Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-2553
Atzinuma sniedzējs
SIA "Latvijas vēja parki"
Atzinums iesniegts
18.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai iespējami laicīgi nodrošinātu sistēmas operatoru ar informāciju par neizmantotajām piešķirtajām jaudām, atļaujas turētājam laicīgi jāinformē birojs par plānotajām neizmantojamajām jaudām. Aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar atsevišķu punktu.
Piedāvātā redakcija
"Atļaujas turētājam ir pienākums nekavējoties informēt biroju, pēc tam, kad tas konstatē, ka elektroenerģijas ražošanas jauda tiks ieviesta vai palielināta mazākā apjomā, nekā norādīts biroja izsniegtajā atļaujā."
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot lielo pieprasījumu pēc brīvajām sistēmas jaudām, ir būtiski nodrošināt visu pieejamo jaudu lietderīgu izmantošanu. Lai to nodrošinātu, aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar atsevišķu punktu.
Piedāvātā redakcija
"Birojam, atceļot atļauju vai konstatējot, ka elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešana vai esošās elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšana nav izpildīta atļaujā norādītajā apmērā, Birojs informē sistēmas operatoru un sistēmas operatoram ir pienākums samazināt pieslēguma jaudu atbilstoši faktiski ieviestajai jaudai".
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām novērst nevienlīdzību dažādu elektroenerģijas ražošanas iekārtu veidu starpā, proti, pašreizējā MK noteikumu projekta redakcija paredz, ka, piem., saules enerģijas ražošanas veidam atļauju var saņemt bez ietekmes uz vidi procesa veikšanas, bet vēja enerģijas ražošanas veidam atļauju var saņemt tikai pēc ietekmes uz vidi veikšanas. Kas atklāti diskriminēt un nostāda sliktākā situācijā vēja enerģijas ražotājus attiecībā pret jebkura cita veida, kuram nevajag ietekmes uz vidi novērtējumu, ražotāju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai sistēmas operators varētu sekmīgi plānot tīkla attīstību, aicinām MK noteikumu projektā ietvert birojam pienākumu ieviest publisku izsniegto atļauju reģistru, norādot atļauju derīguma termiņu. Līdzvērtīgu sarakstu publiski uztur AS "Augstsprieguma tīkls".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā noteikumi neaizliedz uz viena nekustamā īpašuma izņemt vairākas atļaujas dažādu elektroenerģijas ražošanas iekārtu izvietošanai vai jaudu palielināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
Ja uz viena nekustamā īpašuma ir jau saņemta atļauja elektroenerģijas ražošanas iekārtu izvietojumam vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai vai atjaunošanai, tad iesniegumā ir jānorāda visu elektroenerģijas ražošanas iekārtu izvietojuma plāns nekustamajā īpašumā atbilstoši Kadastra informācijas sistēmas telpiskajiem datiem. Kopējai elektroenerģijas ražošanas iekārtu jaudai attiecībā pret nekustamā īpašuma platību ir jābūt tehniski pamatotai, ievērojot šo noteikumu nosacījumus.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai sasniegtu anotācijā norādīto mērķi – "ar noteikumu projektā ietverto regulējumu tiek veicināta komersantu apzinīga rīcība īstenot elektroenerģijas ražošanas iekārtu reālu ieviešanu”, aicinām pārskatīt MK noteikumu projektā norādīto nekustamā īpašuma, kurā plānots ieviest jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu valdījuma vai īpašuma tiesību termiņu. Pašreizējais termiņš ir pielidzināts atļaujas termiņam. Ja termiņš būs pielīdzināts ražošanas iekārtu ekspluatācijas termiņam, tad tas veicinās, ka atļaujas izņems komersanti, kuriem ir nodoms un līdzekli realizēt elektroenerģijas ražošanas iekārtu reālu ieviešanu. Aicinām MK noteikumu projekta 2.4 punktu mainīt, nosakot prasību iesniegt valdījuma vai īpašuma tiesību apliecinošu dokumentu attiecīgi garākam - attiecīgajai iekārtai tirgū noteiktajam ekspluatācijas laikam.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projekta 5. punkta redakcija aizliedz izņemt jaunu atļauju tādam elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidam, par ko iepriekš ir tikusi izsniegta atļauja attiecīgajā zemes vienībā. Tā kā pastāv iespējamība, ka pēc kāda laika varētu rasties iecere realizēt nākamo attiecīgā ražošanas iekārtas veida projekta kārtu, aicinām noteikt, ka punktā minētais ierobežojums darbojas uz "vienlaicīgi" izsniegtām atļaujāmt. Lūgums apsvērt vai šāds ierobežojums ir attiecināms tikai uz vienu personu, vai skatāms no zemes vienības skatu punkta un attiecināms uz vienu zemes vienību, neskatoties, kura persona iesniedz lūgumu saņemt atļauju.
 
