Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-641
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pašreizējās situācijas apraksta otrajā rindkopā ir norādīts, ka nometņu darbību savas kompetences ietvaros var apturēt vai izbeigt (..) Valsts ugunsdrošības un glābšanas dienests (..).Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk - VUGD) skatījumā norādītais ir ārpus VUGD kompetences tvēruma. VUGD amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, tiesības, veicot valsts ugunsdrošības uzraudzību, ir noteiktas Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma 13.panta piektajā daļā, kur noteikts, ka VUGD amatpersonai ir tostarp tiesības apturēt vai ierobežot būves, tās daļas vai iekārtas ekspluatāciju vai būvdarbus. Kopsakarā ar minēto, norādāms, ka VUGD amatpersonai ir tiesības apturēt vai ierobežot nometnes norisē izmantojamās būves, tās daļas vai iekārtas ekspluatāciju, taču ne apturēt vai ierobežot nometnes darbību. Ņemot vērā minēto, svītrot VUGD.
Vienlaikus lūdzam šajā rindkopā precizēt iestādes nosaukumu, tas ir, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, nevis Valsts ugunsdrošības un glābšanas dienests.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Būtu nepieciešams precizēt, kā un uz kāda tiesiskā pamata institūcijas var apturēt / izbeigt nometnes darbību. Tas būtu jāietver arī pašā normatīvajā aktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekts nosaka, ka noteikumu izpildi atbilstoši kompetencei kontrolē tiesībaizsardzības iestādes un 5.1 punktā minētās uzraudzības institūcijas. 
Izglītības likuma 68. panta otrajā daļā ir noteikta Valsts policijas un pašvaldības policijas kompetence administratīvo pārkāpumu procesā par normatīvajos aktos noteikto bērnu nometņu organizēšanas un darbības noteikumu pārkāpšanu.
Vēršam uzmanību, ka administratīvā pārkāpuma procesa veikšana nav Ministru kabineta noteikumu kontrole, bet gan reaģēšana uz saņemtu sūdzību/iesniegumu. Reaģējot uz sūdzību, Valsts policija veiks pārbaudi.  Kontrole ir daudz plašāks jēdziens – pastāvīga un sistemātiska nometņu darbības uzraudzība, ko policija neveic.  Policija to arī nevar veikt, jo tik specifiku normu kontrole neietilpst tās kompetencē. Policijas darbinieki nepārzina tik specifiskus izglītības jomas jautājumus, kā piemēram, nometnes programmas izstrāde un apstiprināšana (programmas saturs);  nometnes darba kārtības noteikumu un drošības noteikumu izstrāde un apstiprināšana (to saturs); nometnes iekšējās kārtības noteikumu izstrāde u.c.. 
Likuma par policiju 10.panta pirmās daļas 6. punkts noteic, ka policijai ir pienākums novērst un pārtraukt administratīvos pārkāpumus, noskaidrot pie administratīvās atbildības saucamās personas, atbilstoši kompetencei veikt administratīvā pārkāpuma procesu, kā arī policijai ir pienākums reģistrēt iesniegumus un informāciju par noziedzīgiem nodarījumiem un citiem likumpārkāpumiem, par notikumiem, kuri apdraud personu vai sabiedrības drošību, un par tajos iesaistītajām personām, savlaicīgi reaģēt uz sniegto informāciju. Nometņu darbība ir pielīdzināma izglītības iestādes darbībai, kuras darbības kontroli policija neveic, bet gan Izglītības kvalitātes valsts dienests, Bērnu aizsardzības centrs un pašvaldības.
Līdz ar to būtu vērtējama vārda "kontrole" lietošana, vai arī nepieciešams pārskatīt 5.1 punktā minēto institūciju sarakstu, kas būtu kompetentas veikt noteikumu izpildes kontroli, vienlaikus sniedzot skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā par katras institūcijas kompetenci. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 3. punkts paredz Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumus Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 981) papildināt ar 5.1 punktu, nosakot, ka noteikumu izpildi atbilstoši kompetencei kontrolē tiesībaizsardzības iestādes un šādas uzraudzības institūcijas (turpmāk kopā – kompetentā institūcija): Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests; Veselības inspekcija; Pārtikas un veterinārais dienests un Bērnu aizsardzības centrs.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. panta otrā daļa noteic, ka  Bērna tiesību aizsardzības princips visām darbībām attiecībā uz bērnu neatkarīgi no tā, vai tās veic valsts vai pašvaldību institūcijas, sabiedriskās organizācijas vai citas fiziskās un juridiskās personas, kā arī tiesas un citas tiesībaizsardzības iestādes, prioritāri ir bērna tiesību un interešu nodrošināšana. Šīs personas ievēro bērna labākās intereses visās darbībās, kas tieši vai netieši skar vai var skart bērnu, novērtējot jebkuru ar bērnu saistītu gadījumu; rīkojoties jebkādā ar bērnu saistītā lietā un pieņemot jebkuru lēmumu saistībā ar bērnu.
