Atzinums

Projekta ID
23-TA-1203
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
03.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
LDDK konceptuāli iebilst pret grozījumu tālāku virzību, ja vienlaikus netiek apstiprināts noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība" (22-TA-2273), kas skar Tehniskās jaunrades interešu izglītības finansēšanas apjomu.
Pamatojums
Skaidrojam, ka gan šie grozījumi, gan vēl Ministru kabinetā nepastiprinātie grozījumi Nr. 22-TA-2273 rosina noteikt mērķdotāciju interešu izglītības finansēšanai, tāpēc uzskatām, ka šie jautājumi ir jāsakata kopskatā. LDDK neiebilst pret nepieciešamību nodrošināt mazākumtautību izglītojamiem mazākumtautības valodas un kultūrvēstures apguvi, vienlaikus nekādā gadījumā šo noteikumu apstiprināšanas rezultātā nedrīkstētu tikt ietekmēts finansējuma apjoms, kas būtu pieejams Tehniskās jaunrades interešu izglītības finansēšanai. Jāņem vērā, ka grozījumi Nr. 22-TA-2273 jau šobrīd paredz mazāku proporciju Tehniskās jaunrades interešu izglītības finansēšanai (20%) no kopējā interešu izglītībai plānotā finansējuma kā tika rosināts piešķirt LDDK atzinumā (25%).
Ņemot vērā dabaszinātņu, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas (turpmāk – STEM) valstisko prioritāti, tai skaitā nozares nepāprotamos signālus par darbinieku izstrūkumu un Ekonomikas ministrijas darba tirgus prognozes, LDDK ieskatā nepieciešama tūlītēja valsts rīcība, lai veicinātu lielāku bērnu un jauniešu interesi par STEM jomu.

Atgādinām, ka neskatoties uz to, ka tehniskā jaunrade ir efektīvs veids jauniešu intereses un zināšanu veicināšanai STEM jomās, tās īpatsvars valsts finansētajā interešu izglītībā ir ļoti mazs: 2021./2022. mācību gadā vien 6 % no interešu izglītībā iesaistītajiem bērniem un jauniešiem bija iesaistīti tehniskās jaunrades programmās. Savukārt ar kultūrizglītību saistītās interešu izglītības programmās – 56 %; sporta – 22 %; vides izglītības – 2 % un citās programmās – 14 % (viis.gov.lv dati).
Tādējādi valsts finansētas tehniskās jaunrades nodarbības ir pieejamas tikai aptuveni 12 tūkstošiem skolēnu no kopumā aptuveni 202.5 tūkstošiem bērnu un jauniešu, kas reģistrējušies interešu izglītībai. Tehniskās jaunrades izglītības programmu īstenošana ir salīdzinoši dārgāka, un tikai turīgākie vecāki var atļauties privāti piedāvātas tehniskās jaunrades nodarbības. Uzskatām, ka šobrīd tehniskās jaunrades interešu izglītības iespējas ir pārāk ekskluzīvas[1]. Uzsveram, ka jauniešu interese par STEM jomas mācību priekšmetiem un to satura izpratne būs īpaši nozīmīga, ņemot vērā plānoto obligāto eksāmenu dabas zinātnēs.

[1] Detalizētāk lūdzam skatīt Ekonomikas ministrijas informatīvo ziņojumu “Par darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēm” (2022)
 
Piedāvātā redakcija
-