Piedāvātā redakcija
5. Uz vienu zemes vienību, kam sakrīt kadastra apzīmējums, iesniedzējs var vienlaicīgi saņemt tikai vienu atļauju, ja plānotās jaunās elektroenerģijas ražošanas iekārtas veids neatšķiras.
 
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā ietekmes uz vidi novērtējuma procesa gaitā pastāv iespējamība, ka netiek izvērtētā uzstādīto vai nākotnē uzstādāmo elektroenerģijas ražošanas iekārtu savietojamība ar novērtējumā norādīto, lūdzam papildināt punktu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"Ja iesniedzējs ir saņēmis vienu no šo noteikumu 6. punktā minētajiem dokumentiem un ja uz attiecīgā iesniegumā minētā nekustamā īpašuma nav jau saņemta atļauja elektroenerģijas ražošanas iekārtu izvietojumam vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai vai atjaunošanai, iesniegumam nav jāpievieno šo noteikumu  2.1. un 2.2. apakšpunktā minētie pielikumi "
 
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar ierobežojumu, ka uz vienu nekustamā īpašuma vienību var tikt izņemtas vairākas atļaujas tikai gadījumā, ja tās visas ir tehniski īstenojamas. Nosakot, ka katru nākamo var izņemt tikai tad, ja tehniski var īstenot visas iepriekš saņemtās spēkā esošās atļaujas.
Piedāvātā redakcija
"9.9. uz nekustamo īpašumu, kas norādīts iesniegumā, ir spēkā esošas izsniegtas atļaujas un iesniegumā norādītās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jaudas nav iespējams tehniski īstenot, pēc elektroenerģijas ražošanas iekārtu jaudas, atbilstošo spēkā esošajām atļaujām, īstenošanas."
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 9.panta ceturto daļu "sistēmas operatoram ir tiesības atteikt pieslēgumu attiecīgai sistēmai, ja tās tīklu jauda nav pietiekama. Atteikuma pamatojumu sistēmas operators sniedz rakstveidā 30 dienu laikā pēc sistēmas dalībnieka iesnieguma saņemšanas".
Elektroenerģijas tirgus likumā ir noteikta kārtība un nosacījumi, kādā sistēmas operators atsaka pieslēgumu attiecīgajai sistēmai. Šajā likumā sistēmās operatoram nav dotas tiesības "pārtraukt tehnisko prasību izsniegšanu". Tādējādi MK noteikumu projektā paredzētās pārvades sistēmas operatora tiesības "pārtraukt tehnisko prasību izsniegšanu" ir neatbilstošas Elektroenerģijas tirgus likumā noteiktajām sistēmas operatora tiesībām un likumdevējs nav devis Ministru kabinetam mandātu šīs tiesības paplašināt.
Turklāt gadījumā, ja šeit likumdevējs bija domājis individuālu "atteikumu", atbilstoši Direktīvā 2019/944 9441[1] noteiktajam (42. panta 2. punkts), iespējami tīkla pieejamās jaudas turpmāki ierobežojumi, ieskaitot pārslodzi pārvades sistēmas tālākajās daļās, nevar būt par pamatu atteikt pieslēgumu. Tātad tikai un vienīgi faktiska tīkla jaudas nepieejamība (ko nevar konstatēt atļaujas izsniegšanas brīdī) ir tiesisks pamats atteikt jauna pieslēguma izveidi pārvades sistēmai. Līdz ar to to šī punkta redakcija norādot "atteikumu" nav tiesiska.


