Projekta ID
25-TA-1258Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, skaidri norādot no kādiem Latvijai saistošiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem izriet prasība nodrošināt, lai "visas atpūtas zvejā iesaistītās fiziskās personas bez vecuma vai cita veida izņēmumiem ir reģistrētas un lai tās reģistrē savu attiecīgās zivju sugas nozveju un ziņo par to elektroniskajā sistēmā". Vēršam uzmanību, ka Padomes 2009. gada 20. novembra Regulas (EK) Nr. 1224/2009, ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006 (turpmāk – Regula 1224/2009) 55.panta 1. un 3.punkts nosaka, ka dalībvalstīm ir jānodrošina, lai atpūtas zveju to teritorijā un Kopienas ūdeņos tiktu veikta atbilstīgi kopējās zivsaimniecības politikas mērķiem un noteikumiem, dalībvalstīm pamatojoties uz paraugu ņemšanas plānu, to suverenitātē vai jurisdikcijā esošos ūdeņos uzrauga atjaunošanas plānos iekļautu krājumu nozvejas, ko veic ar atpūtas zveju no kuģiem, kuri kuģo ar to karogu, un no trešo valstu kuģiem. Tieslietu ministrijas ieskatā no minētās regulas neizriet prasība reģistrēt katru atpūtas zvejā iesaistīto personu, kā tas minēts anotācijā, jo normas mērķis ir vērsts uz veiktās nozvejas uzraudzīšanu. Turklāt atbilstoši anotācijā norādītajam, nozvejas kontrole būtu jāveic tikai par noteiktām zivju sugām (zutis, menca, lasis, renģe, brētliņa, zeltplekste), tādēļ nebūtu samērīgi likt reģistrēties katrai Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes ūdeņos atpūtas zvejā iesaistītajai personai, ņemot vērā, ka mērķis ir veikt noteiktu zivju sugu nozvejas kontroli.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, norādot, ka EK izstrādātajā elektroniskajā sistēmā atpūtas zvejas darbību reģistrēšanai "RecFishing" apstrādā šādus datus: dzimums, e-pasta adrese, dzimšanas gads, valsts, pasta kods, informācija par laivu, savukārt pēc reģistrēšanās veikšanas personai tiek piešķirts unikāls identifikators, kas sastāv no burtu un ciparu virknējuma. Pretēji anotācijā norādītajam, EK "RecFishing" neapstrādā personas vārdu un uzvārdu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā sniegtos skaidrojumus, nodrošinot korektu informāciju par Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanu noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka:
1) atbilstoši anotācijas 1.2. apakšsadaļai, projekts sagatavots, lai ieviestu arī Regulas 1224/2009 55. panta 1. punkta prasības;
2) ar projekta 2. punktu, nosakot spēkā stāšanās termiņu, tiek izpildītas no Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Regulas (ES) 2023/2842, ar ko groza Padomes Regulu (EK) Nr. 1224/2009 un attiecībā uz zivsaimniecības kontroli groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1967/2006 un (EK) Nr. 1005/2008 un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/1139, (ES) 2017/2403 un (ES) 2019/473 7. panta 2. punkta izrietošās prasības;
3) skaidrojot Eiropas Savienības tiesību aktā paredzēto rīcības brīvību izmantošanu tam paredzētajā anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas ailē norāda: "Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?".
1) atbilstoši anotācijas 1.2. apakšsadaļai, projekts sagatavots, lai ieviestu arī Regulas 1224/2009 55. panta 1. punkta prasības;
2) ar projekta 2. punktu, nosakot spēkā stāšanās termiņu, tiek izpildītas no Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Regulas (ES) 2023/2842, ar ko groza Padomes Regulu (EK) Nr. 1224/2009 un attiecībā uz zivsaimniecības kontroli groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1967/2006 un (EK) Nr. 1005/2008 un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/1139, (ES) 2017/2403 un (ES) 2019/473 7. panta 2. punkta izrietošās prasības;
3) skaidrojot Eiropas Savienības tiesību aktā paredzēto rīcības brīvību izmantošanu tam paredzētajā anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas ailē norāda: "Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta ietvaros plānoto personas datu apstrādes samērīgumu (vai izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, vai nepastāv personu pamattiesības mazāk ierobežojoši (saudzējošāki) līdzekļi, vai labums, ko iegūs sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām un likumiskajām interesēm nodarīto zaudējumu). Tieslietu ministrijas ieskatā normas noteikto nolūku - reģistrēt piekrastes ūdeņos iegūtos atsevišķu norādītu zivju sugu lomus, var sasniegt neveicot katras fiziskās personas reģistrāciju, kā tas tiek norādīts anotācijā, piemēram, iegūtais zivju sugu loms reģistrējams tikai tad, kad tas ir praktiski iegūts, turklāt ticamu zivju loma ziņu reģistrēšanai nav obligāti veicama personas identificēšana, apstrādājot personas vārdu, uzvārdu, e-pasta adresi, bet gan tikai , piemēram, e-pasta adresi vai makšķerēšanas kartes numuru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, sniedzot skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā), kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, papildus norādot arī – vai personu dati tiks glabāti un kāds būs datu glabāšanas termiņš, kāds ir pamatojums glabāšanas termiņam, kā arī informāciju par to, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam salāgot no projekta izrietošo ar skaidrojumiem anotācijā. Projekta 1.2. apakšpunkts, atbilstoši tā redakcijai, ir attiecināts uz makšķerēšanu un nodarbošanos ar zemūdens medībām, bet anotācijā skaidrots, ka "lai izpildītu regulas Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkta prasības, obligāta reģistrācija www.makskeresanaskarte.lv būs nepieciešama arī tām fiziskajām personām, kas iegādājas tipogrāfiski izgatavotas makšķerēšanas kartes, un tām fiziskajām personām, kurām ir bezmaksas makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību tiesības.".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt projektu kontekstā ar no anotācijas izrietošajiem skaidrojumiem. Vēršam uzmanību, ka anotācijā noteikts "Fiziskās personas, kuras patstāvīgi nespēj reģistrēt savu lomu (piemēram, bērni vai seniori), to varētu izdarīt ar sava likumiskā pārstāvja (vecāka vai aizbildņa) palīdzību.", bet, no projekta redakcijas saprotams, ka kartes noformēšanu un loma reģistrēšanu sistēmā veic katrs pats. Proti, nav paredzēti īpaši noteikumi vai izvērstāk skaidrots kā īstenojama anotācijā minētā likumiskā pārstāvja (vecāka vai aizbildņa) palīdzība. Nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt projektu vai izvērst tā anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
