Projekta ID
22-TA-2355Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
28.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par akciju sabiedrības "Rīgas osta" dibināšanu
Priekšlikums
1) Vēršam uzmanību, ka Ostu likumā nav noteikta kapitālsabiedrību – AS “Rīgas osta” un AS “Ventspils osta” organizatoriskā struktūra (akcionāru sapulce, padomes sastāvs, valdes sastāvs). Uzskatām, ka ir būtiski noteikt organizatorisko struktūru un kapitālsabiedrību pārvaldības kārtību speciālajā regulējumā - Ostu likumā, jo Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā nav regulējuma valsts kapitāla daļu pārvaldībai, kad vienai kapitālsabiedrībai ir vairāki valsts akciju turētāji, savukārt pirms katras akcionāru sapulces visiem valsts akciju turētājiem būs nepieciešams vienoties par kopīgu balsošanas uzdevumu, tādējādi nodrošinot, ka katrs akciju turētājs realizēs savas tiesības un pilnvaras līdzdarboties kapitālsabiedrības pārvaldībā un akcionāra lēmumu pieņemšanā, kā arī nepieciešamības gadījumā izteikt savu atsevišķo viedokli. Uzskatām, ka speciālo regulējumu ir jāietver augstāka spēka normatīvajā aktā - likumā līdzīgi kā pašlaik ir noteikts Attīstības finanšu institūcijas likumā attiecībā uz akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" pārvaldību.
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par akciju sabiedrības "Rīgas osta" dibināšanu" 5.punktā ir paredzēts atļaut valsts akciju turētājiem parakstīt akcionāru līgumu ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību. TAP papildus dokumentiem ir pievienots akcionāru līguma projekts, kurā nav atrunātas valsts akciju turētāju (Satiksmes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas un Vides aizardzības un reģionālās attīstības ministrijas) savstarpējās attiecības jaundibināmās akciju sabiedrības "Rīgas osta" pārvaldībā, tostarp nav noteikta kārtība, kādā valsts akciju turētāji piedalās akcionāru sapulcēs, to balsstiesību izlietošanas kārtība, iesaiste un pienākumi padomes locekļu nominēšanā, informācijas aprite starp valsts akciju turētājiem. Anotācijā ir minēts, ka Satiksmes ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta instrukcijas projektu "Instrukcija par valsts kapitāla daļu turētāju sadarbību Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvalžu valsts kapitāla daļu pārvaldīšanā", kurš ir nodots saskaņošanas procesam. Instrukcija noteiks kārtību, kādā tiek organizēta valsts kapitāla daļu pārvaldīšana Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvaldēs. Vēršam uzmanību, ka instrukcija ir zemāka spēka attiecībā pret likuma spēku, tāpēc pamatnoteikumus minēto kapitālsabiedrību efektīvai pārvaldībai būtu jānosaka Ostu likumā. Ņemot vērā minēto, lūdzam virzīt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē visus minētos saistītos normatīvo aktu projektus kopā vienā paketē.
2) Ir būtiski nošķir terminoloģiju, tostarp arī akcionāru līguma projektā: ka Latvijas valsts ir akcionārs; katra ministrija un pašvaldība ir akciju turētāji, lai nerastos domstarpības regulējuma piemērošanā.
3) Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punktā ir paredzēts, ka akciju turētāji noslēdz akcionāru līgumu, lai noteiktu un precizētu akciju turētāju tiesības un pienākumus un noteiktu atbildību saistībā ar kapitālsabiedrības kopīgu pārvaldību, savukārt pašlaik akcionāru līguma projektā nav noteiktas visu akciju turētāju tiesības un pienākumi un atbildība saistībā ar kapitālsabiedrības kopīgu pārvaldību.
4) Saskaņā ar Ostu likuma 7.panta 1.1 un 1.2 daļu ostas pārvalde Rīgas ostā un Ventspils ostā ir kapitālsabiedrība, kuras akcijas pieder valstij un var piederēt arī attiecīgai pašvaldībai. Valstij attiecīgajā kapitālsabiedrībā pieder ne mazāk kā trīs piektdaļas akciju (valstij pieder ne mazāk kā 60% un attiecīgai pašvaldībai — ne vairāk kā 40% akciju). Kapitālsabiedrības valsts akciju turētāja ir Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija, Ekonomikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Valstij piederošās akcijas tiek nodotas turējumā šādās daļās: Satiksmes ministrijas turējumā — 40%, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas turējumā — katrai 20% no valstij piederošajām akcijām. Tātad valsts pusē ir 4 akciju turētāji. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu, ja valsts kapitāla daļu turētājs ir ministrija, tad kapitāla daļu turētāja lēmumus pieņem attiecīgas ministrijas valsts sekretārs vai ar valsts sekretāra rīkojumu noteikta cita ministrijas amatpersona, kurai ir visas normatīvajos aktos paredzētās kapitāla daļu turētāja pārstāvja tiesības, pienākumi un atbildība (turpmāk arī — kapitāla daļu turētāja pārstāvis). Līdz ar to akcionāru sapulcēs ir jāpiedalās visiem valsts akciju turētāju pārstāvjiem, t.i. SM, EM, FM, VARAM valsts sekretāriem vai ar attiecīgo valsts sekretāru rīkojumu noteiktām amatpersonām, pirms akcionāru sapulces organizējot valsts akciju turētāju sanāksmi/ sēdi, lai vienotos par balsošanas uzdevumu un protokolā atspoguļotu sēdes gaitu, tostarp nepieciešamības gadījumā atspoguļotot akciju turētāju pārstāvju izteiktos atsevišķos viedokļus.
