Atzinums

Projekta ID
22-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Joprojām uzturam Finanšu ministrijas 11.maija atzinuma 2.iebildumu un lūdzam izteikt visus rādītājus un atskaites punktus atbilstoši
Padomes 2021.gada 22.jūnija īstenošanas lēmuma Nr. 2021/0164(NLE) par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (pieejama te: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021PC0340&from=EN). Papildus lūdzam katram mērķim un atskaites punktam noteikt laika posmu, līdz kuram tas ir jāsasniedz. Gadījumā, ja ir nepieciešamība uzkrāt rādītājus, kas nav noteikti Darbības kārtībā, tad lūdzam tos noteikt kā nacionālos rādītājus.
Tāpat lūdzam noteikumu projektā aizstāt vārdu “mērķrādītāji” ar vārdu “mērķi”, jo nacionāli tiek izmantots tikai viens termins – mērķi.
Atbilstoši lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka līdz 2026.gada 31.augustam nepieciešams nodrošināt noteikto rādītāju sasniegšanu, investīcijas darbību veikšanu, maksājumu veikšanu, kā arī nodrošināt visu nepieciešamo pārbaužu veikšanu, lai pārliecinātos par rādītāju sasniegšanu un izdevumu attiecināmību.
Attiecīgi lūdzam aizstāt MK noteikumu projekta 1.pielikuma kolonnā “sasniegšanas termiņš” noteikto termiņu “2026.gada 30.septembris” ar “2026.gada 31.augusts” vai citu termiņu, kas nav vēlāks par 2026.gada 31.augustu.
Atbilstoši lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 17.3.1. un 18.2.4.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu pārliecināties vai atsauce uz MK noteikumu projekta 25.punktu ir korekta, ņemot vērā, ka minētais punkts nosaka līgumslēdzējus. Vai arī lūdzam precizēt redakciju, skaidri nosakot, ka nozares ministrija slēdz līgumu ar MK noteikumu projekta 25.punktā minētiem finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu izvērtēt un precizēt vai svītrot, jo no punkta ievada izriet, ka MK noteikumu projekta 25.punktā ietvertais regulējums attiecas uz šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētiem finansējuma saņēmējiem
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka visām izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu Darbības kārtībā noteiktos atskaites punktus un mērķus, jābūt iekļautām Atveseļošanas fonda plāna izmaksās/aprēķinos, kas tika apstiprināti no Eiropas Komisijas puses. Atbilstoši Eiropas Komisijas sniegtajai informācijai, budžeta iestāžu esošo darbinieku tekošās atalgojuma izmaksas nav finansējamas no Atveseļošanas fonda plāna finansējuma, jo Atveseļošanas fonda plāna finansējums nav paredzēts iestādes ikdienas funkciju izmaksu segšanai. Ja Atveseļošanas fonda plāna ietvaros tiek īstenots projekts/reforma, kura īstenošana nav tieši saistīta ar iestādes ikdienas procesiem un funkcijām, šīs funkcijas ir nodalāmas, kā arī darbiniekam Atveseļošanas fonda plāna finansēta projekta/reformas ietvaros nāksies veikt pienākumus, kas nav viņa ikdienas pienākumu ietvaros, iestāde var vērtēt projekta/reformas vadības un īstenošanas personāla atalgojuma izmaksas segt no Atveseļošanas fonda plāna līdzekļiem, vienlaikus nodrošinot paredzēto mērķu un atskaites punktu atbilstošu sasniegšanu noteiktajā apmērā. Nodarbinātības formu un veidu iestāde organizē atbilstoši iestādes ierastajai kārtībai un Darba likumam. Kā arī atgādinām, ka specifiski attiecināmības jautājumi individuāli ir jāskaņo ar Eiropas Komisiju. Ņemot vērā sniegto skaidrojumu, kā arī dažādos reformu/investīciju ieviešanas modeļus un to dažādo specifiku, lūdzam ministrijai izvērtēt sniegto skaidrojumu un piemērot atbilstošāko no risinājumiem.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2011.gada 29.marta noteikumu Nr.233 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” nolikuma 1.7. punktu, kas nosaka, ka VARAM ir vadošā iestāde informācijas sabiedrības, elektroniskā pārvaldes un valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības politikas veidošanā un uzraudzībā, vēršam uzmanību, ja noteikumu projekts paredz tādas darbības, kas jau ir noteiktas VARAM nacionālajos normatīvajos aktos, tad tās nav atbalstāms no AF. Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu, vai, piemēram, atbilstības nodrošināšana valsts vienotās IKT arhitektūras principiem jau nav noteikta kā VARAM funkcija citos nacionālajos normatīvajos aktos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tabulas 1., 2., 3., 5. un 7.punktā norādītais padomes nosaukums neatbilst noteikumu 20.punktā noteiktajam, proti noteikumi paredz, ka tiek izveidota programmas padome.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļā ietverto informāciju par finansējuma saņēmēja darbību īstenošanu (saskaņā ar MK noteikumu projekta 13. punktā noteikto) ar skaidrojumu, kā tiks nodota projekta īstenošana citam finansējuma saņēmējam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar attiecīgu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu sniegt skaidrojumu, kas domāts ar "Jāņem vērā, ka iestāžu ikdienas audita izmaksu segšana nav attiecināma", ņemot vērā, ka rindkopā ir runa ir par projekta rezultātu audita vai revīzijas veikšanu, ka var veikt pats finansējuma saņēmējs, neatkarīgs revidents vai iekšējais auditors.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 5.1. apakšpunktu atbilstoši 3.1. apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam protokollēmuma 2.punktā norādīto valsts budžeta finansējuma apmēru pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai norādīt kā veselu skaitli (19 336 562 euro), kā arī šajā punktā vārda “Apstiprināt” vietā lietot vārdu “Atbalstīt”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai šis attiecināms tikai uz 11.1.apakšpunktā minēto finansējuma saņēmēju vai visiem 11.punktā minētajiem finansējuma saņēmējiem un, ja nepieciešams, precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pirms vārda “rīkojuma” papildināt ar vārdiem “Ministru kabineta”, lai varētu identificēt iestādi, kas attiecīgo rīkojumu izdos.
Piedāvātā redakcija
14.1. sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu par projekta īstenošanu (turpmāk - rīkojuma projekts), iekļaujot par projektiem vismaz šādu informāciju:
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt apakšpunktu ar termiņu, kādā rīkojuma projekts jāiesniedz Ministru kabinetā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, papildinot, kuros apakšpunktos minētais finansējuma saņēmējs izstrādās rīkojuma projektu, ja projekta īstenošana tiks nodota finansējuma saņēmējiem, kas uzskaitīti 13.punkta apakšpunktos.

 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunkta redakciju, atrunājot IKT pārvaldības organizācijas terminu, pirmajā pieminēšanas reizē un precizējot teikuma daļu aiz vārdiem "šādu informāciju [..]", jo šobrīd tā nav saprotama.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām atstāt tikai IKT pārvaldības organizācijas uzaicinājumu par projekta iesnieguma iesniegšanu saņemšanu, jo 16.3.apakšpunktā jau noteikts, ka IKT pārvaldības organizācija uzaicinājumu izsūta pēc MK rīkojuma apstiprināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot un, ja nepieciešams, precizēt - domāts plānotais avanss vai jau piešķirtais.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu papildināt, ka dokumentiem ir jābūt parakstītiem ar drošu elektronisko parakstu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai "projekta īstenošanas pārvaldībā iesaistītās institūcijas" ir domāta IKT pārvaldības organizācija vai 15.punktā minētās institūcijas, kas nodrošina reformu un investīciju virziena īstenošanas uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu aizstāt vārdu “pēdējā” ar vārdu “noslēguma”
Piedāvātā redakcija
14.18. nodrošina projektu īstenošanas dokumentu, t.sk. apliecinājumu, kas pamato noteikto rādītāju sasniegšanu, glabāšanu – piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu papildināt ar vārdiem “finansējuma saņēmēja sagatavoto” pēc analoģijas kā tas noteikts MK noteikumu projekta 17.1.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vienotu praksi visos tiesību aktos attiecībā uz Atveseļošanas fonda īstenošanu, aicinām izvērtēt un noteikt, ka projekta iesniegumu izvērtē viena mēneša laikā. Savukārt anotācijā ietverot informāciju, ņemot vērā, ka projektu izvērtēšana ir ilgstošs un komplicēts process, tad projektu iesniegumu vērtēšana varētu aizņemt līdz 3 mēnešiem, attiecīgi pagarinot termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas ir domātas korektīvās darbības nozares ministrijai un kā ir plānots tās veikt - vai samazinot šo MKN 4.pielikumā paredzēto finansējumu?
