Projekta ID
25-TA-1555Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Anotācijas 1.2. sadaļā paredzēts spēkā stāšanās termiņš – 2025. gada 6.augusts. Vēršam uzmanību, ka atbilstoša norāde par spēkā stāšanās termiņu saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumi Nr.108 ''Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 156. punktu nav iekļauta noteikumu projektā (TA-25-1555). Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 1.2. sadaļas spēkā stāšanās termiņa norādi un pamatojumu, paredzot, ka noteikumu projekts stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas "Problēmas apraksts" 1.punktu ar precīzāku informāciju par 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” ceturtās kārtas projektu iesniegumu atlases projektu iesniegumu vērtēšanas termiņu, t.i. 07.05.2025. – 06.08.2025.
Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, kādas darbības tiek plānotas, lai nodrošinātu, ka četri projekta iesniegumi, kas tika iesniegti laika periodā 17.03.2025. – 06.05.2025. un kuriem patreiz nepietiek finansējums varētu tikt apstiprināti. Vēršam uzmanību, ka paziņojums par atklāta projektu iesniegumu atlases izsludināšanu tika publicēts "Latvijas Vēstnesī" par 4.3.5.1.pasākuma ceturtās atlases kārtas ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu 5 622 757 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums - 4 779 343 euro un valsts un pašvaldību budžeta finansējums - 843 414 euro. Attiecīgi anotācijā nepieciešams skaidrojums, vai tiek plānots veikt grozījumus projektu iesniegumu atlases nolikumā un, vai tiks nodrošināta atkārtota publikācija "Latvijas Vēstnesī" par jauno 4.3.5.1.pasākuma ceturtās atlases kārtas finansējuma apmēru.
Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, kādas darbības tiek plānotas, lai nodrošinātu, ka četri projekta iesniegumi, kas tika iesniegti laika periodā 17.03.2025. – 06.05.2025. un kuriem patreiz nepietiek finansējums varētu tikt apstiprināti. Vēršam uzmanību, ka paziņojums par atklāta projektu iesniegumu atlases izsludināšanu tika publicēts "Latvijas Vēstnesī" par 4.3.5.1.pasākuma ceturtās atlases kārtas ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu 5 622 757 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums - 4 779 343 euro un valsts un pašvaldību budžeta finansējums - 843 414 euro. Attiecīgi anotācijā nepieciešams skaidrojums, vai tiek plānots veikt grozījumus projektu iesniegumu atlases nolikumā un, vai tiks nodrošināta atkārtota publikācija "Latvijas Vēstnesī" par jauno 4.3.5.1.pasākuma ceturtās atlases kārtas finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju un norādīt plānotā un pieejamā (kā arī pārdalāmā) finansējuma sadalījumu pa finansēšanas avotiem (piemēram, Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums; nacionālais līdzfinansējums, ko veido valsts un pašvaldību budžeta finansējums).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā ietverto norādi, ka ir pieļaujama projekta atbalstāmo darbību un to izmaksu līdzfinansēšana no cita finansēšanas avota, pretēji tam, kā noteikts noteikumu 29.1. apakšpunktā, lūdzam skaidrības nolūkos anotācijā ietvert norādi par kādiem citiem līdzfinansēšanas avotiem skaidrojumā ir runa, iekļaujot attiecīgu piemēru. Papildus iesakām ietvert skaidrojumu, ka grozījums noteikumu 29.1. apakšpunktā būtu salāgots ar vienošanos par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētu izvērtējumu par ierosināto grozījumu ietekmi uz īstenošanā esošajiem projektiem (11 noslēgti līgumi par projekta īstenošanu, 1 projekta iesniegums noraidīts, 1 projekts atsaukts, 2 projekta iesniegumiem izvirzīti nosacījumi ar izpildes termiņu līdz 31.10.2025.) un finansējuma saņēmējiem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekts ir iesniegts izskatīšanai pēc projektu iesniegumu atlases kārtas izsludināšanas (atlase norisinājās no 2024.gada 18.oktobra - līdz 2024.gada 16.decembrim, un ir noslēgusies).
Papildus aicinām anotācijā ietvert informāciju, kā ir plānota projektu iesniedzēju informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas MK, kā arī par grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem, kā arī vai būs nepieciešami grozījumi noslēgtajos līgumos vai vienošanās par projekta īstenošanu.
Vienlaikus lūdzam sniegt skaidrojumu, vai veiktie grozījumi nav būtiski Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta izpratnē.
Papildus aicinām anotācijā ietvert informāciju, kā ir plānota projektu iesniedzēju informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas MK, kā arī par grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem, kā arī vai būs nepieciešami grozījumi noslēgtajos līgumos vai vienošanās par projekta īstenošanu.
Vienlaikus lūdzam sniegt skaidrojumu, vai veiktie grozījumi nav būtiski Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" (turpmāk - 3.sadaļa) 6.punktu ar Ministru kabineta 2024. gada 3. septembra noteikumos Nr. 593 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" 8.punktā šobrīd spēkā esošo finansējumu sadalījumā pa finansējuma avotiem, tādējādi nodrošinot informācijas un finansējuma izsekojamību pirms un pēc pārdalēm.
Papildus lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punkta 2.rindkopu, norādot, ka ESF Plus līdzfinansējuma likme ir ne lielāka kā 85%.