Ņemot vēra minēto, būtu svarīgi Ostu likumā un akcionāru līgumā ietvert:
- speciālu regulējumu attiecībā uz AS “Rīgas osta” un AS “Ventspils osta” organizatoriskā struktūru un minēto kapitālsabiedrību pārvaldību atbilstoši labas korporatīvās pārvaldības principiem;
- noteikt, ka akcionāru sapulcē piedalās visi akciju turētāju pārstāvji;
- pamatnosacījumus par sagatavošanas akcionāru sapulcei, valsts akciju turētāju pārstāvju sēdes organizēšanu, balsošanas kārtību un vienotā balsošanas uzdevuma sagatavošanu;
- paredzēt, ka katrs valsts akciju turētājs ir tiesīgs izvirzīt vienu padomes locekļa kandidātu, kas atlasīts kopīgi organizētajā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 31.pantā noteiktajā nominēšanas kārtībā, valsts akciju turētājiem iepriekš vienojoties par padomes locekļu kompetenču un jomu sadalījumu.
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par akciju sabiedrības "Rīgas osta" dibināšanu" 5.punktā ir paredzēts atļaut valsts akciju turētājiem parakstīt akcionāru līgumu ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību. TAP papildus dokumentiem ir pievienots akcionāru līguma projekts, kurā nav atrunātas valsts akciju turētāju (Satiksmes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas un Vides aizardzības un reģionālās attīstības ministrijas) savstarpējās attiecības jaundibināmās akciju sabiedrības "Rīgas osta" pārvaldībā, tostarp nav noteikta kārtība, kādā valsts akciju turētāji piedalās akcionāru sapulcēs, to balsstiesību izlietošanas kārtība, iesaiste un pienākumi padomes locekļu nominēšanā, informācijas aprite starp valsts akciju turētājiem. Anotācijā ir minēts, ka Satiksmes ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta instrukcijas projektu "Instrukcija par valsts kapitāla daļu turētāju sadarbību Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvalžu valsts kapitāla daļu pārvaldīšanā", kurš ir nodots saskaņošanas procesam. Instrukcija noteiks kārtību, kādā tiek organizēta valsts kapitāla daļu pārvaldīšana Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvaldēs. Vēršam uzmanību, ka instrukcija ir zemāka spēka attiecībā pret likuma spēku, tāpēc pamatnoteikumus minēto kapitālsabiedrību efektīvai pārvaldībai būtu jānosaka Ostu likumā. Ņemot vērā minēto, lūdzam virzīt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē visus minētos saistītos normatīvo aktu projektus kopā vienā paketē.
2) Ir būtiski nošķir terminoloģiju, tostarp arī akcionāru līguma projektā: ka Latvijas valsts ir akcionārs; katra ministrija un pašvaldība ir akciju turētāji, lai nerastos domstarpības regulējuma piemērošanā.
3) Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punktā ir paredzēts, ka akciju turētāji noslēdz akcionāru līgumu, lai noteiktu un precizētu akciju turētāju tiesības un pienākumus un noteiktu atbildību saistībā ar kapitālsabiedrības kopīgu pārvaldību, savukārt pašlaik akcionāru līguma projektā nav noteiktas visu akciju turētāju tiesības un pienākumi un atbildība saistībā ar kapitālsabiedrības kopīgu pārvaldību.