Vēršam uzmanību, ka valstī tiesībsargājošās iestādes bērnu tiesības uzraudzības jomā tostarp ir policija, prokuratūra, Bērnu aizsardzības centrs, tiesībsargs un tiesa.
Norādām, ka Bērnu tiesību aizsardzības likuma 73. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka katrai personai ir pienākums nekavējoties ziņot policijai, Bērnu aizsardzības centram, bāriņtiesai vai sociālajam dienestam par likumpārkāpumu, kas vērsts pret bērnu, kā arī tad, ja personai ir aizdomas, ka bērnam ir priekšmeti, vielas vai materiāli, vai pastāv apstākļi, kas var apdraudēt paša bērna vai citu personu dzīvību vai veselību. Savukārt Veselības aprūpes un izglītības iestāžu darbinieki, sociālo pakalpojumu sniedzēji, policijas darbinieki, valsts un pašvaldību amatpersonas un darbinieki, kā arī citas personas, ar kuru darba vai dienesta pienākumu veikšanu tiek vai var tikt skartas bērna tiesības un tiesiskās intereses un kuras zina par bērna tiesību pārkāpšanu un par to nav ziņojušas šā panta pirmajā daļā minētajām institūcijām, par neziņošanu saucamas pie disciplinārās atbildības vai citas likumā noteiktās atbildības (72. panta otrā daļa).
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 88. pantā ir noteikta konkrētu iestāžu kompetence administratīvā pārkāpumā procesā, proti, Bērnu aizsardzības centram par pārkāpumiem, ko izdarījušas valsts un pašvaldības institūciju amatpersonas vai darbinieki, savukārt Valsts policijai un pašvaldības policijai par pārkāpumiem, ko izdarījušas personas, kas nav valsts un pašvaldību institūciju amatpersonas vai darbinieki.
Savukārt Izglītības likuma 68. panta otrajā daļā ir noteikta Valsts policijas vai pašvaldības policijas kompetence administratīvo pārkāpumu procesā par normatīvajos aktos noteikto bērnu nometņu organizēšanas un darbības noteikumu pārkāpšanu (67. pants).

Tādējādi lūdzam precizēt noteikumu projekta 3. punktā ietvertā noteikumu Nr. 981 5.1 punktu un tā ievaddaļu, norādot konkrētas tiesībaizsardzības iestādes, kas var veikt bērnu nometnes organizēšanas, darbības kārtības un par likumpārkāpumu, kas vērsts pret bērnu, kā arī tad, ja personai ir aizdomas, ka bērnam ir priekšmeti, vielas vai materiāli vai pastāv apstākļi, kas var apdraudēt paša bērna vai citu personu dzīvību vai veselību, kā arī par vardarbības gadījumu pārbaudēm atbilstoši attiecīgajos noteikumos noteiktajām prasībām, nometnes iekšējās kārtības noteikumiem un citos normatīvajos aktos par bērna labāko tiesību un interešu ievērošanu noteiktajam.
Papildus lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar skaidrojumu par konkrētām tiesībaizsardzības iestādēm, to kompetenci, veicot bērnu nometnes pārbaudes atbilstoši attiecīgajos noteikumos noteiktajām prasībām, nometnes iekšējās kārtības noteikumiem un citos normatīvajos aktos noteiktajam par bērna labāko tiesību, interešu un drošības ievērošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.2. sadaļā norādīts, ka projekta mērķis ir precizēt un pilnveidot bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtību, paredzot normas, kas sekmētu jebkāda veida vardarbības izskaušanu, aktualizētu prasības un nosacījumus personām, kas iesaistītas nometnes darbības nodrošināšanā.
Vēršam uzmanību, ka Bērnu tiesību aizsardzības likuma 50.3 pantā ir noteiktas drošības prasības, sniedzot bērna uzraudzības pakalpojumus, proti, 50.3 panta otrā daļa noteic, ka šā likuma 72. pantā noteiktie ierobežojumi attiecināmi arī uz bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzēju (tā darbiniekiem). Savukārt 50.3 panta trešā daļa noteic, ka bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējs pakalpojumu sniegšanas vietā nodrošina bērnam atbilstošu vidi, kas nerada draudus viņa drošībai, dzīvībai, veselībai, tikumībai un vispusīgai attīstībai, kā arī nodrošina bērna likumiskajam pārstāvim iespēju iepazīties ar dokumentāciju, kas apliecina šā likuma 72.panta piektajā un sestajā daļā noteikto prasību izpildi.
