Atzinums

Projekta ID
24-TA-3050
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
05.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Kultūras ministrijas lūdz MK noteikumu Nr.483 grozījumos precizēt 23.3.1.1.apakšpunktu - lai paplašinātu individuālo atbalsta plānā ietveramo atbalsta pasākumu veidu (individuālas lasītprasmes nodarbības), un otrkārt, lai paplašinātu iesaistāmo atbalsta speciālistu loku. Nereti izglītības iestādes norāda, ka lasītprasmes atbalstu, īpaši mazāktautības pārstāvjiem, vajadzētu nodrošināt arī individuāli, ne tikai grupās. 
 Individuāla atbalsta nodrošināšana lasītprasmes veicināšanai mazākumtautību, tai skaitā romu tautības izglītojamajiem no 1. līdz 3. klasei ir būtiska, lai savlaicīgi kompensētu iespējamos valodas prasmju atšķirību radītos šķēršļus un veicinātu vienlīdzīgas izglītības iespējas; tas ļauj pielāgot mācību pieeju katra skolēna valodas prasmei un mācīšanās tempam, nodrošina pamatprasmju apguvi valsts valodā, veicina mācību sasniegumu pieaugumu turpmākajos izglītības posmos un samazina priekšlaicīgas mācību grūtības, kas var negatīvi ietekmēt integrāciju un izglītības kvalitāti kopumā.
 Lasītprasmes veicināšanā nepieciešama multidisciplināra pieeja, jo atbalsta efektivitāti nosaka ne tikai pedagoģiskās zināšanas, bet arī speciālistu kompetences valodas attīstības, mācīšanās traucējumu identificēšanas un atbilstošu metožu pielietošanas jomā. Vienlaikus, ņemot vērā sākumskolas pedagogu noslodzi, Kultūras ministrijas ieskatā būtu lietderīgi paplašināt atbalsta sniedzēju loku, lai atbalstu  gan individuāli, gan grupās var sniegt pedagogs, skolotājs logopēds, speciālais pedagogs, pedagoga palīgs un bibliotekārs.
Ņemot vērā augstāk minēto, aicinām MK noteikumu 23.3.1.1. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
atbalsts izglītojamiem individuāli un grupās lasītprasmes veicināšanai 1.–3. klasē;
 
Piedāvātā redakcija
pedagoga atbalsts izglītojamiem individuāli un grupās lasītprasmes veicināšanai 1.–3. klasē;