4) Saskaņā ar Ostu likuma 7.panta 1.1 un 1.2 daļu ostas pārvalde Rīgas ostā un Ventspils ostā ir kapitālsabiedrība, kuras akcijas pieder valstij un var piederēt arī attiecīgai pašvaldībai. Valstij attiecīgajā kapitālsabiedrībā pieder ne mazāk kā trīs piektdaļas akciju (valstij pieder ne mazāk kā 60% un attiecīgai pašvaldībai — ne vairāk kā 40% akciju). Kapitālsabiedrības valsts akciju turētāja ir Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija, Ekonomikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Valstij piederošās akcijas tiek nodotas turējumā šādās daļās: Satiksmes ministrijas turējumā — 40%, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas turējumā — katrai 20% no valstij piederošajām akcijām. Tātad valsts pusē ir 4 akciju turētāji. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu, ja valsts kapitāla daļu turētājs ir ministrija, tad kapitāla daļu turētāja lēmumus pieņem attiecīgas ministrijas valsts sekretārs vai ar valsts sekretāra rīkojumu noteikta cita ministrijas amatpersona, kurai ir visas normatīvajos aktos paredzētās kapitāla daļu turētāja pārstāvja tiesības, pienākumi un atbildība (turpmāk arī — kapitāla daļu turētāja pārstāvis). Līdz ar to akcionāru sapulcēs ir jāpiedalās visiem valsts akciju turētāju pārstāvjiem, t.i. SM, EM, FM, VARAM valsts sekretāriem vai ar attiecīgo valsts sekretāru rīkojumu noteiktām amatpersonām, pirms akcionāru sapulces organizējot valsts akciju turētāju sanāksmi/ sēdi, lai vienotos par balsošanas uzdevumu un protokolā atspoguļotu sēdes gaitu, tostarp nepieciešamības gadījumā atspoguļotot akciju turētāju pārstāvju izteiktos atsevišķos viedokļus.
Ņemot vēra minēto, būtu svarīgi Ostu likumā un akcionāru līgumā ietvert:
- speciālu regulējumu attiecībā uz AS “Rīgas osta” un AS “Ventspils osta” organizatoriskā struktūru un minēto kapitālsabiedrību pārvaldību atbilstoši labas korporatīvās pārvaldības principiem;
- noteikt, ka akcionāru sapulcē piedalās visi akciju turētāju pārstāvji;
- pamatnosacījumus par sagatavošanas akcionāru sapulcei, valsts akciju turētāju pārstāvju sēdes organizēšanu, balsošanas kārtību un vienotā balsošanas uzdevuma sagatavošanu;
- paredzēt, ka katrs valsts akciju turētājs ir tiesīgs izvirzīt vienu padomes locekļa kandidātu, kas atlasīts kopīgi organizētajā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 31.pantā noteiktajā nominēšanas kārtībā, valsts akciju turētājiem iepriekš vienojoties par padomes locekļu kompetenču un jomu sadalījumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Par akciju sabiedrības "Rīgas osta" dibināšanu
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ostu likumā nav noteikta kapitālsabiedrību – AS “Rīgas osta” un AS “Ventspils osta” organizatoriskā struktūra (akcionāru sapulce, padomes sastāvs, valdes sastāvs), bet ir būtiski noteikt organizatorisko struktūru un minēto kapitālsabiedrību pārvaldības kārtību speciālajā regulējumā - Ostu likumā, jo Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā nav regulējuma valsts kapitāla daļu pārvaldībai, kad vienai kapitālsabiedrībai ir vairāki valsts akciju turētāji, savukārt pirms katras akcionāru sapulces visiem valsts akciju turētājiem būs nepieciešams vienoties par kopīgu balsošanas uzdevumu, tādējādi nodrošinot, ka katrs akciju turētājs realizēs savas tiesības un pilnvaras līdzdarboties kapitālsabiedrības pārvaldībā un akcionāra lēmumu pieņemšanā, kā arī nepieciešamības gadījumā izteikt savu atsevišķo viedokli, lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar uzdevumu Satiksmes ministrijai līdz š.g. 1.jūnijam iesniegt likumprojektu "Grozījumi Ostu likumā", lai noteiktu speciālu regulējumu attiecībā uz AS “Rīgas osta” un AS “Ventspils osta” organizatoriskā struktūru un minēto kapitālsabiedrību pārvaldību (tostarp valsts akciju turētāju pārstāvju dalību akcionāru sapulcēs, sagatavošanas akcionāru sapulcei, valsts akciju turētāju pārstāvju sēdes organizēšanu un vienotā balsošanas uzdevuma sagatavošanu) atbilstoši labas korporatīvās pārvaldības principiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt teikumu "Akcionāra līguma projekts vēl ir pārrunājams valsts puses akcionāru starpā, rīkojot valsts akcionāru sanāksmi. ", izsakot to šādā redakcijā: ."Akcionāru līguma projekts vēl ir izskatāms AS "Rīgas osta" valsts akciju turētāju starpā, organizējot valsts akciju turētāju sanāksmi."
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam virzīt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē šo rīkojuma projektu kopā ar Ministru kabineta instrukcijas projektu "Instrukcija par valsts kapitāla daļu turētāju sadarbību Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvalžu valsts kapitāla daļu pārvaldīšanā", ņemot vērā, ka tie ir savstarpēji saistītie projekti, jo instrukcijā paredzēts ietvert kārtību, kādā valsts kapitāla daļu turētāji (SM, EM, FM un VARAM) sadarbosies AS "Rīgas osta" pārvaldībā. Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka rīkojuma projekts Ministru kabineta sēdē skatāms kopā ar Ministru kabineta instrukcijas projektu "Instrukcija par valsts kapitāla daļu turētāju sadarbību Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvalžu valsts kapitāla daļu pārvaldīšanā".
Piedāvātā redakcija
-
