Atzinums

Projekta ID
22-TA-2181
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt likumprojekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" (turpmāk – projekts) 2. pantā ietverto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – likums) 7.1 panta 1.2 daļas 6. punktu un projekta 3. pantā ietverto likuma 12. panta 1.2 daļas 6. punktu, kas paredz, ka atbalstu līdz 2022. gada 31. decembrim sniedz tādai personai, kas ir sieviete, kura stājusies grūtniecības uzskaitē, kopsakarā ar projekta 2. pantā ietverto likuma 7.1 panta 1.2 daļas 7. punktu un projekta 3. pantā ietverto likuma 12. panta 1.2 daļas 7. punktu. Likuma 7.1 panta 1.2 daļas 6. punkts paredz, ka atbalstu līdz 2022. gada 31. decembrim sniedz tādai personai, kas ir sieviete grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma laikā, savukārt minētās panta daļas 7. punkts paredz, ka atbalstu sniedz tādai personai, kas ir viens no bērna vecākiem bērna kopšanas periodā. Līdzīgu regulējumu paredz likuma 12. panta 1.2 daļas 6. un 7. punkts. Saskaņā ar Darba likumā lietoto terminoloģiju sievietei var tikt piešķirts grūtniecības atvaļinājums un dzemdību atvaļinājums, savukārt pēc dzemdību atvaļinājuma var tikt piešķirts bērna kopšanas atvaļinājums. Ņemot vērā minēto, likuma 7.1 panta 1.2 daļas 6. un 7. punkts un likuma 12. panta 1.2 daļas 6. un 7. punkts aptver gan grūtniecības un dzemdību atvaļinājumu, gan bērna kopšanas atvaļinājumu. Savukārt projekta 2. pantā ietvertais likuma 7.1 panta 1.2 daļas 6. un 7. punkts un projekta 3. pantā ietvertais likuma 12. panta 1.2 daļas 6. un 7. punkts pirmšķietami neietver dzemdību atvaļinājumu. Tādējādi nepieciešams izvērtēt, vai projekta 2. pantā ietvertais likuma 7.1 panta 1.2 daļas 6. punkts un projekta 3. pantā ietvertais likuma 12. panta 1.2 daļas 6. punkts nesašaurina to personu loku, kurām ir tiesības uz atbalstu līdz 2022. gada 31. decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 3. pantā ietverto likuma 12. panta 1.3 daļu, ņemot vērā turpmāk minētos apsvērumus, un attiecīgi to precizēt, vienlaikus precizējot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietverto informāciju.
1. Projekta 3. pantā ietvertais likuma 12. panta 1.3 daļas pirmais teikums paredz, ka valsts nodrošina primāri sniedzamo atbalstu – izmitināšanu – līdz  120 dienām, ja attiecīgajā pašvaldībā nav pieņemts lēmums par attiecīgā Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu līdz 60 dienām. Vēršam uzmanību uz to, ka no anotācijā ietvertās informācijas izriet, ka lēmums par Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu līdz 60 dienām tiks pieņemts tikai tad, ja pašvaldība nevarēs Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināt līdz 120 dienām. Savukārt no projektā ietvertās normas izriet, ka izmitināšanas atbalstu līdz 120 dienām nodrošinās, ja nav ticis pieņemts lēmums par izmitināšanas atbalsta nodrošināšanu līdz 60 dienām. Izmitināšana līdz 60 dienām Ukrainas civiliedzīvotājam ir mazāk labvēlīgs primāri sniedzamā atbalsta veids, jo īpaši tāpēc, ka vienlaikus tiek noteikts, ka gadījumā, ja tiek saņemts izmitināšanas atbalsts līdz 60 dienām, nebūs iespējams pretendēt uz izmitināšanas atbalstu līdz 120 dienām vai papildu izmitināšanas ilgumu pēc 60 dienu izmitināšanas atbalsta termiņa beigām. Tādējādi nepieciešams skaidri noteikt, ka izmitināšanas atbalsts līdz 60 dienām nosakāms tikai tad, ja nav iespējams nodrošināt izmitināšanas atbalstu līdz 120 dienām.