[1] Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/944 (2019. gada 5. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem
attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES https://eur lex.europa.eu/legal
content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02019L0944 20220623
 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām izslēgt no MK noteikumu projekta 9.9. apakšpunktu
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Mainot iesniegumā sākotnēji norādīto nekustamo īpašumu sastāvu, atļaujā var tikt ietverti jauni nekustamie īpašumi, kas iepriekš netika ietverti, tādējādi pastāvot iespējai ietekmēt tādu elektroenerģijas ražošanas iekārtu izvietojuma vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanas vai atjaunošanas īstenošanu, par ko spēkā esoša atļauja ir saņemta iepriekš. Līdz ar to aicinām kopā ar iesniegumu par nekustamā īpašuma sastāva maiņu iesniegt arī atjaunotu šo noteikumu 2.1. punktā minēto (ar mūsu ieteikto papildinājumu). Papildu norādām, ka nebūtu pieļaujams pārnest ieceres izpildi, pēc atļaujas saņemšanas, uz pilnībā citām teritorijām.
Piedāvātā redakcija
10. Atļaujas turētājs var lūgt izdarīt grozījumus atļaujā attiecībā uz iesniegumā norādīto nekustamo īpašumu sastāvu, nemainot faktisko dislokācijas vietu un ja tas neietekmē sistēmas operatora izsniegtās tehniskās prasības elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēguma izbūvei. Uz pievienojamiem nekustamajiem īpašumiem ir attiecināma šo noteikumu 2.1.,2.4,2.5. un 2.6. apakšpunkta prasības.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu iespējamo risku cita elektroenerģijas ražošanas iekārtas veida pievienošanas gadījumā izmantot un lietot pirmreizēji izsniegto atļauju, aicinām papildināt MK noteikumu projekta 11. punktu ar papildu teikumu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"10.[..] Pēc hibrīdatļaujas izsniegšanas cita elektroenerģijas ražošanas iekārtas veida pievienošanas sākotnējam veidam, sākotnējā atļauja zaudē spēku ar hibrīdatļaujas izsniegšanas brīdi un birojs par to informē sistēmas operatoru 30 (trīsdesmit) dienu laikā no hibrīdatļaujas izsniegšanas."
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām precizēt iesniedzējam norādāmo informāciju hibrīdatļaujas saņemšanai, lai novērstu iespējamu pārpratumu par kādu atļauju ir runa MK noteikumu projekta 11. punkta pēdējā teikumā, un izteikt MK noteikumu projekta 11.punkta pēdējo teikumu, izsakot to šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"Ja iesniedzējs vēlas saņemt hibrīdatļauju, tad iesniegumā norāda vai iesniedzējam attiecībā uz iesniegumā norādīto zemes vienību ir jau izsniegta spēkā esoša atļauja un aizpilda šo noteikumu 2. pielikuma sadaļas par katru no elektroenerģijas ražošanas iekārtu veidiem un norāda dažādo elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu ieviešamās jaudas proporciju atbilstoši to paredzētajai kopējai jaudai."
 
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu pārpratumus par kuras atļaujas iemaksāto drošības naudu šeit ir runa, iesakām papildināt MK noteikumu projektu izsakot 12. punktu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
"12. Gadījumā, ja hibrīdatļauja tiek izdota cita elektroenerģijas ražošanas iekārtas veida pievienošanai papildus sākotnējā atļaujā noteiktajam elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidam viena pieslēguma ietvaros, par sākotnējo atļauju iemaksātā drošības nauda tiek attiecināta uz hibrīdatļaujas saņemšanu, kā arī atļaujas turētājam jāveic drošības naudas samaksa biroja norādītajā kontā Valsts kasē atbilstoši papildu plānotajam elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidam paredzētās jaudas apjomam."
 
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kā norādīts MK noteikumu anotācijā: “Ar noteikumu projektā ietverto regulējumu tiek veicināta komersantu apzinīga rīcība īstenot elektroenerģijas ražošanas iekārtu reālu ieviešanu.” Lai sasniegtu anotācijā minēto ir jānodrošinās, ka apvienojot atļaujas, izmantojot noteikumos noteikto iespēju nerealizēt atļaujā dotos jaudas apmērus pilnībā, netiktu īstenota tikai vienā atļaujā minētā darbība (lūgums skatīties 21. punkts papildinājumus). Aicinām papildināt MK noteikumu 15. punktu nosakot, ka apvienot vienā atļaujā var tikai atļaujas, kuras vienlaicīgi ir īstenojamas (vienas īstenošana neizslēdz otru) un ka visās minētajās atļaujās noteiktās darbības ir realizējamas proporcionāli hibrīdatļaujā noteiktajam. Šajā punktā ir jānosaka, ka atļaujas termiņš attiecībā uz katru no apvienotajām darbībām tiek saglabāts sākotnējais. Aicinām izteikt MK noteikumu 15.punktu šādā redakcijā
Piedāvātā redakcija
"15.Sistēmas operators informē biroju, ja konstatē, ka atļaujas turētājam izsniegtajās atļaujās noteiktie dažādie elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidi tiks ieviesti viena pieslēguma ietvaros. Birojs, ja atļauju turētāji uzrāda sistēmas operatoru izsniegtos tehniskos noteikumus, ar ko apliecina, ka abas atļaujas ir īstenojamas viena pieslēguma ietvaros, izsniedz hibrīdatļauju, aizstājot atļaujas, un ietver hibrīdatļaujā  arī noteikumus, kas atbilst iepriekš izsniegto atļauju noteikumiem, kā arī nosaka dažādo elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu jaudas proporciju atbilstoši sākotnējās atļaujās noteiktajai maksimālajai ieviešamajai jaudai.  Par šo lēmumu birojs informē atļauju turētāju un sistēmas operatoru, kura sistēmai elektroenerģijas ražošanas iekārtas plānots pieslēgt."
 