Lai tiktu ievērotas Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktās prasības, iesakām noteikumu projektā ir noteikt, ka nometnes vadītājs un darbinieki ievēro un nodrošina, lai nometnes dalībnieki nelieto tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces, alkoholiskos dzērienus, narkotiskās, psihotropās vai citas atkarību izraisošas vielas un gadījumā, ja ir radies bērna veselības vai dzīvības apdraudējums, veic pirmās palīdzības nodrošināšanu, nekavējoties informē nometnes dalībnieka likumisko pārstāvi, izsauc Neatliekamo medicīnisko palīdzības dienestu un informē tiesībaizsardzības iestādes.

Tādējādi piedāvājam papildināt noteikumu projekta 8. punktā ietverto noteikumu Nr. 981 8.3., 8.4. un 8.9. apakšpunktu ar vārdiem "un nodrošina, lai nometnes dalībnieki nelieto tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces, alkoholiskos dzērienus, narkotiskās, psihotropās vai citas atkarību izraisošas vielas (turpmāk – atkarību izraisošas vielas).", kā arī attiecīgi papildināt anotācijas 1.3. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pašreizējās situācijas apraksta otrās rindkopas tekstā ir dots saīsinājums kompetentā institūcija. Kopsakarā ar pašreizējās situācijas apraksta trešo rindkopu, nav nepārprotami  saprotams, vai minētais saīsinājums ir attiecināms uz visām otrajā rindkopā norādītajām institūcijām, vai tikai uz Bērnu aizsardzības centru. No anotācijas 7.1.apakšpunktā norādītā un noteikumu konsolidētās redakcijas pieņemams, ka dotais saīsinājums attiecināms uz visām otrajā rindkopā norādītajām institūcijām. Vēršam uzmanību, ka minētais nav attiecināms uz VUGD, jo savas kompetences ietvaros VUGD neveic izmeklēšanas darbības par nometņu vadītāju iespējamiem pārkāpumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā iebildumu par noteikumu projekta 8. punktu, piedāvājam papildināt arī noteikumu projekta 10. punktā ietverto 10.5. apakšpunktu ar vārdiem "un saindēšanos ar atkarību izraisošām vielām;".
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aizstāt 10.7.apakšpunktā vārdus "citu prasību ievērošanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā" ar vārdiem "citu normatīvajos aktos noteikto prasību ievērošanu;".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu aizstāt vārdus "darba drošības un ugunsdrošības noteikumiem" ar vārdiem "darba aizsardzības un ugunsdrošības prasībām". Vēršam uzmanību, ka ugunsdrošības noteikumi ir Ministru kabineta 2016.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.238 nosaukums (turpmāk - Ugunsdrošības noteikumi). Lai nodrošinātu, ka nometnes vadītājs nometnes organizēšanā un norisē iesaistītos darbiniekus iepazīstina ar ugunsdrošības prasībām, kas tieši attiecas uz tiem, nevis visiem Ugunsdrošības noteikumiem, lūdzam precizēt apakšpunktu, kā arī 2.pielikuma attiecīgo aili.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Ugunsdrošības noteikumi paredz, ka par izstrādāto par ugunsdrošības instrukcijā norādīto informāciju veic ugunsdrošības instruktāžu nevis iepazīstināšanu un, ka veikto ugunsdrošības instruktāžu reģistrē Ugunsdrošības instruktāžas uzskaites žurnālā, kuram Ugunsdrošības noteikumos ir noteikta forma.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
1) Izsakām priekšlikumu aizstāt vārdus "darba drošības un ugunsdrošības noteikumiem" ar vārdiem "darba aizsardzības un ugunsdrošības prasībām". Vēršam uzmanību, ka ugunsdrošības noteikumi ir Ministru kabineta 2016.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.238 nosaukums (turpmāk - Ugunsdrošības noteikumi). Lai nodrošinātu, ka nometnes vadītājs nometnes  nometnes dalībniekus iepazīstina ar ugunsdrošības prasībām, kas tieši attiecas uz tiem, nevis visiem Ugunsdrošības noteikumiem, lūdzam precizēt apakšpunktu un 2.pielikumu, jo tajā nav atzīmes vietas par nometnes dalībnieku iepazīstināšanu ar ugunsdrošības prasībām, lai gan tas tiek paredzēts.
2) Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai šajā apakšpunktā ir nepieciešama atsauce uz 2.pielikumu.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Ugunsdrošības noteikumi paredz, ka par izstrādāto par ugunsdrošības instrukcijā norādīto informāciju veic ugunsdrošības instruktāžu nevis iepazīstināšanu un, ka veikto ugunsdrošības instruktāžu reģistrē Ugunsdrošības instruktāžas uzskaites žurnālā, kuram Ugunsdrošības noteikumos ir noteikta forma.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk