Atzinums

Projekta ID
23-TA-3235
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
13.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1) Lūdzam skaidrot anotācijā, ka Latvijas Republikā reģistrēta meitas sabiedrība (vai mātes sabiedrība, kas ir arī meitas sabiedrība), kas ir sabiedriskas nozīmes struktūra, kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500, ir tiesīga piemērot atbrīvojuma atrunu (likumprojekta 5. un 8.pants), pamatojoties uz mātes sabiedrības brīvprātīgi sniegtu ilgtspējas ziņojumu, kas sniegts brīvprātīgi sakarā ar to, ka Eiropas Savienības dalībvalsts, kurā reģistrēta mātes sabiedrība, atliekusi ziņošanas prasību ieviešanu.

Likumprojekta sakarā joprojām ir neskaidrības par tiesībām piemērot atbrīvojumu meitas sabiedrībām, ja ziņošanas prasības izpilda Latvijā vai ES dalībvalstī reģistrēta mātes sabiedrība - piemēram, Zviedrija ir nolēmusi uz gadu atlikt CSRD ieviešanu, taču lielas sabiedriski nozīmīgas struktūras gatavojas sniegt brīvprātīgu ilgtspējas ziņojumu par 2024.gadu.

2) Lūdzam skaidrot, vai ziņošanas prasības ir piemērojamas finanšu pārvaldītājsabiedrībai  (holdingam) kontekstā ar Kredītiestāžu likuma 4.1 panta 1.punktu. Saskaņā ar likumprojekta 1.panta otro daļu  termins "sabiedriskas nozīmes struktūra" atbilst Revīzijas pakalpojumu likumā lietotajam terminam, atbilstoši kuram holdings nav sabiedriskas nozīmes struktūra.

3) Lūdzam apsvērt iespēju uz gadu atlikt ilgtspējas ziņojuma iesniegšanu obligātas prasības formā arī sabiedriskas nozīmes struktūrām, kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500, paredzot iespēju ziņojumu sniegt brīvprātīgi (saskaņā ar anotāciju Latvijā šādas ir 9 sabiedrības), dodot laiku pienācīgi sagatavoties ziņošanas prasību izpildei.
 
4) Lūdzam precizēt  likumprojekta anotācijas risinājumu aprakstu, aizstājot “Latvijas Republikā reģistrēta” ar “Latvijas Republikā vai Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēta” - sk. - 

Saskaņā ar Direktīvas 2022/2464/ES 5. pantu, likumprojektā ir ietverti arī pārejas noteikumi, kuri paredz pakāpenisku Direktīvas 2022/2464/ES ieviešanu attiecīgiem likuma subjektiem. 
Pārejas noteikumu 5. punkts paredz, ka sākot ar 2024. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2024. gada 1. janvārī vai 2024. kalendāra gada laikā) ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas prasības attieksies uz lielu sabiedrību vai lielu koncerna mātes sabiedrību, kas ir sabiedriskas nozīmes struktūra, kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500. Pārejas noteikumu 5., 6., 7. punkts jāvērtē  kopā ar likumprojektā ietvertajiem pantiem, kuros noteikts atbrīvojums attiecīgajam likuma subjektam. Pārejas noteikumu 5. punkts attiecas uz sabiedrību, kas ir sabiedriskas nozīmes struktūra, kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500. Tātad  attiecināms uz sabiedrībām, kurām jau bija noteikts pienākums sagatavot nefinanšu paziņojumu. Gadījumos, ja Latvijas Republikā reģistrēta mātes sabiedrība sagatavos konsolidēto ilgtspējas ziņojumu sākot ar 2024. pārskata gadu, tad tādām meitas sabiedrībām, kas ir sabiedriskas nozīmes struktūras, kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500, savā vadības ziņojumā būs jāsniedz visa informācija, kas izriet no likumprojekta 5. panta. Jāatzīmē, ka atbrīvojums nav attiecināms uz tādām meitas sabiedrībām, kas ir lielas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
Piedāvātā redakcija
-