2. Projekta 3. pantā ietvertais likuma 12. panta 1.3 daļas otrais teikums paredz, ka lēmumu par izmitināšanu līdz 60 dienām var pieņemt, ja sasniegti 80 procenti no faktiski iespējamā izmitināto Ukrainas civiliedzīvotāju skaita  un nav iespējams nodrošināt attiecīgā Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu citā pašvaldībā. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Attīstības komitejas 2022. gada 4. jūlija protokolā noteikto izmitināšanu līdz 60 dienām var piemērot tikai tās pašvaldības, kuras sasniegušas izmitināšanas kvotu saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumiem Nr. 12 "Noteikumi par pašvaldībās izmitināmo Ukrainas civiliedzīvotāju skaitu". Tādējādi projektā ietvertais regulējums ir pretrunā Attīstības komitejas protokolā noteiktajam, kā arī nav saprotams, kāpēc Ukrainas civiliedzīvotājam nosakāms mazāk labvēlīgs izmitināšanas atbalsts līdz 60 dienām, ja pašvaldībai vēl ir iespēja viņu izmitināt tādā izmitināšanas vietā, kurā var izmitināt līdz 120 dienām. Atkārtoti uzsveram, ka primāri Ukrainas civiliedzīvotājs būtu izmitināms līdz 120 dienām, un tikai tad, ja to nav iespējams nodrošināt, var lemt par izmitināšanu līdz 60 dienām.
3. Projekta 3. pantā ietvertais likuma 12. panta 1.3 daļas trešais teikums paredz, ka izdevumus par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu pašvaldībai sedz, ņemot vērā izvēlēto izmitināšanas ilgumu, nepārsniedzot Ministru kabineta noteikto maksimālo apmēru. Vēršam uzmanību uz to, ka no minētās normas nav skaidrs, vai tā ir attiecināma tikai uz izmitināšanas ilgumu līdz 60 dienām, kā arī nav skaidrs, vai pašvaldība var izvēlēties Ukrainas civiliedzīvotāju saskaņā ar šo regulējumu izmitināt, piemēram, uz 30 dienām un nepieciešamības gadījumā lemt par šī izmitināšanas atbalsta nodrošināšanu vēl uz 30 dienām. Ja šī izmitināšanas atbalsta saņemšanas gadījumā nav iespējams pretendēt uz izmitināšanas atbalstu līdz 120 dienām, tad nav skaidrs, kāpēc pašvaldībai jādod tiesības lemt, cik ilgi tiks nodrošināts šis izmitināšanas atbalsts. Divi mēneši ir ļoti īss laika periods, lai Ukrainas civiliedzīvotājs iekļautos darba tirgū un saņemtu pirmos ienākumus, lai varētu segt izdevumus par dzīvošanu konkrētajā mājoklī. Tādējādi pirmšķietami nevajadzētu būt gadījumiem, kad pašvaldība lemj par īsāku izmitināšanas termiņu, nevis jau sākotnēji lemj par izmitināšanu uz 60 dienām. Vienlaikus informējam, ka minētajā normā ietvertā piebilde "nepārsniedzot Ministru kabineta noteikto maksimālo apmēru" var tikt attiecināta arī uz maksimālo izmitināšanas ilgumu, nevis maksimālo izdevumu apmēru.
