Projekta ID
24-TA-348Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Sabiedrība par atklātību - Delna"
Atzinums iesniegts
25.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 1. un 2.punkts paredz aizstāt pilnīgu sodāmības aizliegumu ar aizliegumu ieņemt amatus KNAB, ja persona ir sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu. Delna izprot šo grozījumu mērķi un uzskata, ka aizliegumam ieņemt KNAB priekšnieka un citu amatpersonu amatus būtu jāatbilst citiem ar darbības jomu saistītajiem likumiem, kas paredz, piemēram, tiesības personai saņemt speciālo atļauju arī gadījumos, kad persona ir sodīta par noziedzīgu nodarījumu, kas izdarīts aiz neuzmanības (likums “Par valsts noslēpumu”).
Tai pat laikā Delna vērš uzmanību uz to, ka KNAB ir valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno korupcijas novēršanu un apkarošanu valstī, tai skaitā izmeklē citu, arī augsta līmeņa valsts amatpersonu noziegumus, un personām, kas ieņem šos amatus, ir jābūt ar augstiem ētikas un morāles standartiem un nevainojamu reputāciju. Tikai tā ir iespējams vairot sabiedrības uzticību iestādes darbam un gūt atbalstu īstenotajai politikai. Delna pieņem, ka, mīkstinot aizliegumu ieņemt amatus, paplašināsies to personu loks, kas būs tiesīgi pretendēt uz amatiem, arī tādi, kuri būs bijuši iesaistīti noziedzīgos nodarījumos aiz neuzmanības vai arī tos laicīgi nenovērsuši, nespējuši tikt galā ar riskiem, kas reizē apšaubīs šo personu nevainojamo reputāciju un sabiedrībai var nebūt skaidrs, kāpēc šīs personas var tikt virzītas uz amatu.
Līdz ar to Delna rekomendē dzēst Likumprojekta 1. un 2. punktu, un atstāt KNAB likuma 4. panta piekto daļu un 5. panta piekto daļu spēkā esošajā redakcijā.
Tai pat laikā Delna vērš uzmanību uz to, ka KNAB ir valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno korupcijas novēršanu un apkarošanu valstī, tai skaitā izmeklē citu, arī augsta līmeņa valsts amatpersonu noziegumus, un personām, kas ieņem šos amatus, ir jābūt ar augstiem ētikas un morāles standartiem un nevainojamu reputāciju. Tikai tā ir iespējams vairot sabiedrības uzticību iestādes darbam un gūt atbalstu īstenotajai politikai. Delna pieņem, ka, mīkstinot aizliegumu ieņemt amatus, paplašināsies to personu loks, kas būs tiesīgi pretendēt uz amatiem, arī tādi, kuri būs bijuši iesaistīti noziedzīgos nodarījumos aiz neuzmanības vai arī tos laicīgi nenovērsuši, nespējuši tikt galā ar riskiem, kas reizē apšaubīs šo personu nevainojamo reputāciju un sabiedrībai var nebūt skaidrs, kāpēc šīs personas var tikt virzītas uz amatu.
Līdz ar to Delna rekomendē dzēst Likumprojekta 1. un 2. punktu, un atstāt KNAB likuma 4. panta piekto daļu un 5. panta piekto daļu spēkā esošajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 7. punkts paredz papildināt KNAB likumu ar jauniem pantiem par Biroja risku analīzes informācijas sistēmu (BRAIS). Piedāvātā 11.2 panta otrā daļa paredz, ka BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
Delnai nav skaidra nepieciešamība pēc šādiem izņēmumiem. Atbilstoši Likumprojektam BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt KNAB datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par valsts amatpersonām un citiem likumā norādītajiem subjektiem nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni ar iespējamiem pārkāpumiem. Delnas ieskatā ir būtiski, ka šāda informācija tiek iegūta, apkopota un izmantota arī attiecībā uz Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem, ciktāl to pieļauj valsts drošības apsvērumi. Absolūta personu izslēgšana no BRAIS tvēruma, pamatojot to tikai ar nodarbinātību konkrētā iestādē, nebūtu pieļaujama.
Ievērojot minēto, Delna rekomendē dzēst piedāvāto 11.2 panta otro daļu. Gadījumā, ja daļa netiek dzēsta, aicinām izvērtēt iespēju konkretizēt no BRAIS tvēruma izslēdzamo personu loku, lai neveidojas situācija, kad informācija par kādām amatpersonām netiek ievākta tikai tāpēc, ka tās ir nodarbinātas kādā no minētajām iestādēm.
Delnai nav skaidra nepieciešamība pēc šādiem izņēmumiem. Atbilstoši Likumprojektam BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt KNAB datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par valsts amatpersonām un citiem likumā norādītajiem subjektiem nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni ar iespējamiem pārkāpumiem. Delnas ieskatā ir būtiski, ka šāda informācija tiek iegūta, apkopota un izmantota arī attiecībā uz Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem, ciktāl to pieļauj valsts drošības apsvērumi. Absolūta personu izslēgšana no BRAIS tvēruma, pamatojot to tikai ar nodarbinātību konkrētā iestādē, nebūtu pieļaujama.
Ievērojot minēto, Delna rekomendē dzēst piedāvāto 11.2 panta otro daļu. Gadījumā, ja daļa netiek dzēsta, aicinām izvērtēt iespēju konkretizēt no BRAIS tvēruma izslēdzamo personu loku, lai neveidojas situācija, kad informācija par kādām amatpersonām netiek ievākta tikai tāpēc, ka tās ir nodarbinātas kādā no minētajām iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
