Atzinums

Projekta ID
22-TA-3834
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
09.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ir dīvaini uz zemāk iekopēto iebildumu, lasīt VARAM skaidrojumu, ka to atrisināšot likuma grozījumi.
Tā kā projektā tiek norādīts, ka “valsts reģistros tiek uzkrāts plašs datu apjoms par privātpersonām, kas izmantojams komunikācijā un sadarbībā ar valsts pārvaldi, tomēr reti šie dati ir ērti pieejami attiecīgajai privātpersonai;” un tā kā pirms jebkura tehniskā risinājuma, kas atļauj privātpersonai ērti pārlūkot datus par sevi, ir jāveic visu datu par privātpersonu, kas atrodas dažādos reģistros identifikācija un tehniskā savietošana, lūdzam papildināt projektu ar datu uzskaitījumu, kas par privātpersonām šobrīd tiek reģistrēti dažādos reģistros, norādot reģistru, kā arī aprakstot  kuri dati tiks savstarpēji savietoti, ja kāds no datu laukiem netiks savietots- norādot pamatojumu. Tā kā projektā paredzēts realizēt pārlūkošanas iespējas uz visām privātpersonām, tad lūdzam atsevišķi strukturēt informāciju par juridisko privātpersonu datiem un fizisko privātpersonu datiem.

Tā kā projekta veiksmīga realizācija nav iespējama, ja pat nav zināmi datu lauki, kas tiks savietoti, lūdzam tos precīzi nosaukt. Vēršam uzmanību, ka ar tikpat vispārīgu pieteikumu VARAM jau realizēja projektu "valsts informāciju sistēmu savietotājs' , kurš kā izrādījās vēlāk- vispār nesavieto nekādus datus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
ja kāda no pašvaldībām pārņems VRAA realizētā un latvija.lv eksistējošo pakalpojumi – nekustamā īpašuma nodoklis, kā arī ja VARAM apliecina, ka šī pakalpojuma attīstībai ir paredzēta nauda, lai ras būtu pieejams arī juridiskajām personām, nevis tikai fiziskajām personām, tad iebilduma daļa varētu tikt uzskatīta par saskaņotu, ja konkrēti šie solījumi arī tiktu fiksēti.

Betiebildums saturēja arī otru daļu-  kad un kur elektroniski visi dati par nekustamā īpašuma nodokli būs pieejami valsts pārvaldes iestādēm, kas ir NIN maksātājas t.sk. elektroniskiem gada noslēguma salīdzināšanas aktiem?
 Bet vienotajā autorizācijas modelī VRAA  pat nav paredzējusi iespēju, ka valsts pārvaldes iestādes varētu autorizēties kādam pakalpojumam, kas ir izvietots latvija.lv. Uzlikt par pienākumu jebkurai pašvaldībai nodrošināt valsts pārvaldes iestāžu vienoto autentifikāciju elektronisko pakalpojumu saņemšanai, LPS ieskatā nedrīkst. Tādejādi, ja kāda pašvaldība pārņems Latvija.lv izvietoto NIN pakalpojumu, tā var nodrošināt to visām juridiskajām peronām, t.sk. valsts pārvaldes iestādēm- NIN maksātājām, bet autorizācijas iespējas vienoti jānodrošina VARAM un VRAA, jo no NIN puses valsts pārvaldes iestādes- NIN maksātājas ir tieši tādas pašas juridiskās personas kā citas juridiskās personas.

Lūdzam paredzēt, ka tiks paredzēts izveidot rīku kā valsts pārvaldes iestādes var autentificēties www.latvija.lv, t.sk. piekļūstot sava NIN e-pakalpojumam. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Projekta autori skaidro:
Ņemot vērā, ka  Labklājības ministrija (LM)  līdz 2022.gada 1.oktobrim sadarbībā ar Finanšu ministriju, Valsts ieņēmumu dienestu, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru un Latvijas Pašvaldību savienību nav izstrādājusi automatizētu algoritmu mājsaimniecības ienākumu novērtēšanai, VARAM nevar izpildīt izrietošo uzdevumu.

Nepieciešams Rīkojuma projektu papildināt ar punktu, kas uzliek par pienākumu Labklājības ministrijai, Finanšu ministrijai, valsts ieņēmumu dienestam, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai, pieaicinot LPS, līdz šā gada 1. jūnijam izstrādāt automatizētu algoritmu mājsaimniecības ienākumu novērtēšanai un risinājumu kā to reāli ieviest konkrētās informācijas sistēmās.
Piedāvātā redakcija
-