4. Projekta 3. pantā ietvertais likuma 12. panta 1.3 daļas pēdējais teikums paredz, ka, ja pašvaldība pieņēma lēmumu par attiecīgā Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu līdz 60 dienām, tad attiecīgais Ukrainas civiliedzīvotājs nevar saņemt primāro atbalstu – izmitināšanu līdz 120 dienām. Anotācijā nav skaidrots, kāpēc Ukrainas civiliedzīvotājs nevar pretendēt uz izmitināšanas atbalstu līdz 120 dienām vai papildu izmitināšanas atbalstu pēc 60 dienu izmitināšanas atbalsta termiņa beigām. No projektā ietvertā regulējuma izriet, ka pašvaldība var lemt par izmitināšanas atbalsta līdz 60 dienām noteikšanu, ja Ukrainas civiliedzīvotāju nevar izmitināt šajā pašvaldībā līdz 120 dienām vai nevar izmitināt citā pašvaldībā. Proti, šāds paaugstinātu izmaksu atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājam netiek sniegts pēc paša Ukrainas civiliedzīvotāja izvēles, bet gan pēc pašvaldības tā brīža iespējām. Ņemot vērā to, ka šo izmitināšanas atbalsta veidu pašvaldība var piemērot, ja nav iespējams Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināt līdz 120 dienām, nav saprotams, kāpēc gadījumā, ja kaut kādu iemeslu dēļ atbrīvojas vieta tādā izmitināšanas vietā, kurā izmitināšanas atbalstu var nodrošināt līdz 120 dienām, šo izmitināšanas atbalstu nevar piešķirt tam Ukrainas civiliedzīvotājam, kuram izmitināšanas atbalsts noteikts līdz 60 dienām, bet, piemēram, šīs 60 dienas vēl nav pagājušas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 4. pantā ietvertais likuma 13. panta pirmās daļas 6. punkts noteic, ka pašvaldība pieņem lēmumus par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un to izmitināšanas ilgumu, kā arī informē par pieņemto lēmumu Ukrainas civiliedzīvotājus. Ņemot vērā to, ka šāda norma likumā tiek ietverta vienlaikus ar projekta 3. pantā ietverto likuma 12. panta 1.3 daļu, var secināt, ka šie pašvaldības lēmumi attiecas tikai uz izmitināšanu līdz 60 dienām. Vienlaikus šāds secinājums izriet arī no anotācijā ietvertās informācijas. Savukārt no projektā ietvertās normas var secināt, ka pašvaldība pieņem lēmumu par jebkuru izmitināšanas veidu un ilgumu. Ja par izmitināšanu līdz 120 dienām pašvaldība lēmumu nepieņem, lūdzam precizēt projekta 4. pantā ietverto likuma 13. panta pirmās daļas 6. punktu, lai ir skaidrs, ka šie ir lēmumi tikai par izmitināšanu līdz 60 dienām. Vienlaikus informējam, ka Administratīvā procesa likuma 70. pants paredz, ka administratīvo aktu adresātam paziņo. Ņemot vērā minēto, ja pašvaldības lēmums par Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu līdz 60 dienām ir administratīvais akts, lūdzam izslēgt vārdus "kā arī informē par pieņemto lēmumu Ukrainas civiliedzīvotājus".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 6. pantā ietvertais likuma pārejas noteikumu 21. punkts paredz, ka pašvaldība nevar pieņemt likuma 12. panta 1.3 daļā norādīto lēmumu par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu līdz 60 dienām attiecībā uz tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ir izmitināti līdz šo grozījumu spēkā stāšanas dienai. Vēršam uzmanību uz to, ka pēc projekta spēkā stāšanās nebūs saprotams, par kādu grozījumu spēkā stāšanos šajā normā ir runa. Ņemot vērā to, ka visticamāk šeit ir domāta projekta 3. pantā ietvertā likuma 12. panta 1.3 daļa, lūdzam precizēt projekta 6. pantā ietverto likuma pārejas noteikumu 21. punktu, paredzot, ka šos lēmumus nevar pieņemt attiecībā uz tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ir izmitināti līdz projekta 3. pantā ietvertās likuma 12. panta 1.3 daļas spēkā stāšanās dienai.
Piedāvātā redakcija
-