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No MKN ir izņemts punkts kā nozares ministrija iesniedz apliecinājumu pārvaldības deklarācijas sagatavošanai, ierosinām to paredzēt pie nozares ministrijas pienākumiem. Piedāvājam šādu redakciju:

iesniedz IKT pārvaldības organizācijai informāciju pārvaldības deklarācijas sagatavošanai un apliecinājumu, nosūtot to elektroniska dokumenta veidā, pēc kura saņemšanas nozares ministrija vai to pievieno  vadības informācijas sistēmā.           
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus “šo noteikumu 14.1. apakšpunktā sagatavotajam”, ņemot vērā noteikumu projekta 14.1.apakšpunktā noteikto saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu izteikt MK noteikumu projekta 17.5.apakšpunktu kā atsevišķu punktu, ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu 17.punkta ievadu minētais regulējums attiecas uz nozares ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šis apakšpunkts neattiecas uz nozares ministriju funkcijām – lūdzam to izdalīt atsevišķi vai precizēt, nodrošinot sasaisti ar 17.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesību piešķiršana vadības informācijas sistēmai tiks nodrošināta pamatojoties uz ministriju iesniegtajiem lietotāju tiesības piešķiršanas pieprasījumiem, tāpēc aicinām svītrot šo punktu vai precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu papildināt ar vārdiem "šo noteikumu" pirms skaitļa "13"
Piedāvātā redakcija
18.2. attiecībā uz šo noteikumu 11.2. , 11.3. un 11.4.  apakšpunktos, kā arī šo noteikumu 13. punktā minēto finansējuma saņēmēju īstenojamiem projektiem veic šādas darbības:
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
13.punktā ir noteikts, ka finansējuma saņēmējs var veikt projekta īstenošanu arī patstāvīgi, tāpēc ierosinām precizēt atsauci uz 13.1.; 13.2. un 13.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdiem "šo noteikumu" pirms skaitļa "13"
Piedāvātā redakcija
20.3. Aģentūra, ja programmā ir ietverti šo noteikumu 11.2., 11.3. un 11.4.  apakšpunktos, kā arī šo noteikumu 13. punktā minēto finansējuma saņēmēju īstenojami projekti.
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
13.punktā ir noteikts, ka finansējuma saņēmējs var veikt projekta īstenošanu arī patstāvīgi, tāpēc ierosinām precizēt atsauci uz 13.1.; 13.2. un 13.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdiem "šo noteikumu" pirms skaitļa "13"
Piedāvātā redakcija

26. Šo noteikumu 11.2. , 11.3. un 11.4. apakšpunktos, kā arī šo noteikumu 13. punktā minētie finansējuma saņēmēji projektu īstenošanas līgumu slēdz ar Aģentūru.
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
13.punktā ir noteikts, ka finansējuma saņēmējs var veikt projekta īstenošanu arī patstāvīgi, tāpēc ierosinām precizēt atsauci uz 13.1.; 13.2. un 13.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pie skaidrojuma par reformu un investīciju virziena 2.1.3.r. “Tautsaimniecības datu un digitālo pakalpojumu ekonomikas attīstība” aizstāt skaitļus “2.3.1.” ar skaitļiem “2.1.3.”.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu precizēt anotācijas 1.3.sadaļā ietverto publicitātes vadlīniju nosaukumu, izsakot to šādā redakcijā “Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām”
Piedāvātā redakcija
-