Atzinums

Projekta ID
24-TA-118
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
25.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Saskaņā ar Tiesību aktu projektu publiskajā portālā ievietoto informāciju Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”” ID Nr. 24-TA-118, turpmāk – Projekts, 2024. gada 17. septembrī ir iesniegts Valsts kancelejā. Ar Projektu ir paredzēts noteikt jaunas prasības ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas, turpmāk – RAS, komersantam (apsaimniekotājam), attiecībā uz plastmasas iepakojuma veidu uzskaiti un apsaimniekošanu.

Saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma 8. panta otrās daļas 13. punktu un Pārejas noteikumu 46. punktu Ministru kabinetam Projekts bija jāpieņem līdz 2024. gada 30. aprīlim.

Ņemot vērā Projekta pašreizējo saskaņošanas un pieņemšanas procesa stadiju, kā arī ņemot vērā Projekta būtisko ietekmi uz RAS komersanta saimniecisko darbību un veicamajām darbībām, lai paredzētās Projekta normas korekti un efektīvi ieviestu praksē, biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, gadījumā, ja Projekts netiek pieņemts līdz 2024. gada 1. oktobrim, lūdz Klimata un enerģētikas ministriju sniegt skaidrojumu par RAS komersantam turpmāk veicamajām darbībām attiecībā uz iepakojumu, kas pilnībā vai daļēji sastāv no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, uzskaiti un apsaimniekošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 4. pielikuma, ar kuru tiek izteikts jaunā redakcijā Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”, turpmāk – Noteikumi Nr. 480, 7. pielikums, 2.1. tabulas 2. punktā (ailē) “Dzērienu vienreiz lietojams plastmasu saturošs iepakojums ar tilpumu līdz 3 litriem” ir atsevišķi izdalīts polistirols.

Ņemot vērā, Projekta ieilgušo saskaņošanas procesu, kā rezultātā līdz šim brīdim Projekta normas, tajā skaitā Projekta pielikumi nav pieņemti un līdz ar to vēl nav saistoši RAS, kā arī ņemot vērā nepieciešamās darbības, lai pēc Projekta normu spēkā stāšanās tās ieviestu praksē (piemēram, programmēšanas darbi, līgumpartneru informēšana par izmaiņām atskaišu veidlapās u.tml.), kā arī vērtējot to, ka polistirola saturošs iepakojums salīdzinot ar citu veidu iepakojumiem šobrīd tirgū ir nelielos apmēros, LASUA ieskatā, šāda veida saturošu iepakojumu nav nepieciešams izdalīt atsevišķi. Konkrētajā gadījumā polistirola saturoša iepakojuma izdalīšana šobrīd tikai gan birokrātiski, gan finansiāli apgrūtinātu gan RAS, gan RAS līgumpartneru darbību, savukārt ieguvumus no šādu darbību veikšanas būtu neliels, jo, kā jau tas ir norādīts iepriekš, pēc LASUA rīcībā esošās informācijas, polistirola saturošs iepakojuma apjoms šobrīd tirgū faktiski neeksistē. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA lūdz svītrot no Projektā paredzētās jaunās redakcijas 7. pielikuma 2.1. tabulas 2.1 punktu (aili) “polistirols”.

Projekta 4. pielikuma, ar kuru tiek izteikts jaunā redakcijā Noteikumu Nr. 480 7. pielikums, 2.1. tabulas 5.4. punktā ir norādīti “vienreiz lietojamas plastmasu saturošas glāzes un to vāciņi”.
Saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma 6.1 panta pirmās daļas 2. punktu RAS piemēro iepakojumam, izņemot depozīta iepakojumu, vai vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem, izņemot vienreiz lietojamas plastmasu saturošas glāzes un to vāciņus. Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka par attiecīgo iepakojuma veidu nav iespējams saņemt DRN atbrīvojumu. Savukārt no Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma normām izriet, ka plastmasu saturošām dzērienu glāzēm un to vāciņiem tiek piemērota RAS.

Ievērojot iepriekš minēto, kā arī lai novērstu spēkā esošo normatīvo aktu dažādu interpretāciju nākotnē, LASUA lūdz Klimata un enerģētikas ministriju sniegt skaidrojumu par šķietamo kolīziju starp Dabas resursu nodokļa likumā un Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā noteiktajām normām attiecībā uz vienreiz lietojamo plastmasu saturošo glāžu un to vāciņu apsaimniekošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Projekta anotācijā pievienotajā shēmā “Pienākums maksāt dabas resursu nodokli (DRN) par iepakojumu” citastarp norādīts, ka dabas resursu nodokļa, turpmāk – DRN, maksātājs maksā DRN likmi x 3 (euro) par kilogramu iepakojuma neatbilstības konstatēšanas gadījumā (pārstrādājams iepakojums paziņots kā nepārstrādājams vai otrādi).

Saskaņā ar Projekta anotāciju Valsts vides dienests neatbilstības konstatēšanas gadījumā rīkojas saskaņā ar kārtību, kāda noteikta normatīvajos aktos dabas resursu nodokļa piemērošanas jomā. Ievērojot iepriekš minēto, kā arī ņemot vērā Dabas resursu nodokļa likumā ietverto, LASUA lūdz sniegt skaidrojumu, uz kāda pamata Projektā ir paredzēts, ka neatbilstības gadījumā konstatēšanā tiek paredzēts pienākums DRN maksātājam maksāt DRN par iepakojumu trīskāršā apmērā.

Turklāt LASUA ieskatā šāda Projekta anotācijas shēmā ietvertais nosacījums attiecībā uz neatbilstības konstatēšanu nav korekts un pēc būtības varētu tikt uzskatīts kā dubultās sodīšanas aizlieguma principa pārkāpumu. LASUA ieskatā Dabas resursu nodokļa likumā paredzētais paaugstinātais DRN maksājums EUR 1,25 apmērā par vienu kilogramu plastmasas iepakojuma, kura materiāla īpašības neļauj to pārstrādāt un kurš netika reģenerēts pārskata periodā, jau ir uzskatāms par soda funkcijai pielīdzināmu institūtu, kā rezultātā Projekta anotācijas shēmā norādīta trīskāršā likme šajā gadījumā ir pārmērīgs un nesamērīgs DRN maksātājam radīts finanšu slogs.
 
Piedāvātā redakcija
-