Papildus lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punkta 2.rindkopu, norādot, ka ESF Plus līdzfinansējuma likme ir ne lielāka kā 85%.
Piedāvātā redakcija
Atbilstoši spēkā esošo Ministru kabineta 2024. gada 3. septembra noteikumu Nr. 593 8.punktam: 4.3.5.1. pasākuma otrajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 15 800 186 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 13 430 158 euro un nacionālais līdzfinansējums – 2 370 028 euro, ko veido valsts un pašvaldību budžeta finansējums.
Grozījumu projekts paredz samazināt pasākuma finansējumu par ... euro (tai skaitā ESF+ finansējums ... euro un nacionālais līdzfinansējums..... euro, ko veido ....),....
Līdz ar to pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 4.3.5.1.pasākuma otrajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs 5 622 672 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 4 779 271 euro un nacionālais līdzfinansējums – 843 401 euro, ko veido valsts un pašvaldību budžeta finansējums.
Grozījumu projekts paredz samazināt pasākuma finansējumu par ... euro (tai skaitā ESF+ finansējums ... euro un nacionālais līdzfinansējums..... euro, ko veido ....),....
Līdz ar to pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 4.3.5.1.pasākuma otrajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs 5 622 672 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 4 779 271 euro un nacionālais līdzfinansējums – 843 401 euro, ko veido valsts un pašvaldību budžeta finansējums.
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
6.punkta rindkopās attiecībā uz 2026. un 2027.gadu lūdzam vārdus “un valsts budžeta finansējums” aizstāt ar vārdiem “un nacionālais līdzfinansējums”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2.punktā “Budžeta izdevumi“ kopsumma 2025-2027 gadam matemātiski veido 5 662 672 euro, kas nesakrīt ar MK noteikumu projekta 8.punktā norādīto kopējo attiecināmo finansējuma apmēru (5 622 672 euro), kā arī neprecīzi aprēķināts 1.punktā “Budžeta ieņēmumi” finansējuma apmērs. Līdz ar to precizējamas summas gan attiecīgajos apakšpunktos, gan 6.punkta tekstā norādītajā plānotā finansējuma sadalījumā pa gadiem un finansējuma avotiem (ESF plus, valsts un pašvaldību finansējums).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2. apakšpunktam steidzamības kārtību projektu saskaņošanā var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Uzsveram, ka konkrētajam projektam trūkst steidzamības pamatojuma pēc būtības. Tādēļ lūdzam to virzīt saskaņošanai vispārējā kārtībā atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.1. apakšpunktam.
Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 6. sadaļā "Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process" minēto:
"TA projekts tiek virzīts steidzamības kārtā. Ierosinātie grozījumi ir izrietoši no LM ierosinātajiem Programmas grozījumiem Nr. 3 vai ir tehniska rakstura, kas neietekmē sabiedrības intereses kopumā.", novēršot pretrunas ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 noteikto.
Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 6. sadaļā "Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process" minēto:
"TA projekts tiek virzīts steidzamības kārtā. Ierosinātie grozījumi ir izrietoši no LM ierosinātajiem Programmas grozījumiem Nr. 3 vai ir tehniska rakstura, kas neietekmē sabiedrības intereses kopumā.", novēršot pretrunas ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" 2.punktā norādītajam projektā tiks nodrošināta iespēja nomainīt vai iesaistīt papildu (jaunu) mērķa grupas personu. Savukārt MK noteikumu 11.punktā norādīts, ka projektā var iesaistīt lielāku personu skaitu, ja nepieciešama mērķa grupas personu nomaiņa. Vēršam uzmanību, ka finansējuma saņēmēji ir izrādījuši interesi, lai nepieciešamības gadījumā varētu piesaistīt papildus (jaunu) mērķa grupas personu iesaisti projektā, piemēram, ja faktiskās izmaksas pakalpojuma sniegšanai ir zemākas nekā projektā plānotās un projektā ir radies ietaupījums.
Lūdzam salāgot anotācijā skaidroto ar MK noteikumu 11.punktā paredzēto un nepieciešamības gadījumā lūdzam svītrot MK noteikumu 11.punkta daļu "ja nepieciešama mērķa grupas personu nomaiņa".
Lūdzam salāgot anotācijā skaidroto ar MK noteikumu 11.punktā paredzēto un nepieciešamības gadījumā lūdzam svītrot MK noteikumu 11.punkta daļu "ja nepieciešama mērķa grupas personu nomaiņa".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekti ir apstiprināti un norit to īstenošana, proti, jau ir uzsākts sniegt grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu, lūdzam atrunāt, no kura brīža var tikt piemērota stundu likme un vai to varēs piemērot pakalpojumiem, kas sniegti, piemēram, no 2025.gada jūnija.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijā ar skaidrojumu, ka likme ir maināma gadījumā, ja pakalpojums tiek sniegts nepilnu mēnesi objektīvu apstākļu dēļ, piemēram, uzsākot vai pabeidzot sniegt pakalpojumu nepilnā mēnesī vai kādā no mēnešiem persona ir ārpus aprūpes mājas (piemēram, stacionārā).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta 10. punktā izteiktā 30.1.2. apakšpunkta nepieciešamību, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
Piedāvātā redakcija
-