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kā norādīts MK noteikumu anotācijā: “Ar noteikumu projektā ietverto regulējumu tiek veicināta komersantu apzinīga rīcība īstenot elektroenerģijas ražošanas iekārtu reālu ieviešanu.” Samazinot MK noteikumu 14. punktā minēto proporciju, tiktu sniegtas nepamatotas priekšrocības tiem līdzšinējiem atļauju saņēmējiem, kuri nebija plānojošu, ne arī kuriem būtu bijis reālas iespējas ieviest jaunās ražošanas jaudas.
Lai sasniegtu MK noteikumu 14. un 15.punktā un anotācijā minēto mērķi, t.i., gadījumā, ja atļaujas saņēmējs vēlas pievienot citu elektroenerģijas ražošanas veidu pie jau izdotas atļaujas, saglabāt sākotnējās ieceres realizāciju vismaz 80 % apmērā, kā arī veicināt atļauju saņēmēju godprātīgu darbību ir jānosaka kārtība kā to sasniegt. Aicinām MK noteikumu projekta 21. punktu papildināt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"21 [..] Šo noteikumu 14. un 15. punktā noteikto hibrīdatļauju izsniegšanas gadījumā, atļaujā noteiktie enerģijas ražošanas iekārtas visi veidi ieviešami atļaujā noteiktajā proporcijā. Ja šādas atļaujas turētājs informē biroju par lēmumā atļautās darbības īstenošanu un birojs secina, ka atļaujā minētā proporcija nav ievērota, birojs pieņem lēmumu par attiecīgās atļaujas anulēšanu un par to informē sistēmas operatoru. "
 
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projektā nav paredzēti objektīvi kritēriji, kas noteiktu atļaujas turētāja tiesības lūgt atļaujas pagarinājumu, kā arī nav ierobežots atļaujas pagarinājumu pieprasījumu skaits. Pieci gadi atļaujas izpildei ir pietiekams termiņš. Ja atļaujas turētājs šajā termiņā nav izpildījis atļaujas nosacījumus, tam ir jāpierāda, ka tiek īstenotas darbība jaudas rezervēšanas mērķa- jaunu iekārtu izbūves vai jaudas palielināšanas - sasniegšanai. Objektīvs kritērijs faktiskam nolūkam uzstādīt vai palielināt jaudas ir atzīme par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi.
Atļaujas pagarinājums - divi gadi - ir pietiekams būvdarbu un atļaujas nosacījumu izpildei, tāpēc tā nav pagarināma atkārtoti. Aicinām izteikt MK noteikumu projekta.
Piedāvātā redakcija
"Ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms atļaujas derīguma termiņa beigām atļaujas turētājam ir tiesības lūgt pagarināt šo termiņu, iesniedzot birojam informāciju par atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, informāciju par jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanas vai jaudas palielināšanas projekta īstenošanas gaitu un pamatojumu termiņa pagarināšanas nepieciešamībai, kā arī starp sistēmas operatoru un atļaujas turētāju noslēgto pieslēguma līgumu, ja tādu nepieciešams noslēgt. Birojs vienu reizi var pagarināt atļaujas derīguma termiņu ne vairāk kā par diviem gadiem. Par pieņemto lēmumu birojs informē sistēmas operatoru, kura sistēmai elektroenerģijas ražošanas iekārtu plānots pieslēgt."