši viņu fiziskajai sagatavotībai un interesēm, nodrošinot bērnu un jauniešu fiziskās un garīgās veselības uzlabošanu un attīstību, veidojot izpratni par aktīvu, veselīgu dzīvesveidu un sporta sacensībām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
9. Citu nozaru ministriju kompetence sporta jomā
Priekšlikums
Iekļaut arī Ekonomikas ministriju, kā būtisku nozares atbalsta punktu lielu, starptautisku pasākumu rīkošanai Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
9. Citu nozaru ministriju kompetence sporta jomā
Priekšlikums
Ieteikums šo nozaru ministriju sadarbību paplašināt arī bērnu un jauniešu sporta virzienā.
Pasaules pieredze norāda, ka daļa sportistu, kas sasnieguši augstvērtīgus rezultātus sportā, ir nākušas no nelabvēlīgas sociālās vides, kas ir bijis stimuls nodarboties ar sportu un gūt panākums. Tāpat sports palīdz socializēties. Tādēļ ir ļoti svarīga informācijas apmaiņa starp šīm nozarēm par gadījumiem, kad ģimenes zemie ienākumi, iespējams, ir šķērslis bērna pilnvērtīgai iesaistei sportā, lai preventīvi reaģētu un sniegtu nepieciešamo atbalstu, palīdzot bērnus iesaistīt sporta programmās ar speciāli apmācītiem pedagogiem.
Pasaules pieredze norāda, ka daļa sportistu, kas sasnieguši augstvērtīgus rezultātus sportā, ir nākušas no nelabvēlīgas sociālās vides, kas ir bijis stimuls nodarboties ar sportu un gūt panākums. Tāpat sports palīdz socializēties. Tādēļ ir ļoti svarīga informācijas apmaiņa starp šīm nozarēm par gadījumiem, kad ģimenes zemie ienākumi, iespējams, ir šķērslis bērna pilnvērtīgai iesaistei sportā, lai preventīvi reaģētu un sniegtu nepieciešamo atbalstu, palīdzot bērnus iesaistīt sporta programmās ar speciāli apmācītiem pedagogiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
5) organizē sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi veselības aprūpi un medicīnisko uzraudzību Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;
Priekšlikums
Nepieciešama biežāka atgriezeniskā saite sporta skolām un treneriem gan par OVP rezultātiem, gan traumām, gan iedzimtām vai iegūtām patoloģijām. Kopīgi ar IZM ir jāizstrādā kārtība un vadlīnijas bērniem ar iegūtu 3. vai 4.grupu OVP pārbaudēs, t.i. ko treneris drīkst uzdot izpildīt bērnam, kuram konstatēta, piemēram, skolioze. Nav labākais risinājums bērnu izņemt no treniņa nodarbībām, bet būtu labi veikt nodarbības pēc individuāla plāna. Treneriem nepieciešami uzskates materiāli (algoritms) par darbībām, ko var darīt un kontrindikācijām, jo šobrīd katrs treneris interpretē un rīkojas atbilstoši savai izpratnei.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
2) kura nesaņem atlīdzību saskaņā ar līgumu, kas noslēgts par sporta tieneša pakalpojuma nodrošināšu tajās pašās sacensībās.
Priekšlikums
Gramatiska kļūda vārdā “nodrošināšu”, būtu precizējams “nodrošināšanu”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
23. Balvas par izciliem sasniegumiem sportā
Priekšlikums
Nepieciešams konkrēti atrunāt izcīnītās vietas, vecuma grupas un pielāgot dažādiem sporta veidiem vai veidot atsauci uz MK noteikumiem “Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru”, bet tos noteikti pārskatīt, aktualizēt.
Piedāvātā redakcija
-
